Westernsadel för långritter, hjälp!

Liten

Trådstartare
Jag rider en hel del endags-turer och längre ritter, samt rider distansritt med mitt sto. Det funkade inte speciellt bra att packa på min engelska sadel, så nu letar jag begagnad westernsadel istället. En ranchsadel/ropingsadel, har jag fått rådet. Mina krav är att den ska ligga bra på hästen, vara bekväm (inget mjukt grejs i sitsen..!) och som sagt vara bra att packa på vid behov. 15" i sitsen. Min nuvarande (engelska) sadel är Vid, vilket är perfekt för Honey.

Hur som helst, jag är ingen westernryttare utan min grund är engelsk. Nu satsar jag på distansen, där jag kan rida med vilken sadel jag vill...rider lite dressyr, lite hopp och massa i skogen.

Skulle behöva alla råd jag kan få i denna djungel av sadlar..! Ni erfarna kanske har nå't att dela med sig av? ;)

Sv: Westernsadel för långritter, hjälp!

Då ropingsadlerna kan vara vääldigt tunga kanske en bomlös sadel hade varit nåt? Barefootsadlarna brukar ha både ringar och snören att sätta fast grejer i! Finns bomlösa westernsadlar om du vill ha en kombination. Bomlöst är skönt att rida i och hästarna brukar också tycka om dem. Både ordentliga westernsadlar och distanssadlar är gjorda för att rida långt i. Kanske du bara fick mer att fundera på men det ÄR svårt med sadlar. :grin::D

Lycka till med sadelletandet! :banana:

Jag är gammal distansryttare och kan nog inte rekomendera en tung western sadel till distans tävling, det är iofs. en annan sak om du "bara" ska ut på långritter hemma... Men för tävling skulle jag nog rekomendera en för distans tävling anpassad modell...

Finns massor med distans sadlar som är bra och i western modell om du vill ha det (men utan horn)...

Sadlar är svårt... leta leta och prova prova i massor tills ni hittar det som passar just er!

nja..vill inte ha en bomlös sadel, föredrar blad-/bomsadlarna. upplever att de (oftast, har ju inte provat alla) ligger bättre på min häst. däremot är min önskan att kunna köpa en Monstegur Long distance (7kg), men det blir nog om ett år när damen inte ändras så mycket längre..
däremot kan jag ju alltid ta den engelska på tävlingarna, om Honey påverkas mycket av tyngden av sadeln. (jag väger ca 55kg)..

Jag är gammal distansryttare och kan nog inte rekomendera en tung western sadel till distans tävling, det är iofs. en annan sak om du "bara" ska ut på långritter hemma... Men för tävling skulle jag nog rekomendera en för distans tävling anpassad modell...

Finns massor med distans sadlar som är bra och i western modell om du vill ha det (men utan horn)...

Sadlar är svårt... leta leta och prova prova i massor tills ni hittar det som passar just er!

hm kanske skulle sagt att jag "bara" rider PP klasser och ev. nästa år CR. alltså 3-5 mil. själv väger jag 55kg. men har ju den engelska sadeln kvar ändå (om inte annat så för hopp.) och den är ju tillåten att rida distans i. "drömsadeln" är monstegur long distance, 7kg, som ju är en bladsadel och kan fås med eller utan horn. men då honeys rygg fortfarande ändras vill jag inte beställa en måttbeställd sadel riktigt ännu.. vill ha en westernsadel just för att kunna packa ordentligt, och vill alltså ha hornet (hornväskor är praktiska saker :D)

JAG TACKAR ALLA JÄTTEMYCKET FÖR ALLA RÅD :bow: TACK TACK TACK! :laugh: :bow:

gud vad massa sadlar det finns, när man väl behöver dem :confused: :grin:

Milsta western säljer en trevlig trailsadel från Weaver och den är byggd på samma bom som Montsegur enligt uppgift. Har själv Weaversadeln o den är jätteskön .

tack för tipset :bow:

pris?
sits; mjuk eller hård?
nån hemsida? ;)

tack :bow:
men attans, då lönar det sig ju ändå att köpa Monstegur nu (14000kr) :crazy:
letar vidare på begagnad-marknaden..

Hahaha, jaja, men alla vet vad jag menar i alla fall tror jag. En bomlös i "westernstuk" då! :D

vete katten hur det gick till, men har snubblat över en annons med en bomlös "westernsadel" (westernstuk, med horn) till salu.. säljaren säger att den går bra att packa på också, och i så fall skulle jag ju bara behöva EN sadel..hmm. vad säger ni? några erfarenheter??

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Western Hej ! Håller på att försöka lära mig mer om western, men då jag bor i norrland så finns de ingen westernbutik på så där 50-60 mil...
2
Svar
37
· Visningar
6 747
Senast: IngaLena
·
Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 385
Senast: 4BarsRR
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 355
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut