westernsadel för oss med korta ben?

LinnK

Trådstartare
Finns det?
De få jag provsuttit i har jag inte nått ner till stigbyglarna på.. :(

Vilket ju är jättesynd då en westernsadel ju är jätteskön!

Är stiglädren kortare på vissa storlekar?

Någon som kan rekomendera nåt speciellt märke eller nån speciell modell?

Skulle gärna vilja ha en ganska billig :smirk:
och bra westernsadel som omväxling till den vanliga sadeln.

Tack på förhand! :)

Man kan ändra längden på stiglädren på westernsadlar också. :) Gjorde du det?

Om inte det hjälper kanske sadeln var för stor för dig? När man väljer sitsstorlek på westernsadel utgår man i första hand från ryttarens längd. Om man är över 170 cm lång bör man ha 16" sits. Kortare personer bör därmed ha 15-15,5" för att benen ska hamna rätt. Sitsstorleken mäts på annat sätt på westernsadel än på engelsk sadel och har inget att göra med hur sadeln passar hästen. De mindre sadlarna har ofta kortare stigläder, men det kan även variera mellan olika märken.

nej, det la jag aldrig ens märke till.. :o
hur gör man det? har spanat lite på bilder nu, är det med den smala remmen längst ner på "fendern"?
(visst heter det fender?)

Så en 15 eller 15 ½ tum kanske kan passa mig?
Jag är 1.56 kort och har ungefär 70cm (+/- nån cm) långa ben (insidan alltså..)

Jo, det heter fender på utrikiska.

Nä, inte med den smala remmen längst ned, den är bara till för att hålla ihop alltihopa.

Det är lite bökigare att ändra längd på western än vanlig sadel, men ungefär så här gör man:

1. Lossa den lilla remmen längst ned.
2. På baksidan av stiglädret finns stiglädrets hål och ett beslag som man kan dra uppåt. Dra beslaget uppåt och då lossar du "spännet" som är en plåtbit med två piggar.
3. Flytta "spännet" till lämplig längd. Dra ned beslaget igen så att du låser fast spännet.
4. Ibland kan man behöva dra i fendern från framsidan också, ungefär som på en engelsk sadel, så att allt hänger slätt och fint igen.
5. Sätt tillbaka den lilla remmen.

Men det enklaste är nog att du ber någon som kan att visa och hjälpa dig.

Om man är över 170 cm lång bör man ha 16" sits. Kortare personer bör därmed ha 15-15,5" för att benen ska hamna rätt.

Tack för att du skrev det här! :bow: Gjorde en tråd med den frågan, men fick inget svar har jag för mig! :confused: Bra att jag vet nu. :idea:

Liknande trådar

Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 747
Senast: IngaLena
·
Western Här har vi en till som kanske gör en "från engelsk ridning till western", men vissa av er har kanske redan lagt märke till det.. Hur...
Svar
14
· Visningar
2 825
Senast: MittNyaJag
·
Western Har ett arabsto på foder som alltid blivit westernriden,vilket har varit lite bökigt att lära om mig till. Att rida på lösa tyglar har...
Svar
12
· Visningar
2 126
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har ett par uuunderbara Levadstövlar av dyr och måttbeställd modell, men skulle gärna ha ett till par stövlar att växla med som inte...
Svar
11
· Visningar
1 356
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter