Westernsadel igen....

N

nutte

Vilken är bäst?? Dakota eller Premier?? Vilken ska jag köpa? Råd tack! :bump:

Sv: Westernsadel igen....

Köp den som passar bäst... och som du själv trivs i...:bow:

Har tyvärr ingen möjlighet att prova sadeln då jag bor sååå långt bort ifrån där den är :( Jag tänkte mer på märket, om det fanns några åsikter om detta ;)

ah, vet precis hur det är med att bo långt från allt man vill ha :smirk:
håller själv på att skicka sadlar fram och tillbaks.
men jag törs inte säja vilken som är bäst har inte så mycket erfarenhet av nån av dom, men det är väl en smaksak.
det enda jag hört är att dakota kan vara lite smalare i bommen än överlag

jag bor också långt bortifrån allt så jag vet hur det känns..
om du köper genom ett företag har du ju möjlighet att få prova. från privatpersoner däremot kan det ju vara svårare om dom inte vill skicka iväg sadeln så du kan prova den.
men jag skulle inte köpa en sadel om inte jag hade möjlighet att prova den, för passar den inte så har jag lagt flera tusen på en sadel som jag inte kan använda..

och frågan, nä, jag har ingen erfarenhet av dom sadlarna tyvärr:(
men lycka till hursomhelst!

hej hej!

håller med de som skrivit innan att du ska köpa den som ligger bäst på din häst..

Har ingen erfarenhet av dakotan..
Men jag äger själv en Premiersadel som jag hade på min förra häst,den har jag trivts jättebra med!!!:)
Den var dock ganska dyr..letade i evigheter innan jag hittade en sadel som passade :crazy: så därför var det bara att snåla och leva på gröt ett tag ,när jag äntligen hittade en som låg perfekt. :p
Tycker att Premiersadlarna har bra kvalitet..mina vänner som också äger premiersadlar är även dom mycket nöjda!

Antar att det blir till att köpa en ny sadel igen sen när unghästen växer upp..
Den turen kan man väl aldrig ha att den man äger redan ska passa:D

lycka till med sadel letandet!! mvh Terese

Min kompis har en Dakota reiningsadel, som hon är väldigt nöjd med! :)

Jag håller precis på och ska sälja min Dakota, min nordispojke har växt ur den! Jag älskar den sadeln, snygg och bekväm!!

nutte skrev:
Vilken är bäst?? Dakota eller Premier?? Vilken ska jag köpa? Råd tack! :bump:
Har ingen erfarenhet av Premier,men har haft Dakota,som jag varit väldigt nöjd med.Tyvärr har jag inte kvar den,utan har nu en Continental,som jag också är nöjd.

Jag har en dakota reining i show model! Hur nöjd som helst med den! Jätte snygg också. Plus att den ligger jätte fint på mitt quarter sto!

hola,

Då jag har haft möjlighet att titta på både Premier och Dakota så kan jag sammanfatta mina kunskaper och min uppfattning enklast som nedan.

Premier är dyrare än Dakota.
Premier bygger sina sadlar på något annorlunda bom än Dakota. Premierbommarna är generellt något vidare i full Quarterbom än Dakota som generellt är något smalare.
Dakota är av bra kvalitet och duger en halv livstid, typ. Premier känns som något snäpp bättre (sen kan man fundera om man behöver samma sadel så länge -man hinner byta häst några gånger innan sadeln är slut...)

Jag skulle välja den som ligger bäst på hästen. Har du en något tunnare häst så kanske ditt val faller på Dakotan. Har du en grövre häst så tror jag på Premieren.

mvh Eva

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag vill köpa en begagnad westernsadel till min 3,5 åriga quarter. Vad tror ni skulle passa denna rygg?
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Hasselört
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 038

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka