Westernträns med nosgrimma?

Sv: Westernträns med nosgrimma?

Jo verkligen, hittade minst 15-20 snygga som jag vil ha å ett komplett som jag verkligen vill ha (men jag har redan 4-5 träns så jag får hålla mig).

Finns på Krämer t.ex
0008072.JPG
$WS/kraemer-pferdesport/websale6_shop-kraemer-pferdesport/produkte/medien/bilder/normal/0008072.JPG[/IMG]

Mouthcloser Lined

Artikelnummer: 180353
Originalware aus USA. Mouthcloser mit weichem Leder unterlegt.

Preis: 27.90 EUR

http://www.kraemer-pferdesport.de/

Då brukar det vara med en tiedown och de nosgrimmorna är inte till för att stänga munnen på hästen utan att sätta tiedownen i för att hålla hästen huvud i rätt position. Men dessa får bara användas i timed events.

Kan tillägga att jag bara har sett ett enda huvudlag med fast nosgrimma. Det är ett ca 30-35 år gammalt huvudlag som vi fick med en lika gammal sadel där nosgrimman sitter ovanför bettet och träs fast vid sidstyckena på huvudlaget, alltså mycket lätt att plocka bort vid behov utan att det syns på huvudlaget att något är bortplockat.

Men jag har inte sett några nyare huvudlag med den typen av nosgrimma...:p

/Carina :eek:

-> Lenita, menar du ett sådant här:

http://www.tuckersaddles.com/bridles.shtml

Annars går det väl som sagt var kanske bra att "slakta" ett vanligt engelskt träns. Färgkombinationen är väl kanske mindre viktig om det inte är tävling;)

Mvh
Cinna

Är det någon skillan mellan westerns "mouth closer" (hemskt namn föresten) och vanliga nosgrimmor? Du beskriver ju precis hur en vanlig nosgrimma sitter och används, Jag ser ingen skillnad. De kanske ser olika ut?

bigganl skrev:
Kan du inte bara sätta på en vanlig nosgrimma?
Det är klart jag kan, men jag ville ha en i samma stil som westerntränset ;) :)

Min erfarenhet av engelska nosgrimmor är att dom sitter ganska tight runt hästens nos. En mouth closer sitter löst. Alltså hästen kan öppna munnen till en viss gräns. Sen tar mouth closern imot så då stänger hästen munnen igen. Eftersom jag aldrig har använt en mouth closer så ska jag inte uttala mig ifrågan egentligen:angel: .
LindaSjöblom

Just det, nosgrimman sitter som på C fast huvudlaget i övrigt är mer som E med bredare nederdel och conchos. Fast man justerar storleken på huvudlaget i nacken i stället för på sidstyckena...hoppas alla förstår vad jag menar..:angel:

Kan du inte få en nosgrimma gjord som passar till huvudlaget då?

Det är bara att knäppa den löst. Då kan hästen gapa lite och sen tar nosgrimman emot. Nosgrimmor ska aldrig spännas hårdare än att minst två fingrar får plats mellan nosrygg och nosgrimma.

Jag trodde du skulle ha den en kort period i träningssyfte och då kanske det inte spelade någon roll hur den såg ut.

LindaSjöblom skrev:
. Nosgrimmor används inte inom western för har jag förstått saken rätt så är en nosgrimma till för att stänga igen munnen på hästen?! .
Ursäkta om jag "blandar" mig i diskutionen...
Men gör en liten rättelse till ovanstående....
Håller just i min hand DVDn PL Horsetraining, har kollat den ex antal gånger o förundrats över att minst 2 av hästarna har nosrem..........så visst används de iaf i unghästträningen, el rätta mig om jag har fel:confused:

Du har helt rätt, det var fel skrivet av mig. Men kan någon förklara nosgrimmans funktion inom engelsk ridning, och nosgrimmans funktion inom western. Skiljer den sig åt?? Och om jag har förstått saken rätt (jag kan ha fel även här), så är det inte tillåtet att tävla med nosgrimma?? Om man nu inte räknar tie down i Time Events. Så varför används nosgrimmor inom western. En anledning kan vara att jag har en häst som går och gapar. För att lära hästen att sluta med detta så använder jag under en tid en t ex mouth closer eller en nosgrimma. Om hästen inte har detta problem varför använder jag då en nosgrimma?? Sen en föreställning jag har, det behöver inte vara rätt men jag tänker så här. Om jag har en häst som går och gapar och jag har kollat så det inte är något fel inne i munnen. Om jag vill få hästen att sluta gapa så sätter jag på en nosgrimma/mouth closer, MEN jag har den väldigt LÖST. Därför att hästen ska kunna öppna munnen till en viss gräns INNAN nosgrimman/mouth closer tar emot. Varför?? Jo, därför hästen måste kunna göra FEL för att vi ska kunna visa den vad som är RÄTT. Men en nosgrimma som sitter tight kan INTE hästen ens gapa. Denna är min högst privata åsikt och fundering kring detta. Jag säger inte att det är så.

LindaSjöblom skrev:
Och om jag har förstått saken rätt (jag kan ha fel även här), så är det inte tillåtet att tävla med nosgrimma?? Om man nu inte räknar tie down i Time Events.

Nej, precis! Man tävlar inte med nosgrimma i western, och jag vet faktiskt inte varför vissa använder det vid träning. :confused: Jag har aldrig använt nosgrimma...

Fast ändå tycker jag två fingrar emellan är tight. Och naturligtvis kan man ju använda en vanlig nosgrimma som man sätter fast löst. Fast jag undrar i alla fall varför man använder nosgrimma??

Två fingrar är det minsta. Jag har den aldrig så.
Jag tror inte användandet av nosgrimmor skiljer sig mellan dressyr, western, hoppning eller någon annan gren. Däremot har många nosgrimma (jag själv tex) för utseendets skull. Jag knäpper nosgrimman så löst att hästen lätt kan gapa, slänga med tungan osv om hon vill det.

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 151
Senast: Lyan
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka