Westernstigbyglar?!

S

Stina_Julle

Jag har en westernsadel till min ardenner.. Men stigbyglarna är inte utböjda och det är inte så skönt att rida med outböjda stigbyglar precis.. Hur böjer jag ut dom?

Sv: Westernstigbyglar?!

Du kan böja dem i rätt läge och sen ett kvarts varv till (totalt ett halvt varv) och sen sticka ett kvastskaft e.d. igenom bägge. Låt sadeln hänga/stå så tills fendrarna 'vant sig' och blivit lagom utböjda. Funkade för mig!

jag gjorde precis som leia, men innan så blötte jag fendrarna helt och hållet, och lät dem sedan torka enligt leias beskrivning.

Okej , jag ska testa.. måste jag ta lös stigbyglarna innan eller??

jag gjorde precis som leia, men innan så blötte jag fendrarna helt och hållet, och lät dem sedan torka enligt leias beskrivning.

Det värsta är om du blöter fendrarna, om sadeln är ljus, så kan dom missfärgas. :cry: Jag gjorde som leia också, utan att blöta fendrarna helt ok.:) lägg dom i spänn efter varje gång du ridit tills du inte behöver det längre. När du inte behöver det längre upptäcker du själv. Hoppas att din sadel blir skön att rida i snart.

Okej.. med vad binder ni fast dom i kvasten?? Jo jag hoppas åxå att den blir skön att rida i snart....

Nej, du behöver inte binda fast kvastskaftet, bara trä det igenom båda stigbyglarna. Vrid ena stigbygeln ett halvt varv, trä igenom kvastskaftet 'utifrån', vrid andra stigbygeln och fortsätt skjut skaftet genom den oxå (nu inifrån, under sadeln). Skjut in kvastskaftet så långt att det balanserar i stigbyglarna så behöver du inte knyta.

Jaha, men vart ska jag trycka igenom?? Jag fattar inte riktigt..;0)

Det värsta är om du blöter fendrarna, om sadeln är ljus, så kan dom missfärgas. :cry: Jag gjorde som leia också, utan att blöta fendrarna helt ok.:) lägg dom i spänn efter varje gång du ridit tills du inte behöver det längre. När du inte behöver det längre upptäcker du själv. Hoppas att din sadel blir skön att rida i snart.

jag har en mellan mörk sadel, inte jätteljus och inte mörk och mina fendrar blev inte missfärgade... man kanske ska passa sig om man har en jätteljus sadel, men annars tror jag inte att det är något problem....

Jag fattade inte heller första gg ngn förklarade.

Häng upp sadeln på sin hängare och låta stigbyglarna/fendrarna hänga rakt ner.
Sedan vrider du stigbygeln så som om du skulle sitta på och ha foten iden...
Sedan vrider du lite till så att den kommer helt runt (alltså överdriv)
Håll i den så och gör likadant med den andra....
Om du släpper nu så snurrar de ju tillbaka....
Men om du trär igenom en pinne eller ett kavstskaft genom båda stigbyglarna (under sadeln så som den hänger) så kommer de att stanna kvar i det läget du satt dem.
Krånglig förklaring men.....utförlig ;)

Måste fixa bild nån gång...

// M

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 935
Senast: Seabaz
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Utrustning Har fått ett par jättesnygga Ophena A av min snälla mams. Nu efter att ha ridit I dom i knappt två månader kan jag inte komma över hur...
Svar
14
· Visningar
1 916
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka