westernsadeln är för stor nu

• Western
  • Trådstartare Trådstartare lundborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 046
L

lundborg

jag har köpt en häst för ca 8veckor sedan, han har stått och musklat av under sommaren. han är även tunn, göder upp honom nu..jag började skritta honom nästan varje dag i skogen. han har en spec.utprovad westernsadel som följde med honom.
men nu har han ont!! han har ont precis där innan sadeln slutar på ryggen.
jag tänkte börja markarbeta honom och rida barbacka, men nu till frågan, ska jag köpa ny sadel?? eller kan han "växa" i den??
eller ska jag ha en tjockare pad? just nu är jag förvirrad och vet ej hur jag ska göra. :confused:
ro hit me tips!! :d

Sv: westernsadeln är för stor nu

Du ska ju iaf inte rida med sadeln just nu. Frågan är ju om den kommer att passa efter att du byggt upp honom igen...För det måste du ju göra barbacka el med en annan sadel. Om den passar då så är det ju lugnt, men det lär ju dröja ett par månader.

Passade den verkligen helt 100% innan sommaren? Låter ju lite konstigt att han skulle förfallit så på någon månad...våra hästar tål då en sommar utan jobb utan att tappa muskler. Men, alla är ju olika, beror kanske på hur pass musklad dom är innan vilan. Om alla skulle tappa så snabbt skulle ju de flesta få ha 2 sadlar, en höst sadel o en annan sadel. ;) Låter nästan som att den inte passa öht.

sasucatu skrev:
Du ska ju iaf inte rida med sadeln just nu. Frågan är ju om den kommer att passa efter att du byggt upp honom igen...För det måste du ju göra barbacka el med en annan sadel. Om den passar då så är det ju lugnt, men det lär ju dröja ett par månader.

Passade den verkligen helt 100% innan sommaren? Låter ju lite konstigt att han skulle förfallit så på någon månad...våra hästar tål då en sommar utan jobb utan att tappa muskler. Men, alla är ju olika, beror kanske på hur pass musklad dom är innan vilan. Om alla skulle tappa så snabbt skulle ju de flesta få ha 2 sadlar, en höst sadel o en annan sadel. ;) Låter nästan som att den inte passa öht.
jag vet ju inte hur han såg ut innan sommaren, men att han är tunn det syns, dock lite rundare nu. men jag antar att han var ganska musklad då han har tävlat förra året. men tiden får avgöra... passa på att träna min balans med barbackaridning:angel:

Mm, var utan sadel 1 år, eller tom mer om jag inte minns fel. Då hade man super balans! Rejsade i skogen samtidigt som jag skrev sms..:angel:

sasucatu skrev:
Mm, var utan sadel 1 år, eller tom mer om jag inte minns fel. Då hade man super balans! Rejsade i skogen samtidigt som jag skrev sms..:angel:

Du kan få komma o rejsa i skogen barbacka på min häst åsså... hehe

Har nog med min nuvarande som är cylinderformad. Ingen manke o tjock :angel: :smirk:

jag har inte ramlat av än iallafall:angel:

men stallkollegerna väntar med spänning på att få äta tårta.

haha min dotter åkte av före mig!!:rofl:
nu får HON göra tårta:rofl:

pållen hade inte ett dugg ont idag??? :banana: phu

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 275
Senast: lillamy73
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 770
Senast: Hedinn
·
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år... 2
Svar
23
· Visningar
2 842
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo... 2
Svar
20
· Visningar
4 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Nordsvensk Brukshäst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Ny på Buke
Tillbaka