Westernsadel till bred överbyggd häst.

V

Vanillie

Hejsan!
Är det någon som har koll på om det finns några speciella märken och modeller som passar ganska överbyggda och mycket breda hästar? (Tungt kallblod med väldigt högt kors)
Hon har en väldigt liten men bred manke och har inte växt klart ännu så inte dom dyraste märkena, kommer säkert få byta sadel till våren.
Eller e de bara bomlöst som funkar?

Tack på förhand

Sv: Westernsadel till bred överbyggd häst.

Mitt kallblod är inte överbyggt förvisso men han är bred, tunnformad och har ingen manke. Har en Simco Draft Horse. Den är jättebred, 8".
Den är "flared" (ut eller uppåtsvängd) både bak och fram samt rundskuren, alltså lämnar plats för bogar och trycker inte ner i ländryggen. Kan tänka mig att en överbyggd häst inte ska ha en för rak och lång sadel, jag vet dock inte!

Dessutom är sadeln som en soffa att rida i :p

Liknande trådar

Utrustning Hej! Finns nån duktig person som kan föreslå en sadel som passar en modell Janne Lånben ryttare och en väldigt rund och eh... rund...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: Mearas
·
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
744
Senast: Linda_A
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar