westernsadel till små ponnys

annaa

Trådstartare
De som finns på marknaden här, är det nåt att ha? syftar då på de billiga varianterna som finns a la hööks o liknande. självklart får man ju vad man betalar för o jag inser ju att kvaliten inte är nåt vidare.

Men hur är de för ponnysarna? vill ju inte att det ska vara skadligt för vår B-ponny. Har främst tänkt använda sadeln för en 6-åring som mest ska "åka" häst.

Vad har ni till era små?

Sv: westernsadel till små ponnys

Stallägarens dotter har en sån där liten westernsadel till sin ponny, jag vet inte vart hon köpt den, men dom är så sjukt söta. Det är så att man vill köpa en och hänga på på väggen :love:

Jag köpte en begagnad börjes bruna w-sadel till min B-ponny och felet med dessa sadlar är att bladen ligger på högkant längst med ryggen. Jag kan ju visa bilder, då har jag alltså strippat sadeln så bommen kommer fram och jag har lagt den på B-ponny och på shettisen. Detta är en 13".
Shetland:
http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/shettis1.jpg?t=1190182073
B-ponny:
http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/ponny2.jpg?t=1190182246
http://img.photobucket.com/albums/v216/Suss70/Ponny1.jpg?t=1190182296
Sadeln hamnade lite snett på den sista bilden, men på det hela så gör det inget för den låg så groteskt illa ändå:eek:.
Med skirt och allt så såg det ok ut, möjligen att den var lite stor i fram, så den lutade nedåt. Då jag lade dit en padd, så lutade den ännu mer nedåt, därför strippade jag den för att se vad som var fel. Kan tala om att den sadelbommen är inte gjort för häst, det är bara skit , skit , skit etc...
Jag mailade Börjes och klagade, de sa bara att de aldrig fått klagomål innan på denna sadel och det är en av deras bästsäljare. Jag såg en stackars ponny i helgen, på en tävling, som hade denna sadel på ryggen och en lite tyngre tjej som red, kan ni fatta vad ponnyn led i det tysta och gjorde allt flickan bad om...

tack för ditt svar!

har hittat en begagnad till ponny, men vet inte var den är inköpt ifrån början. frågan är ju om man vågar slå till med tanke på att det inte ska vara obekvämt för ponnyn =/

Vet inte hur många tillverkare det finns för de här små billiga sadlarna? kanske inte är så många fler än hööks o börjes i den prisklassen, och isf är det ju inte svårt att veta var sadeln kommer ifrån..

Vad jag hört, kan inte garantera, så är Boles westernsadlar 12"-14" i allafall bättre i vinkeln i bommen än Börjes och Hööks och de är inte så dyra de heller. De finns begagnade och de kostar mer än de nya :angel:, så kolla på Bole direkt :idea:...

oj, tack för det tipset.
de var dock tokigt billiga (nästan exakt vad de begär för den begagnade jag hittat) så man blir ju lite bekymrad över om hur de kommer ligga på ponnyns rygg isf.

ingen mer som har erfarenhet av dessa små sadlar?

DE allra flesta är rena skräpet och har inget på en ponnyrygg att göra, eftersom de oftast är felvinklade för en platt ponnyrygg. De passar bättre som s.k wallhangers

Det finns w-sadlar med ponnystorlek, gjorda av kända märken, och som går att få tag i begagnat. Tumma inte på anpassningen även om barnet bara ska "åka" häst...Sök på nätet och hör med westernbutikerna...;)

skulle vara kul med lite bilder på små ponnysar med små sadlar. Liten presentation på märke osv... såg just att denna tråd fanns men jag lyckades visst komma med nästan samma fråga.... Jag skulle gärna se lite sadlar med kvalite. Finns många fina på nätet men de är ju inte svenska sidor dok...

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
B
Träning hej jag älskar verkligen hästlivet och skulle nu vilja gå vidare och hjälpa någon att rida in en häst jag skulle nog kunna rida in allt...
Svar
4
· Visningar
1 464
Senast: Brooklyn
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar