Singoalla
Trådstartare
Min äldsta katt har börjat med ett väldigt underligt och störande beteende. Han är en 2 årig sphynx, avelshane är tanken som inte fått någon kull ännu. Vi har honom på foder och fick hem honom i mars. Han har alltid varit väldigt kelig, buffar i ansiktet och spinner så han låter som en motorcykel. Men så för en månad sedan (två kanske) så började han trampa mig på magen. Jag blev förvånad för han har aldrig trampat förut. Nu har det bara eskalerat sedan dess, så fort jag (eller någon annan för den delen) sätter sig i soffan så hoppar han upp i knät och börjar trampa hysteriskt och hårt. Han kurrar (inte spinner alltså utan "pratar") väldigt högt och aggressivt, man får inte röra honom för då morrar han till Han verkar rätt så obekväm själv men blir väldigt arg om man flyttar på honom. Det kan även komma lite vätska från hans kön och han tvättar sig alltid mellan benen efter. Varje dag, jämt jämt jämt så fort någon sätter sig ner. Vad gör han och varför?
En till sak dök upp igår, jag hörde hur han kurrade och jamade ovanligt mycket så jag gick och kollade vad han höll på med. Då var han på min andra katt (1 årig kastrerad sphynx). Från att jag kom hem från jobbet igår tills jag vaknade i morse. Han kurrade, jamade och sprang efter den andra katten. Sedan kastade han sig på honom och bet tag väldigt hårt över nacken och höll ner honom mot marken. "Lillkillen" ligger stilla ett tag sedan krånglar han sig loss. Och så har dom hållt på hela natten. Är det någon maktkamp på gång? Lillen skrek aldrig och verkade inte bli skadad men försökte säga ifrån några gånger.
Vad händer med min aggressivt trampande, kurrande och bitande grabb? Jag har honom som sagt på foder och han ska inte kastreras ännu, men tror ni beteendet kommer lägga sig eller finns det något man kan göra?
En till sak dök upp igår, jag hörde hur han kurrade och jamade ovanligt mycket så jag gick och kollade vad han höll på med. Då var han på min andra katt (1 årig kastrerad sphynx). Från att jag kom hem från jobbet igår tills jag vaknade i morse. Han kurrade, jamade och sprang efter den andra katten. Sedan kastade han sig på honom och bet tag väldigt hårt över nacken och höll ner honom mot marken. "Lillkillen" ligger stilla ett tag sedan krånglar han sig loss. Och så har dom hållt på hela natten. Är det någon maktkamp på gång? Lillen skrek aldrig och verkade inte bli skadad men försökte säga ifrån några gånger.
Vad händer med min aggressivt trampande, kurrande och bitande grabb? Jag har honom som sagt på foder och han ska inte kastreras ännu, men tror ni beteendet kommer lägga sig eller finns det något man kan göra?