westernbett, en stilla undran

Sv: westernbett, en stilla undran

hur då upp och ned? rita en paint-bild :D

Nä, nog har det hänt att min dam stått och fipplat med bettet när hon blivit otålig/uttråkad nån gång, oftast när man stannat upp för längre genomgång med tränaren, bettet har väl aldrig riktigt farit fel så, men nog har väl skänklarna "hoppat omkring" lite grand..

fast ja, som sagt, om bettet far som på bilden bara av att hänga i hästens mun måste det vara grymt obalanserat..

Hah, rättar mig själv ang. att jag tycker man ser det ofta, då menar jag inte att bettet ligger så konstant för många, utan att hästen börjat fippla med bettet och man sett att skänklarna farit fram och sedan tillbaka, som en gunga

Kanske helt enkelt är så att Westernbett är mycket bättre än Engelskbett och därför inte behöver en skumrem? :devil::cool:

:D;):angel:

Men är skumrem så vanligt inom engelsk ridning? Jag har hängt runt i "kandarkretsar" en del (skötare till ekipage på msv-nivå) och aldrig sett någon använda skumrem. Har dressyreliten skumrem på sina hästar? Har aldrig reagerat på det själv men min syn är erkänt dålig :p

Jag är själv "gammal" dressyrryttare och har ridit en hel del på både pelham och framförallt kandar... jag har då aldrig sett att bettet skulle vinkla sig på det sättet heller :eek:

Det enda jag använder på såna bett är kinnkedja, precis som curb strapen till westernbett.

*kl*

Jag har nada erfarenhet av stångbett och/eller skumrem men jag har hört att anledningen är dels den ni tagit upp (att bettet "vänder" sig eller att skänklen "vinklas framåt") men även om man har problem med att hästen vill ta in skänkeln i munnen.

Jmf med bib-martingal eller vad det nu heter med en platta istället för remmar - i fall hästen vill plocka in remmen i munnen.

men herrejesus vilken vacker häst !!!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: Zevzan
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 414
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 365
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar