Westernsadel till islandshäst

B070715

Trådstartare
Har en kamrat som bestämt sig att börja med western på sin islänning. Jag vill veta om ni bukisar där ute har någon erfarenhet av att hitta westernsadlar till islänningar, finns det något märke, stl eller annat som kan vara bra. Den här tråden vill jag ska andla om sadel till islandshäst inte huruvida det är rätt häst att rida westen på ! :)

Sv: Westernsadel till islandshäst

Utan att vara sadelexpert.

Jag tror att det är som med alla raser: individuellt vad som passar. Bommen kan vara olika vid, olika svängd.
Det är nog störst chans att hitta passande om man tittar på round-cut av olika märken, eftersom islandshästar som regel har ett mycket kort sadelläge.
Det finns ju några märken som saluför "arabmodeller" och jag kan tänka mig att någon sådan skulle kunna passa. Araber är ju också ganska breda framtill och korta i ryggen.

Vaddå rätt och fel? Det är väl kul att träna western på vilken ras man än väljer?
Finns åtminstone en islänning i Värmland som är duktig på trail. Den är inte min.

Bra tips med arabbom, det ska jag kika vidare på :-)
Har hört lite hit o dit vad folk tycker när man inte har en av de "traditionella " westernraserna så jag skrev så för att slippa den typen av påhopp. Jag tycker att man kan tävla western med vilken ras som helst, stora, små allt fungerar :-D det är tänket som räknas tycker jag!!!!

Vet att 2 av kompisarna har rund skurna Big horn sadlar till sina Islandshästar, de har 15 tum sits på sina, och de ligger precis på gränsen. Ena islandshästen är 138cm och den andra på 142cm.

15 og 16" sæder er tit bygget på samme "bars" (den under del af bommen som bestemmer længden), så det er meget muligt at man finder samme længde i en 16 som i en 15. Man plejer at skal ned til 14 eller 14 1/2 inden der bruges kortere bars.

Som andre sagde, afrundet sadler, muligvis araber. Være opmærksom på at sadlen er kun for langt hvis den irritere på hoftebenet. Det der med sidste ribbenet holder ikke vand, specialt ikke med westernsadler.

Big Horn sadler plejer at være meget svaj i bommen. Det er vigtig at prøve sadler på hesten og huske at der skal rides i den for at finde ud af om det passer ordentlig.

Reykurboy på buke har(hade?) en islandshäst som hon rider å tävlar western med.
Vet dock ej om hon fortf är aktiv på buke...

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat