Westernsadel...

L

Lonely

Jag är helt ny på western och vill ha en bra "första sadel". Jag kommer fortfarande att rida engelskt + western så jag har en "dyr" sadel hemma i bagaget (För ev. köp hellre den sadeln ,för så och så mkt, svar) ;)

Vad tror ni om denna från börjes för 1295:- tidigare runt 2200:-

4457.jpg

Vilka ryggar passar den? Hur är läderkvaliteten? osv.

Sv: Westernsadel...

Det finns en annan sadel som jag också kan tänka mig och det är denna:

4469.jpg

(Samma frågor gäller)

Jag är ledsen att behöva säga det men du kan lika gärna slänga pengarna direkt i sjön. De sadlarna du visar gör varken häst eller ryttare glada dom gör mer skada än nytta.

Håller med Kenneth!
Köp hellre då en bättre begagnad av bra märke och var noga med anpassningen av sadeln. Många westernsadelförsäljare har en begagnadavdelning. :cool:

Okej :(

Det säljs inga westernsadlar på 13 mils radie. Hade vart så lätt att bara handla på postorder ju :angel:

Lonely skrev:
Okej :(

Det säljs inga westernsadlar på 13 mils radie. Hade vart så lätt att bara handla på postorder ju :angel:

Det finns bra westernbutiker som säljer via postorder jämte vanliga butiker. PM:a mig så kan jag skicka en länk eller två
;)

Om du vill ha en billigare variant så finns det delvis syntetsadlar som tydligen ska vara ok. Har ingen erfarenhet av dem själv men....

Det säljs bra westernsadlar på postorder också. Både börjes och hööks har syntetssadlar som är bra mkt bättre än de där sadlarna du visade bilder på och de kostar inte så mycket heller. Passar utmärkt som "nybörjar" sadel.

Köper man en sadel på postorder..?. Jag menar, gör man verkligen det om man är rädd om hästens rygg..?. Eller skall man hålla på och skicka fram och tillbaka tills man hittar en som passar hästen..?.

Bara mina två ören..

Ibland så finns det inga andra alternativ och det är öppet köp som gäller om man handlar på postorder.

Okej, jag lägger till ett par ören..

Vad jag menar är nog mer att om man inte är expert själv behöver man professionell hjälp med att prova ut sadeln på hästen, om man är rädd om sin häst vill säga. Det kan ju vara lite jobbigt om man handlar på postorder..

Nog om detta, köp hellre en bättre begagnad sadel än en dålig ny. Vill du ändå satsa på en ny så är mitt tips att Simco sadlarna på Börjes är ok för sin prisklass. Westernsadlarna som Hööks säljer är inte något vidare, håll dig ifrån dem.. Själv satsade jag på att köpa en begagnad kvalitetssadel och det ångrar jag inte en sekund.

Jag vill inte ha någon sadel för dom summorna MAX 3000. Jag kan ingenting i westernridning och jag kanske inte ens gillar det. Tanken med sadlarna var egentligen att kunna rida ut i också.

Jag vill inte ha en syntetsadel och hööks-sadlarna verkar vara dålig kvalitet.

Vill du ha en lädersadel för max 3000 kr så får du bara skit, skit och åter SKIT och jag skojar inte.

Men du gör som du vill...

Lonely skrev:
Jag vill inte ha någon sadel för dom summorna MAX 3000. Jag kan ingenting i westernridning och jag kanske inte ens gillar det. Tanken med sadlarna var egentligen att kunna rida ut i också.

Jag vill inte ha en syntetsadel och hööks-sadlarna verkar vara dålig kvalitet.

man behöver inte sitta i en westernsadel för att rida western
prova lite western med din häst och om du gillar så kan du köpa en bättre westernsadel

Tanken med sadlarna var egentligen att kunna rida ut i också.

Ännu större anledning att satsa på en kvalitetssadel!!
Sorry, men du hittar inte en ny kvalitetssadel under 10-12.000:- och knappast ens för de pengarna, det är den bistra sanningen. För att förstå vad jag menar, känn t.ex. på smidigheten i lädret i fendrarna på en billig sadel och känn sedan på en riktig sadel, jag tror att det klarnar för dig då. Har du inte pengarna att lägga upp för en riktig sadel så försök hellre att låna en sadel för att prova dig fram om du gillar det. Jag lovar dig att du kommer att uppskatta detta råd!

Jag lägger inte mer pengar på sadeln än vad hästen är värd. Aldrig i livet. Då kan jag börja med att köpa en ny häst.

jag begär inte en kvalitetssadel, struntar i kvaliteten bara den fungerar att ha på en häst överhuvudtaget. jag struntar i om lädret faller sönder och skrumpnar ihop efter en tid.

JAG VILL BARA HA EN NY SADEL ;) SOM jag skrev i början-Jag vill INTE,INTE, INTE ha några "köp denna och denna sadeln" tips. Isfåall på BILLIGA sadlar.

Köp vilken skit du vill då för för tretusen får man endast skit! Sadeln är gjord i indien eller pakistan (vad kan de om westernsadlar) bommen är gjord av en planka dvs passform noll och delarna är ihopsatta med häftklamrar vilket gör att sadeln är rent av farlig att rida i.

Du fick tips på billiga sadlar som är ok och det är syntetsadlar, duger det inte för damen så fråga inte om tips här då för det är nog ingen här som kan/vill rekommendera någon av de sadlar du visade bilder på.

MEN vad du köper är din ensak.

Såhär kan en bom i en billig westernsadel se ut, är det något du vill utsätta din häst för?
bom-1.jpg

bom-2.jpg

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 929
Senast: Seabaz
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA