Sv: Westernträns med nosgrimma?
Du har helt rätt, det var fel skrivet av mig. Men kan någon förklara nosgrimmans funktion inom engelsk ridning, och nosgrimmans funktion inom western. Skiljer den sig åt?? Och om jag har förstått saken rätt (jag kan ha fel även här), så är det inte tillåtet att tävla med nosgrimma?? Om man nu inte räknar tie down i Time Events. Så varför används nosgrimmor inom western. En anledning kan vara att jag har en häst som går och gapar. För att lära hästen att sluta med detta så använder jag under en tid en t ex mouth closer eller en nosgrimma. Om hästen inte har detta problem varför använder jag då en nosgrimma?? Sen en föreställning jag har, det behöver inte vara rätt men jag tänker så här. Om jag har en häst som går och gapar och jag har kollat så det inte är något fel inne i munnen. Om jag vill få hästen att sluta gapa så sätter jag på en nosgrimma/mouth closer, MEN jag har den väldigt LÖST. Därför att hästen ska kunna öppna munnen till en viss gräns INNAN nosgrimman/mouth closer tar emot. Varför?? Jo, därför hästen måste kunna göra FEL för att vi ska kunna visa den vad som är RÄTT. Men en nosgrimma som sitter tight kan INTE hästen ens gapa. Denna är min högst privata åsikt och fundering kring detta. Jag säger inte att det är så.