westernhäst till dressyrryttare?

A

Annikan

Hej.... Behöver lite råd o fuderingar. Jag är ingen westernryttare själv men bestämde mig då jag köpte min arab som ung att jag skulle rida in honom med hjälp av instruktör på "westernvis". Jag gillar sättet att hantera hästen och den av slappnade ridstilen. Allt gick jättebra, han är otroligt känslig för skänkel o även tygeltag o trivs klart bäst med långa tyglar o "frihet".
Han är nu riden i 8-9 månader o är 3,5 år.
Nu är det tyvärr så att jag pga ny graviditet o husbygge o annat inte kommer ha tid med honom på länge o har bestämt mig för att få ut honom på foder. Ett av svaren jag fick är från en dressyrtjej som verkar jättemysig och ambitiös, hon ska rida honom för instruktör osv. Min fråga är: tror ni att det skadar hans följsamhet eller ngt annat om han plötsligt ska lära sig ett nytt sätt att bli riden? Kommer det gå lätt att fortsätta rida western när han kommer hem igen?Vad annat ska jag fundera på vad gäller det här dilemmat innan jag beslutar? Det positiva jag ser är att han skulle bli breddad i sina användningsområden o det skulle vara lättare att få ev hjälp av andra ryttare framöver eftersom det inte finns så många i mina krokar som rider western.... Det största problemet är väl att han är så nyligen inriden o har det inte i ryggmärgen ännu...?
Tilläggas ska att mitt mål med honom är distans, western är bara för att jag tycker det verkar kul och omväxlande..

Någon som har funderingar kring detta?Tips??

Sv: westernhäst till dressyrryttare?

han kanske kan ha en viloperiod? eller varför inte prova att köra in? :idea: unga hästar behöver växa också.

Att lämna bort sin häst på foder innebär alltid att hästen blir riden på ett annat sätt än man själv gör, oavsett disciplin. Och det brukar kunna generera en hel del jobb när den kommer tillbaka.

Vore jag i dina kläder så skulle jag inte lämna bort honom. Jag skulle ge honom en viloperiod och ha kvar honom hemma. Ev. hitta någon "oambitiös" ryttare som vill komma och luffa i skogen på honom ibland.

Han är bara 3,5 år och arab, vilket betyder att han är långt ifrån färdigvuxen. Araber är ju mycket senare än andra raser. Det finns "arabfolk" som inte rider in sina hästar förrän de är 4 eller t.o.m 5 år på grund av att de är så sena.

Och du behöver inte vara rädd att han glömmer det han lärt sig. Om han så bara går i hagen ett år, så är det bara att kliva upp och fortsätta sen. Konditionen försvinner ju så klart, men de glömmer inte det de lärt sig.

Och med tanke på att han ska bli distanshäst så är det ju än viktigare att han blir tagen lugnt och bra så att han håller länge. Jag skulle jämföra en 3,5 årig arab med en 2-åring bland de flesta andra raser. Jag sitter gärna in en 2-åring och låter den sen vila tills den blir 3. Då är det bara att kliva upp och fortsätta där man var året innan.

Det var mina tankar...

Lycka till med hästen. OCH den kommande babyn och husbygget!

det är ju bra att låta unghästar vila en längre period
för att inridningen ska hinna "sjunka in" :idea:

Tack för åsikterna.... o, ja... hade det handlat om ett halvår eller så så hade jag inte tvekat att ha kvar honom hemma... Men nu lutar det mer åt 1,5-2 år.... är ni av samma åsikt ändå? Tror ni ändå att det är "bara nyttigt med en längre viloperiod" fast perioden är så lång?
Jag har bara svårt för att se honom glatt komma fram till grinden varje gång man närmar sig för att sen inte få följa med ut, utan blir stående o tittar med långa blickar när man går igen....men jag kanske bara är för blödig :)

Personligen tror jag det bara är bra att hästen får växa till sig. du kan ju ta med honom ut å gå när du går med barnvagnen, longera osv iallafall :)

Ja, lite markarbete lär jag ju hinna med fram till barn 2 är född iaf... o tills dess kanske det som ett mirakel har dykt upp nån duktig medryttare som vill ställa upp ett par dagar i veckan - vem vet. Men jag har iaf skrivit o hört med uppfödaren vad hon tycker o tänker, hon föder upp distans och galopparaber, så det ska bli intressant att höra vad hon tycker om långvila eller ej....

Jag skulle skaffa en medryttare istället. En snäll tjej eller kille som främst rider ut och kanske får lite lättare ridlektioner av dig eller någon tränare som du hyser förtroende för. På det sättet kommer hästen förmodligen vara ungefär som du lämnade honom, och då kan ju du också vara där och sköta och longera och sånt i mån av tid. Hästen behöver ju inte tränas varje dag, utan det kan ju räcka med 3-4 dagar i veckan.

Jag är i samma sits- husrenovering + ska ha barn om en månad. Funderade också på att låna ut våra två westernhästar, men törs inte. Risken är väldigt stor att dom blir felridna! Dom har fått en rejäl viloperiod istället på sisådär ett halvår. Dom överlever..

Du kunde inte få tag i en medryttare som kunde hjälpa dig med honom, under graviditeten??
Då kan han ju få en längre viloperiod och sen har du lite mer "koll" på honom och han blir riden.

Det kanske vore något??

ja, det lutar nog åt det nu... jag tog hem honom från betet idag och tränade lite games och markarbete och då kändes det väldigt avlägset att lämna bort honom... jag kanske tom kan rida lite i paddocken trots magen, blev så himla sugen nu :):) Jag ska leta nån medryttare som mest vill ut o traska lite i skogen så hoppas jag att det blir bra!

Jag skulle funderat både en och två gånger innan jag bestämde mig för att skicka bort honom. Att nån ska rida för instruktör är ju bra men frågan är hur mycket?? Hästen är ju trots allt bara 3,5 och då går det inte att vara alltför ambisiös med träningen... Jag skulle hellre behållit honom och skaffat en medryttare som kan luffa ut i skogen ibland...

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 029
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 873
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 303
Senast: Magiana
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar