Westernsadel till kille med hög manke?

JessicaM

Trådstartare
Är inte så hajj på det här med sadlar och storlekar etc. Men min kille har väldigt hög manke då ska man väl inte ha full quarter va? eller? :cool:

Sv: Westernsadel till kille med hög manke?

Du ska inte ha en för stor sadel för att dom ofta tippar ner framtill ( iofs så ska man ju alltid ha en lagom vid sadel) sen vilken storlek du ska ha beror ju på hur bred din häst är över ryggen och bogarna...

Han är lite konstig hehe Bakom bogbladen så går det ner precis som en svacka (??) betyder det dåligt med ryggmuskler. (Har haft honom i 4dagar)

Hur långt är ett snöre?

//Waern

Lite bilder på han

Bild10734.jpg

Bild10731.jpg

Ja du skulle nog kanske satsa på en semiquarter bom med HW för att få plats med manken.. men troligtvis kommer du kunna ha den över vintern tills han musklat sig om du rider och tränar upp han. Sen blir det nog att byta sadel. Allternativt köpa en för bred och investera i en ORDENTLIG korrigerings pad :)

Vet inte vart du bor men du skulle kunna kontakta www.scandinavienwestern..... hanär duktig och har jätte många sadlar som kan provas ut och se vad som passar din häst best.
Du behöver ju inte köpa en ny utan bara testa vad som skulle passa din häst.

Är inte så hajj på det här med sadlar och storlekar etc. Men min kille har väldigt hög manke då ska man väl inte ha full quarter va? eller? :cool:

Min häst har också löjligt hög manke och långa bogblad. Jag har en QC pleasuresadel från h**ks, Jag vet att de inte är så populära här i forumet, men den sitter kanon på min häst i alla fall.

Liknande trådar

Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
586
Senast: Blyger
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 822
Senast: Capybara
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar