westernhästens exteriör, fokus på hals

Sv: westernhästens exteriör, fokus på hals

Jo den var överbyggd men den är ju 3 år och kanske inte är färdigväxt än.

Men den är för dagen absolut överbyggd, inte bara muskler så där ser du helt rätt.

Denna tråden fick igång mina tankar lite. En av Sveriges bästa reining hästar just nu (även helt fantastisk på kor, iaf på hemma plan) var en av de hästar som hade bredast bog. Ändå var han otroligt vändbar. Så varför skulle man vilja ha en smalare bog. Känns som att det skulle vara en nackdel?
Känns som mer mellanrum mellan frambenen är en fördel när den ska röra sig sidleds i små rörelser?

Man kunde tydligt se skillnad på tekniken på kor på de två bästa hingstarna i stallet. Den ena var av mer högrest modell, längre ben, smalare bog, mer bygg i uppförsbacke. Denna häst fick nästan "trippa" med frambenen om han skulle vända lite, och vända helt på bak om han skulle vända om helt för att följa kon.
Medan den kompakta, med korta ben, grövre hals, nästan lite överbygdd, med bred bog kunde "slänga" sig från sida till sida, gå så långt ned att haserna var i marken och frambenen böjda men fortfarande ha kraften att följa kon om den valde att försöka smita förbi.

Låter kanske super flummig nu. Men hur kan två så olika hästar hävda sig så bra i samma gren? och varför skulle modell ett var mer önskevärd?
Jag har gått och trott att den grövre kompaktare modellen med breeeeed bog var det man eftersträvade.

Det går mode i hästavel och hästmodeller. Det är den enkla sanningen.

Och en annan sanning är att inte alla uppfödare har riktigt bra koll. Och då blir det gärna "för mycket av det goda" så att säga.

Ett tag skulle alla pleasurehästar vara över 160 och slimmade. Vilket överlag hade dålig inverkan på gångarterna (obalanserade hästar) vilket ledde till mer dålig ridning (försöka bromsa istället) osv.

Ett tag skulle alla reiners vara 145 och köttbullar. Ett tag var det inne med vinthundsliknande saker och inom halter har det slagit över med raka hasor och kotor.

Så finns det en del avelslinjer där de ansvariga tänkt ett steg längre och avlat för "form to funtion". Inom pleasureindustrin har vi tex Dan o Carol McWirther och några till som gjort mycket bra.

Två olika modeller kan absolut hävda sig bra i samma grenar, det har slutligen -återigen- med balans att göra. En välbalanserad individ med rätt inställning och rätt träning kommer att prestera bra.

Här är en bra artikel om just balans - och trapezoiden (som jag hade ritat ut på fölen).

Nu handlar detta om pleasurehästar men vad gäller balans gäller det alla hästar. I denna artikel kan man tex se två olika typer av föl som båda uppvisar balans, precis som två olika vuxna hästar inom olika dicipliner ska göra.

http://danmcwhirter.com/home/articles/0507TheTrapezoid.pdf

Tack för svar, det var intressant att läsa.

Ja, tyvärr finns det alltid folk att ta det mesta till överdrift på ett eller annat sätt, särskilt i Nordamerika, och det är vämjeligt att det även ska göras inom djuravel. Lyckligtvis är inte alla så.

Sedan är jag helt övertygad om att även en häst med smal bringa kan utföra en hel dags arbete som en "normal" häst och det var det ju inte du som påstod heller, wrangler.

Ja absolut, nej det hoppas jag ingen tror att jag menar.

Det finns en optimal byggnad men det har mer med vinklar och balansen däremellan att göra. Det finns hästar som inte borde kunna prestera något alls, rent exteriört, men gör det ändå -pga stort hjärta, bra träning osv.

Men jag anser att det bör finnas något man ska sträva efter, som är bevisat funktionellt. Inte att man ska sträva efter att ha "tur" och få en häst med bra exteriör ur två med dålig, eller få en häst som kan prestera trots dåliga förutsättningar. Det är liksom inte ens säkert man får det ändå, även om man avlar på nära nog perfekta individer. Avel funkar inte så och det är väl en del av tjusningen med avel också!
Om det hade varit så lätt som att skissa fram den perfekta avkomman på ett papper hade vi alla varit rika :D

Jag har en märr med för lång rygg. Men hennes vinklar är bra och framförallt nedärver hon inte lång rygg, utan främst sina mycket bra företräden. Därför är hon lämplig i avel ändå, och hennes avkommor presterar bättre inom performance än vad hon själv har gjort. Ändå är hon EM champion i halter, trots sin långa rygg. Och det beror på att hon har bra vinklar. :)

Sedan finns det ju andra aspekter som kan vara lika viktiga att ta i beaktande i vissa fall. Tex om man ska bevara en hästras eller någon specifik blodslinje. Men de flesta håller inte på med den typen av avel.

Du har möjligtvis inte lust att visa en bild på henne?

Javisst...

208117_190503984328310_2747593_n.jpg

207197_190504010994974_3139305_n.jpg

Dräktig på bilden och knappast i form givetvis.
Om det var mitt avelssto du menade?

Hm. Jag tror inte jag kan se hur man ritar upp de där sträcken. Får inte ihop vinklarna :cry: får nog kika mer på det imorgon igen. Tack för bilden :-D

Kunskapen hos de som avlar amerikanska raser i Sverige är fortfarande mycket dålig hos många och helt fel hästar används. Samma med många som importerar, man tittar bara på stamtavla eller färg till exempel, och har ingen koll på grundläggande exteriör.
O sen....

Jag har en märr med för lång rygg. Men hennes vinklar är bra och framförallt nedärver hon inte lång rygg, utan främst sina mycket bra företräden. Därför är hon lämplig i avel ändå och hennes avkommor presterar bättre inom performance än vad hon själv har gjort.
:confused::confused:
Är du medveten om att det kan komma i nästa eller nästnästa led?

Har man inte exteriörbedömning o premiering av vilka ston som är bra för aveln?
Ingen enhetlig bedömning som är den röda tråd som ger förutsättningarna för en god avel som redan är undermålig- enligt din egen beskrivning?

Inte ens på prestation som travet. Man avlar på det man har. Roulette.
Tror mer på att man har valt en bra hingst som ger en bättre avkomma.

Ger det en bättre ras på sikt? "Märren är inte bra att rida på eller har dålig hållbarhet= sätt in den i aveln!" Jag trodde att man gått ifrån det.

Visst är jag hemsk som ifrågasätter ....dubbelmoral:p

Inte ens på prestation som travet. Man avlar på det man har. Roulette.
Tror mer på att man har valt en bra hingst som ger en bättre avkomma.

Jag tror knappast att Wrangler spelar roulette i sin avel.

Men jag tror att den typen av avel förekommer gällande alla raser.
Stoägare som gillar sitt sto och vill ha en avkomma för att det är gulligt.
Inom quarter, paint, island, halvblod, ridponnyavel och så vidare.

Jag tycker att Wranglers inlägg är intressanta och balanserade och hon(?) gör inte onödig reklam för rasen, och har knappast uttryckt sig imponerat om quarteravel i Sverige...

Som vanligt vet jag inte vad du jiddrar om.

Det finns inga perfekta hästar. Jag har beskrivit att jag kan leva med vissa exteriöra svagheter men inte med andra.

Jag vet exakt vad mitt sto ger, och med vilka typer av hingstar. Jag köpte henne pga hennes avkommor.
Jag är fullt medveten hur avel fungerar och nej, mitt sto, som råkar ha lite lång rygg, är inte "vad som helst". Alla hennes avkommor har showrecord, flera på EM nivå. Hon har avkommor med flera olika hingstar och det är väldigt tydligt vad hon nedärver och inte. Vem har sagt att hon inte går att rida eller inte har presterat? :confused:

Alla hästar har någon svaghet. Inser man inte det tittar man inte på sina hästar med tillräckligt kritiska ögon. Naturligtvis betäcker man då tex inte ett sto med en viss svaghet med en hingst som har samma svaghet, det är liksom inte något nytt.
Man väljer inte en bra hingst till ett mediokert sto. Man väljer en bra hingst till ett bra sto, inget annat är intressant.
En del tar reda på vad som är bra exteriör och använder alla kriterier i sin selektering, bland annat det, prestationer och avkommors prestationer mm.
Om du verkligen är intresserad av quarteravel, vilket jag är tämligen säker på inte är fallet, så kan du sätta dig in i vad det innebär och hur man kan selektera ut bra avelsmaterial om man är seriös.

En del skiter i vilket och avlar på, inget nytt med det. Och det är väl ungefär vad jag har skrivit i typ varenda inlägg jag har gjort om avel här genom åren.

Jag kan dock inte ta ansvar för vad andra väljer att avla på, enbart för min egen avel.

Så, är det några fler inlägg av mig du vill dissekera så läs gärna igenom dom ordentligt först. Men som vanligt tror jag inte att det är just det själva diskussionen i syfte att lära som är grejen för dig. :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka