Westernträns med nosgrimma?

C

CeciliaW

Är det någon som vet om man kan hitta ett westernträns MED nosgrimma någonstans? Oftast ser man dem utan nosgrimmor nämligen, men jag är intresserad av att hitta ett med nosgrimma.

(jag vet att det här inlägget kanske skulle ligga under utrustning, men jag misstänker att det är fler westernintresserade som läser här)

Sv: Westernträns med nosgrimma?

Det finns lösa nosgrimmor att köpa, det brukar betecknas som "Mouth closer" och det är ju rätt målande;)

Eftersom man inte får tävla med nosgrimma så finns det inga träns med fast nosgrimma. Ska du ha en så får du köpa en lös...:p

/Carina :eek:

undrar bara vad du ska ha nosgrimman till? precis som Lenita skrev så får man ju inte tävla med nosgrimma...!

real_cowgirl skrev:
undrar bara vad du ska ha nosgrimman till? precis som Lenita skrev så får man ju inte tävla med nosgrimma...!

Allas mål är inte att tävla... och även om det är det så kan man ju använda det på vägen...

Mouth clouser har du bild möjligtvis :confused:

Allmän förfrågan brukar inte visa westernträns ha nosgrimma bara på undersidan elelr mins jag fel? Har för mig att jag sett det.

pitbull_lisen skrev:
Allas mål är inte att tävla... och även om det är det så kan man ju använda det på vägen...

Använda till vad exakt?

moonlightgarden skrev:
Allmän förfrågan brukar inte visa westernträns ha nosgrimma bara på undersidan elelr mins jag fel? Har för mig att jag sett det.

Hm, vad menar du då? Westernträns brukar inte ha nosgrimmor övht, men däremot så kan vi ha en sk. curb strap eller curb chain på bettet? Ska se om jag kan hitta en bild...

Äh, jag hittar ingen bra bild, men den här får duga:

Curb strap

Sitter ganska löst under hakan på hästen... Kanske någon annan kan hitta bättre bilder? ;)

Jag undrar om du tänker på Curb-strap?? En läderrem (tränsbett) kedja (stång) som är fäst i bettringen. Den är för tränsbett till för att se till att bettet är på plats då man hjälper hästen genom ledande tygeltag, bendingövningar m.m så bettet inte åker genom munnen på hästen. Nosgrimmor används inte inom western för har jag förstått saken rätt så är en nosgrimma till för att stänga igen munnen på hästen?! En mouth closer är en nosgrimma typ, men den sitter löst. Används på hästar som gapar mycket. Hästen för tillåtelse att gapa till en viss grad sen tar mouth closer imot. Det lär hästen att hålla munnen stängd. Sen tar man bort mouth closern. Förutsatt att man har kollat hästens munstatus så det inte är några tänder som ställer till det.

Solafekub och LindaSjöblom:

Det är nog en sådan jag menar, fast jag har sett på ett träns (h**ks) där den där strapsen har suttit på i lädret, fast jag kan ha fel oxå, det var ett tag sedan.

Det är inte en Side-pull du menar då! Alltså ett bettlöst huvudlag som verkar genom tryck på nosryggen?? Tyglarna fästs på sidorna i ringar. Den ska sitta relativt löst, och är alltså helt bettlöst.

LindaSjöblom

Det var inget över nosrygen, bara under käken. Vi antog att det var en typ av nosgrimma för westernträns som bara gick under käken.

pitbull_lisen skrev:

Nej, visst är det så, men vad ska du ändå ha nosgrimman till?! :confused:

Jag har sett westernträns med nogrimma. Det finns faktiskt, eftersom man får ha det när man tävlar barrel race och liknande.

kan du inte ta en vanlig nosgrimma och lägga på ett westernträns? ett vanligt westernträns och ett vanligt träns ser ju likadana ut, förutom nosgrimman..
fast du kanske vill ha en som matchar:)

Usch sådana där länkar får du inte lägga ut. Det finns alldeles för många snygga träns, väldigt för många snygga träns...

Liknande trådar

Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 617
Senast: hastflicka
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 151
Senast: Lyan
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka