Westernsadlar

Yrja

Trådstartare
Är nu på G att som helt okunnig göra mig ett andra försök att skaffa mig en w-sadel.

Varför? Tja, bra fråga. :D Vi rider mycket ut. Väldigt mkt. Vi står i ett w-inspererat stall och funderar på att prova på det på allvar. Och sen tror vi att det kanske kan vara ett bra alternativ för hästen. Rider i regel barbacka annars. Mest för att det är praktiskt dock vid uteritter samt även för att vi ju då ev vill prova på hela konceptet.

VAD ska vi ha för ngt?
Har haft lite allround-variant på den tiden man inte var så kunnig. Nu vill jag hitta en med rätt inriktning. Vad tror ni passar oss bäst som nybörjare och uteridande amatörryttare? Plesure? Har en häst som haft ryggproblem (komplicerat). Viktigast är att sadeln ligger bra på honom och avlastar så mycket som möjligt på ett så bra sätt som möjligt vid långa turer osv. Jag rider också mycket samling och "dressyrarbete" utan huvudlag. Rider i regel då barbacka, där kan det vara bra att ha en sadel som man kan kommunicera lätt med hästen via - men det gör man väl eg i alla w-grenar.

Berätta gärna lite om dom olika varianternas funktion.
Och vilka märken ska man se efter? Är inte jätterik tyvärr så några 20 000:- blir svårt att skrapa ihop. Men under 10 000:- nånstans. Kommer att se mig om efter begagnat. Ge mig alla tipa och råd ni har. :)

Sv: Westernsadlar

enklast är att prata med sadelförsäljare, som kan lära dig allt om olika typer, och kanske också kan komma o titta på din häst.
Säg som det är, vilken prisklass du kan tänka dig, ibland har de begagnat.
Leta sedan också på nätet, finns på ebay bl a.
Svårt att säga generellt vad för sadeltyp du ska ha, beror väldigt mycket på hur hästen och du ser ut.
Men lägg hellre pengar på begagnad BRA kvalitet, än en ny för samma pengar. Lycka till!

Okej, men om jag vill ha lite mer kött på benen redan nu. Vad ska man välja mellan reining, trail, pleasure, roper, etc? Spelar det ngn roll? Vad skiljer dem åt?

http://www.tumbleweed.se/wpt/view/86/386/1386/

Här är en sida om sadlar. Ska du ha en sadel att rida ut i är skillnaden inte så stor mellan sadlarna utan det är mer en smaksak hur man vill ha det, för det är ingen jätte skillnad mellan de olika typerna. Så kolla först om sadeln passar hästen, sen om den är skön att rida i.

Tack!

Jag hittade ypperlig information på western-ridning.com och har nu lite mer hum över vad jag ska tänka på. Då återstår ett par frågor - hur är bästa sättet att KÖPA sadel på? Om man vill ha begagnad i prisklasserna upp till ca 7-8000:-. Om sadelprovare - VAR hittar jag en sån? Och vad brukar själva utagandet av den människan kosta - alltså utöver sadeln.

Om du känner att du har kunskap nog att prova ut en sadel blir de oftas mycket billigare att köpa en begegnad och man kan hitta märkes sadlar från 4 000 kr (om man har tur) och uppåt..

Så det är ok?

Jag ska kontakta en rekomenderad sadelutprovare som sysslar med w-sadlar, även känd w-ryttare. Får se vad han tar och vad han har för sadlar inne. Kanske har jag tur och hittar en beg som passar, hos honom. :)

Vad för märken ska man titta efter om man letar på blocket? Vad ska man tänka på, titta på mer än just passformen? Och vad tycker ni om dessa "av okänt märke"-annonser? Är det inte att lita på alls eller kan det vara ok sadlar om de sitter bra? Jag är ju som sagt ingen seriöst ridande och tävlande w-ryttare. Men mycket försiktig när det gäller sadlar - rider som sagt barbacka i regel.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 911
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 552
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka