westernbett, en stilla undran

salladfinger

Trådstartare
Varför har man inte skumrem till westernbett(stång då), då man ofta har det till klassiska stångbetten?

är det något jag missat?:o

Sv: westernbett, en stilla undran

Nej, inte alls!

Curb strap heter kinnkedja på "engelskridningska".

Skumremmen är en tunn rem som löper mellan skänklarna, en bit ner från hästen och är bl.a. till för att stabilisera kedjan lite. Den gör även så att kedjan inte ramlar av när man hanterar huvudlaget... ;)

Man hakar aldrig av en curb strap(/chain) utan den sitter där den sitter, är väl därför antar jag? Om det är enda syftet? :)

mja, fast den spänns ju också aningen längre ned för att, som jag fattat det, hindra skänklarna på bettet att "klonka" upp/bak när hästen suger/tuggar på det

haha, vad märkligt att jag inte tänkt på detta tidigare egentligen:p

Har aldrig märkt av att ett bet "klonkar" :rofl:
Så nån med mer erfarenhet får svara, helt enkelt! :)

klonka kanske inte var bästa beskrivande ord:angel: men ja, att bettet liksom inte ska tippa bak/fram så skänklarna kommer upp vid mungipan när hästen rör på munnen helt enkelt, jag tycker att detta verkar vara vanligt förekommande i både klassiska och westernridningen :confused:

Curbstrapen har väl samma funktion som en kindkedja på ett "klassiskt" stångbett, dom sitter juh iaf i samma "grop" i hakan..blev väldigtfundersam jag med nu, framför allt då de är svårt att fatta vad folk menar när de bara finns definitioner på endel saker:laugh::laugh:

:idea: Där ser man det jag försökt måla upp:angel:
Så, vad tror vi nu då? varför inte skumrem på allas våra stångbett?

Men är skumrem så vanligt inom engelsk ridning? Jag har hängt runt i "kandarkretsar" en del (skötare till ekipage på msv-nivå) och aldrig sett någon använda skumrem. Har dressyreliten skumrem på sina hästar? Har aldrig reagerat på det själv men min syn är erkänt dålig :p

Spontant vill jag säga att ett bett som vinklar sig sådär utan skumrem är VÄLDIGT felbalanserat! :crazy: Eller jag vet inte vad jag ska kalla det, så har aldrig nåt av mina stångbett betett sig. Och jag har provat en del.

Jag håller med! En stång som faller fram sådär kan inte vara riktigt rätt konstruerad.

Stångbett med eftergift i tygeln: Alla hänger balanserat och som de ska?

23894947.jpg

21301267.jpg

27640088.jpg

blir så trött på mig själv ibland....

raderade det jag skrivit

Ville bara säga att din häst är en snygging:love: vilken vacker fläta du har gjort på sista bilden.:love:

Senast ändrad:

Håller med om att det verkar konstigt om bettet skulle hamna så vid eftergift som det står i texten. De enda orsakerna jag kan komma på är att hästen tuggar på bettet så att det "far runt" i munnen, eller om man drar framåt i stångtygeln när man leder hästen. Ev om man rider på långa tyglar och hästen kastar med huvudet? :confused:

ja visst! mitt bett har aldrig vinklats så mycket av att bara hänga dära, men när hästen har varit trasslig i munnen så visst har väl skänklarna farit omkring en aning, och hoppas verkligen att det är det man försöker undvika, inte för att balansera upp bettet :o

hmm..

funderar också på hur mycket det kan skada hästen att bettet far så om man t.ex har väldigt hög tungfrihet eller många brytpunkter:confused:

Kanske å andra sidan inte gör mycket alls om det är en helt rak blank stång..

Jag har aldrig någonsen heller sett en stång vika sig framåt?!

om hästen suger tag i det någon gång så är det i så fall bakåt? Men det är ju inget som hästen gör självmant utan att man själv varit/är där och fipplar med tygeltag

*kl*
jag använder skumrem på mina engelska stångar då jag har en häst som ibland lyckats att få bettet upponer han har altså själv på långa tyglar grejat så att bettet hamnat så, det har hänt 2-3 ggr på alla år jag haft han dock vill jag ha det därför att jag vet att han gjort det. han trivs med bettena så det är inte därför utan trixat till det nån gång.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
998
Senast: Zevzan
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: ryujaneiro
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 414
Senast: Klara
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 365
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar