Westernsadel eller annan bladsadel

schelin_j

Trådstartare
Hallojsan alla westernkunniga!

Jag har en shirekille som jag funderar på att skaffa en bladsadel åt - för alla långa skogsturer etc. Jag rider alltså inte western utan "vanligt" och tränar lite enligt AR principer men vill gärna ha en bekväm sadel med bra viktfördelning till uteritter som sagt var.

Har kikat lite på (jag vet, världens mest hatade ställe i sadelsammanhang) Börjes där denna sadel finns "Supreme Draft Horse Special" och funderar nu hur kvaliteten på den kan tänkas vara? Någon som vet?

Hur hittar man en sadelutprovare som kan westernsadlar/bladsadlar? De sadelutprovare jag hittat i min omgivning verkar bara kunna prova ut engelska sadlar tyvärr.

Någon som har ett bra tips om sadel till en shire? Han är ganska bred över ryggen... och har manke - ingen jättemanke men dock en befintlig manke. Ganska bred över bogarna också förstås.

Förutom westernsadlarna har jag varit lite inne på Montsegur och Hector också. För mig spelar det ingen roll om sadeln är med eller utan horn - jag är som sagt var inte westernryttare.

Och jodå, jag ska se till att få hjälp med utprovningen den dag det är dags för sadelinköpet. Om det är någon som har några bra tips om någon kunnig i Dalarna med omnejd blir jag inte ledsen över ett PM heller förresten :angel: det är ju inte som att det går att slå upp gula sidorna direkt.

Tacksam för lite tankar, tips och råd! /Jenny

Sv: Westernsadel eller annan bladsadel

Hmmm ingen som har ett endaste litet råd eller någon synpunkt?

Ja just det ja, armesadlarna är ju bladsadlar. Men är de bekväma? Ser väldigt hårda ut...

dom reds många 100 mil om man tränar rumpan och inte är för ofjädrad i rumpan är dom bra

Tja, jag har ju ganska bra naturlig "stoppning" förstås.. :angel:

Ska nog försöka hitta en sådan att testa i alla fall. Tror att det är 2 b som skulle kunna passa en kraftig kuse med en del manke - om jag minns rätt. Får kolla upp det där.

Tja, jag har ju ganska bra naturlig "stoppning" förstås.. :angel:

Ska nog försöka hitta en sådan att testa i alla fall. Tror att det är 2 b som skulle kunna passa en kraftig kuse med en del manke - om jag minns rätt. Får kolla upp det där.
2A = bred häst hög manke

Åh tack, nu slapp jag sitta och leta!!!

2 a ska det vara alltså. Hoppas bara att det dyker upp någon sådan på annons snart, och gärna så pass nära att man kan få prova den först. Men å andra sidan brukar dessa inte vara så dyra och dessutom verkar det inte omöjligt att sälja den igen om den inte skulle passa.

Ska bara höra med Dala Western om de vet någon utprovare också - för jag törs nog inte prova ut en bladsadel (eller någon sadel alls förresten) själv.

Vad rara ni är som hjälper till!!!

Hur menar du då? Att de inte skulle vara bekväma för ryttaren? Westernsadlar brukar ju vara bekväma?

Ingen bladsadel är bekväm. :angel:

bekvämligheten har inget att göra med att det är en bladsadel ( ryttaren sitter ju ovanpå sadeln oftast!!) En manskapssadel är hård men den är inte obekväm, tvärtom. Men man måste tillvänja sittfläsket om man är van en mjuk stoppad sadel.

Åh tack, nu slapp jag sitta och leta!!!

2 a ska det vara alltså. Hoppas bara att det dyker upp någon sådan på annons snart, och gärna så pass nära att man kan få prova den först. Men å andra sidan brukar dessa inte vara så dyra och dessutom verkar det inte omöjligt att sälja den igen om den inte skulle passa.

Ska bara höra med Dala Western om de vet någon utprovare också - för jag törs nog inte prova ut en bladsadel (eller någon sadel alls förresten) själv.

Vad rara ni är som hjälper till!!!
Tyvärr är inte storlek 2 speciellt vanlig, o hittar du en 2A så passa på att köpa en lott eller spela på Keno! ;)

Skriver upp

hitta manskapssadel i 2 A

köpa lott och bli rik

Bra framtidsplan tycker jag :bump:

ryttaren sitter ju ovanpå sadeln oftast

Ja det var i alla fall tanken! Sedan att man kan vara lite klumpig och göra intressanta kullerbyttor UR sadeln bör ju inte rimligen spela någon roll :D Jag har hur som helst inga planer på att sitta mot undersidan av sadeln, så trött har jag aldrig varit att jag sadlat upp och ned!

Ja det var i alla fall tanken! Sedan att man kan vara lite klumpig och göra intressanta kullerbyttor UR sadeln bör ju inte rimligen spela någon roll :D Jag har hur som helst inga planer på att sitta mot undersidan av sadeln, så trött har jag aldrig varit att jag sadlat upp och ned!
Det känns tryggt att veta det, Schelin. Jag har kanske oroat sej i onödan? ;)

Liknande trådar

Western Hej alla kunniga western-gillare! Jag hittade ingen tråd i ämnet. Hoppas någon kan hjälpa mig! Funderar på att köpa ett underbart...
Svar
5
· Visningar
7 149
Senast: trailtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka