Westernhästar i centrala stockholm i helgen??

Sv: Westernhästar i centrala stockholm i helgen??

Svarar flera..

Två dagar i rad, två olika ställen.

Innan kl. 18 är det Happy Hour, så ja, man kan gå på krogen när andra äter middag. Inte ovanligt att man tar en drink eller öl efter jobbet.

Jösses vaddå? Om de bara hade stått uppbundna så hade det inte varit någon stor sak, men på de platserna och vid 2-tiden på natten? Det finns skumma människor i kvarteren runt som inte alltid har så god koll på om de fick med sig huvudet under armen, mellan axlarna eller över huvud taget. Hade ägarna däremot uppsikt över sina djur så är det förstås en annan sak, för då kan man ingripa om någon läskig typ kommer för nära inpå djuren.

/V

Svarar flera..

Två dagar i rad, två olika ställen.

Innan kl. 18 är det Happy Hour, så ja, man kan gå på krogen när andra äter middag. Inte ovanligt att man tar en drink eller öl efter jobbet.

Jösses vaddå? Om de bara hade stått uppbundna så hade det inte varit någon stor sak, men på de platserna och vid 2-tiden på natten? Det finns skumma människor i kvarteren runt som inte alltid har så god koll på om de fick med sig huvudet under armen, mellan axlarna eller över huvud taget. Hade ägarna däremot uppsikt över sina djur så är det förstås en annan sak, för då kan man ingripa om någon läskig typ kommer för nära inpå djuren.

/V

Hur vet man att ägarna inte hade uppsikt då?
Mig veterligen så har de flesta ställen fönster, som man kan titta ut genom och ser man något kan man ju faktiskt knalla ut??
Och för mig känns det helt naturligtvis att hästarna var under uppsikt, varför skulle de inte vara det??

Jag tycker det är ganska fränt att ha hästar man kan binda upp i sthlm innerstad och veta att de inte skapar oreda, oavsett.

Det finns skumma människor på landet oxå, har du inte läst om alla hästar som blivit skurna och gud vet vad på beten/i stall, det är väl verkligen att lämna hästen utan uppsikt och riskera att skumma människor hittar på dumheter?

Nej i det här fallet är DU tråkig. Piss-tråkig!

Du förutsätter att de stått uppbundna i över 8 timmar. Du förutsätter att det har varit tråkigt för dem.
Vidare förutsätter du att ägarna sitter på krogen och häller i sig sprit utan att ha koll på hästarna öht.

Har man en bra westernhäst är detta inget konstigt fenomen. Det är gängse att träna sin westernhäst att kunna hantera olika situationer.

Mina hästar har deltagit i en massa olika jippon från vanliga skolor, solvalla, ridskolor till parader och just nattliga event i huvudstaden för företags räkning.
Tro det eller ej men hästarna brukar tycka att det är roligt. Det ställs inte så mycket krav på dem som tex på tävlingsbanan utan de får göra lättare grejjer fysiskt.

När maken dragit på ritt några dagar så lessnar han på att äta torr-käk. Då är det lätt att rida in i närmsta håla, binda upp hästarna och beställa en pizza. Lika mycket som maken uppskattar Pizzan uppskattar hästarna vilostunden. Varför skulle inte det funka i Stockholm?

mvh Eva

Klart att en westernhäst ska kunna hantera olika situationer. Men klockan 02 i Stockholm centrum på en helg så tycker jag verkligen inte att man gör så, för även om jag litar till 100% på min häst så litar jag inte ett dugg på vad folk kan göra mot hästen på ett ögonblick. Sitter du på en uteservering och en idiot kommer fram och petar hästen i ögat med en penna, rycker valacken i snoppen eller trycker ihop näsborrarna på hästen för att se om den börjar andas genom munnen (eller vad nu fulla, vuxna människor tycker verkar skoj på natten - jag har jobbat som bartender så jag vet precis vilken nivå vanliga hederliga tre-barn-och-bra-jobb-Svenssons som är jättetrevliga och vettiga på dagen kan hamna klockan två på natten mitt i stan) så hinner du inte hoppa ur din stol, runda borden och springa ut på gatan innan skadan är skedd och hästen har blivit utsatt för något som den säkert accepterar eftersom den är väluppfostrad men lika säkert tycker är jävligt obehagligt.

Nej, rida genom stan tycker jag absolut att man kan göra, men att göra det mitt i natten på en helg när stan är full av drängfulla människor och dessutom lämna hästarna ute på gatan medan man sätter som och käkar eller tar en öl eller cola eller vad fan som helst, det tycker jag är oerhört oansvarigt. Det är inte ens lite roligt, det är bara att använda sin häst som leksak.

Nej, rida genom stan tycker jag absolut att man kan göra, men att göra det mitt i natten på en helg när stan är full av drängfulla människor och dessutom lämna hästarna ute på gatan medan man sätter som och käkar eller tar en öl eller cola eller vad fan som helst, det tycker jag är oerhört oansvarigt. Det är inte ens lite roligt, det är bara att använda sin häst som leksak.

Allas våra hästar är tyvärr leksaker dygnet runt, varje dag, året om :grin:!!

Vi lägger uppenbarligen väldigt olika värderingar i ordet leksak.

Du riktade iofs inte svaret till mig, men... hur skulle du hellre beskriva dem? Leksak är förstås en litet provocerande benämning men jag håller nog med om grundtanken. Med andelsmässigt ganska få undantag - polishästar, en och annan körhäst i skogsbruk och kanske några till - tror jag att man kan klassa det svenska hästbeståndet ganska genomgående som fritidsredskap, hobbyartiklar eller litet vanvördigt leksaker. Dyra, känsliga, kostsamma och krävande (och oerhört givande) sådana, absolut, men ändå. :angel:

Ok, så vad påstår du att din häst är då??
Finns det något i din hästs liv som är naturligt för den? Finns det något i din hästs liv som sker efter hästens premisser? Finns det något i din hästs liv som är uvecklande och gynnar hästen som individ? Tror du han skulle stå i box, bli sadlad, tränsad och riden om han fick välja?? Knappast

"Leksaker, som ord använt i svenskan sedan 1729, från isländskans leika, är de föremål som används vid lek. Dessa är ofta pedagogiska. Det förekommer också som uttryck för de föremål som vuxna roar sig med, och kan i vissa fall användas som uttryck för hur människor förhåller sig till varandra. I sin ursprungliga betydelse är leksaker en allmänmänsklig företeelse med spår långt bak i tiden."

Du riktade iofs inte svaret till mig, men... hur skulle du hellre beskriva dem? Leksak är förstås en litet provocerande benämning men jag håller nog med om grundtanken. Med andelsmässigt ganska få undantag - polishästar, en och annan körhäst i skogsbruk och kanske några till - tror jag att man kan klassa det svenska hästbeståndet ganska genomgående som fritidsredskap, hobbyartiklar eller litet vanvördigt leksaker. Dyra, känsliga, kostsamma och krävande (och oerhört givande) sådana, absolut, men ändå. :angel:

Visst håller jag med om att just ordet leksak får en enormt provocerande klang, dock är det i sin grundmening ett korrekt uttryck då precis som du säger största procenten av antalet hästar i vårat land är just; leksaker!
Mycket liten del används som nyttodjur.

Jag älskar mina dyra, kostsamma, underbara, fantastiska lyxleksaker!! Dom är mina vänner och jag har dedikerat mitt liv till att få dessa underbara varelser att må bra och ha ett bra liv den tid de är hos mig! :love:
Men jag är också medveten om att det förmodligen inte är livet de skulle välja om de hade ett val!

Vi lägger fortfarande olika värdering i ordet leksak. För mig är en leksak ett dött objekt som jag kan husera med som jag vill, använda som jag vill och behandla som jag vill utan så mycket som en tanke på vad som är bäst för leksaken eftersom en leksak, ett dött objekt, över huvud taget inte kan ha några behov. Det är dött. Jag anser därmed att hästarna som omnämns i tråden behandlades som döda objekt utan behov och det var det jag menade, ingenting annat. Huruvida vi håller hästar för vårt eget höga nöjes skull lägger jag däremot ingen värdering i, jag förstår att du är ute efter att provocera mig och få ur mig saker som att JAG minsann INTE har häst för min egen skull utan att jag har honom på hans premisser osv osv, vilket du inte kommer. Jag vet precis på vilka premisser jag och alla andra hobbyryttare har våra djur. Däremot behandlar jag min häst med respekt och har hans väl och ve i åtanke, vilket innebär att jag inte rider in med honom i stan och ställer honom utanför en krog klockan två på natten. Jag råkar nämligen veta att han kan känna smärta och obehag, vilket en leksak inte kan, och det har jag ingen lust att utsätta honom för. Jag leker inte med en annan levande varelses liv.

Det är Mad Mike och hans hejdukar som är i farten.
De håller till i Kittelfjäll på vintrarna och har turridningar samt Heliskiing. På somrarna är de i Piteå och jobbar. De gästar "människobyn" lite då och då för att väcka uppseende och göra reklam för sitt företag.
www.madmike.nu, sidan verkar ligga nere just nu men man blir vidarebefordrad till en blogg.

Är du säker? De verkar inte vara vidare bra på reklam isf, för det framgår väl typ inte tydligt att det är de? Har de med sig egna hästar då? Långt att skeppa dem piteå-stockholm för att rumla runt i stockholm ett par kvällar...

Ja, jag är 100% säker. Är vän med honom på FB så jag såg bilderna när de var i Sthlm. Japp de trailar ner hästarna bara för att rumla runt lite =).

Mötte dom precis fyra cowboys med hästar i korsningen götgatan/st paulsgatan och tänkte direkt på den här tråden!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka