Sv: westernhästens exteriör, fokus på hals
Som vanligt vet jag inte vad du jiddrar om.
Det finns inga perfekta hästar. Jag har beskrivit att jag kan leva med vissa exteriöra svagheter men inte med andra.
Jag vet exakt vad mitt sto ger, och med vilka typer av hingstar. Jag köpte henne pga hennes avkommor.
Jag är fullt medveten hur avel fungerar och nej, mitt sto, som råkar ha lite lång rygg, är inte "vad som helst". Alla hennes avkommor har showrecord, flera på EM nivå. Hon har avkommor med flera olika hingstar och det är väldigt tydligt vad hon nedärver och inte. Vem har sagt att hon inte går att rida eller inte har presterat?
Alla hästar har någon svaghet. Inser man inte det tittar man inte på sina hästar med tillräckligt kritiska ögon. Naturligtvis betäcker man då tex inte ett sto med en viss svaghet med en hingst som har samma svaghet, det är liksom inte något nytt.
Man väljer inte en bra hingst till ett mediokert sto. Man väljer en bra hingst till ett bra sto, inget annat är intressant.
En del tar reda på vad som är bra exteriör och använder alla kriterier i sin selektering, bland annat det, prestationer och avkommors prestationer mm.
Om du verkligen är intresserad av quarteravel, vilket jag är tämligen säker på inte är fallet, så kan du sätta dig in i vad det innebär och hur man kan selektera ut bra avelsmaterial om man är seriös.
En del skiter i vilket och avlar på, inget nytt med det. Och det är väl ungefär vad jag har skrivit i typ varenda inlägg jag har gjort om avel här genom åren.
Jag kan dock inte ta ansvar för vad andra väljer att avla på, enbart för min egen avel.
Så, är det några fler inlägg av mig du vill dissekera så läs gärna igenom dom ordentligt först. Men som vanligt tror jag inte att det är just det själva diskussionen i syfte att lära som är grejen för dig.