Westernsadel till B-ponny för vuxen rumpa finns det?

C

CindyLou

Har fått hem en grövre welshponny på 128 cm som jag ska lulla med lite i skogen och rida och ha min unghäst som handhäst. Hon skall även fostra honom i hagen och så.
Nu kommer problemet. Finns det sadlar till B-ponnys som även passar en vuxen rumpa? vad för bomvidd och tum skall man titta efter. Sadeln får ju inte bli för lång för hennes rygg oxå.

Sv: Westernsadel till B-ponny för vuxen rumpa finns det?

Om din rumpa får plats på hästens rygg så finns det sadel till hästen. Så frågan du kanske måste ställa dig är, är du för stor för ponnyn?!

Det är min 4-åriga pojk som skall ha henne men jag skall som sagt ev skritta ut en sväng på henne ibland och jag vill inte ha en klassisk. Känner mej inte stor på henne då hon är så kraftig är själv nästan 155cm lång och ca 53-54kg. Så lite skritt någon gång ibland är nog ingen fara tror jag.

Du var inte lång du.. :D

Är själv 170 cm och blev beordrad av min chef att rida en c-ponny. (reg. Quarterpony..) väger ung. lika mycket som du.. hon orkade mig iaf.. det man måste hålla i tankarna är ju att ens hjälper "trillar" neråt om man rider en för låg häst.. är hon rejäl så orkar hon nog lite skritturer med dig på.

*funderar* en sadel.. kanske en rundskuren lite mindre sadel skulle funka? Är den rundskuren så petar den ju iaf inte på hennes höftknölar... vilken tum brukar du ha?

15 tror jag.

Då borde du nog hitta en tror jag... Riktigt vart vette katten.. jag har sämst koll på internet och sadlar i kombination faktiskt.. Lycka till! :bump:

Barrel-race sadlarna borde du kunna hitta något bland..

jag vet inte men ett förslag kanske kunde vara att titta på arabsadlarna,själv har jag en se annonserna custommade.
Det där med vikten är nog ingen fara tänk på isläningarna vad dom släpar omkring på. Bara dom har lite ryggmuskler det finns väl ungar i den viktklassen som inte kan rida och då är det värre se alla ridskoleponnysar.:eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 475
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag behöver tips på sadelmodeller! Jag är i taget och ska skaffa westernsadel till min appaloosa unghäst. Vilket i sig är sjukt svårt...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: VarjaLinnea
·
Utrustning Hej! Jag har bestämt mig för att köpa en westernsadel till mitt lettiska halvblod och ha att lulla omkring med i skogen. Jag har noll...
Svar
1
· Visningar
654
Senast: kossankaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka