What to do?

Carla

Trådstartare
Jag har ett litet... hm, vet inte om vi ska kalla det dilemma.. Ett bekymmer kallar vi det.

Snart är det KM på ridskolan, börjar nu "träna" hästen inför detta. Skall gå i fyrgång.

Hästen heter Blesa och är 20 år, klockren fyrgångare. Hon kom till gården i dec/jan efter att ha stått helt ensam nästan hela sitt liv (bör jag nämna att det märks att hon verkligen äääälskar att vara gården och livet allmänt?) Hon ägs av en mycket hästkunnig familj som redan har två hästar på gården. Blesa är tänkt till deras barn, 10 och 13 år gamla. Blesa går med i ridskolan, då och då. inte med alla på ryggen.

Började rida henne i början av januari redan och då kunde hon inte gå i form för hon hade blivit riden helt fel hela sitt liv (och en heeeemsk rygg pga det) Anmälde mig till en kurs för Gummi på gården under två dagar.
Under de två dagarna lärde jag mig enormt mycket och hästen med, och lyckades få henne att gå i form (i skritt, trav och även tölt från och till) även om hon tyckte inte helt om det i början. Red henne mellan jan - mars, ungefär.

Slutade rida henne, ville utvecklas mer och sattes på en unghäst. Det funkade bra, ända fram tills förra veckan (tror ägarinnan, som också äger hela gården, ville att jag skulle tävla honom men hon ändrade sig efter passet förra veckan). och här är vi.

I princip första gången jag rider Blesa sen mars. Hon hälsade på mig i hagen, ja - hon är underbar! :love:
MEN! Barnen har fulridit henne så mycket! Jag "red till" henne och sen sitter de upp och gör tvärtemot det vi jobbat med?

Annars var mycket lätt i mun och lyssnade mycket bra och gick alltid rent (ja, om du mot förmodan gav henne lite för mycket tygel i tölten, då blev hon travtaktig), men nu har hon blivit travtaktig utav bara tjottan, hård i mun och lyssnar inte. Travtakten fixades iaf förra gången genom att få bättre fart på rumpan, men nuddade man henne med ett spö på rumpen när hon var sådär så flög hon framåt, i tölt visserligen, men flööööög framtåt.

Kaaaaan ju ha varit så att livet sprudlade i henne extra mycket senast jag red henne, men hon var mycket annorlunda. :(

Hon älskar verkligen livet, och det märks. Jag vill inte ta ifrån henne det heller, verkligen inte. Det är skitkul att rida henne annars, men inte när hon kör upp huvudet bland molnen, eller inte lyssnar utan bara springer.

Har ni några tips på vad jag kan göra när hon bara springer och inte lyssnar?
Eftersom det inte är min häst kan jag inte styra och ställa hursomhelst.
Blev långt nu, hoppas ni orkar läsa.

/Carla

Sv: What to do?

*putt putt*

om ni tycker att det verkar som ett miniproblem som jag gör en för stor sak av - let me know! :angel:

Tycker verkligen inte att det är ett miniproblem, men det är som du säger inte din häst så du kan inte styra å ställa.
men jag skulle nog försöka börja om från början med henne, mycket mjukgörande och inte så mycket gångarter i början, tills hon slappnar av igen och börjar lyssna...
umgås med henne mycket och ta den tid det tar....
när hon sedan blir mjukare och slappnar av mera i ridningen kommer hon att bli mycket bättre i gångarterna också....
kan inte lova att det går fort, det kanske tar ganska lång tid, men skynda inte på, då kan det bli motsatt effekt...
du får skriva och tala om hur det går för dig och lilla pållen :)

// Michis

ja, nu är det ett tag tills jag rider henne igen... Ska se om det funkar bättre på banan då... Men som sagt, ska ta det lugnt.

Glömde att skriva att hon fortfarande går ner i form, i skritt, trav och galopp nu även, men nu stretar hon emot även när hon är där nere. Förut slappnade hon av och gick fint utan att vara spänd och streta emot.

Jaja, vi får jobba på! :bump:

Carla skrev:
ja, nu är det ett tag tills jag rider henne igen... Ska se om det funkar bättre på banan då... Men som sagt, ska ta det lugnt.

Glömde att skriva att hon fortfarande går ner i form, i skritt, trav och galopp nu även, men nu stretar hon emot även när hon är där nere. Förut slappnade hon av och gick fint utan att vara spänd och streta emot.

Jaja, vi får jobba på! :bump:

Stretar hästen emot så går den inte i en bra form, kanske inte alls. En bra form får du när du rider hästen så att den självmant söker sig till en korrekt form, hur huvudet är placerat spelar mindre roll det vikiga är hur hästen använder hela sin kropp.

ne, precis.
det känns lite som jag får börja om från början... MOOOORR! :crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar