Western vs Engelsk stil?

N

NightOwl

Vad skiljer westernridningen från engelsk ridning förutom utrustningen?
Jag har ju bara ridit western och funderar på om jag klarar av att rida vanligt.

MVH/ Stefan

Utrustningen skiljer ju som bekant, tygeltagen skiljer oxå i western har du ju nackreining medans du i engelsk stil alltid rider med två händer. Kortare stigläder.
Men mycket är lika, men själv tycker jag att western är mer naturligt på nått vis ( har presis börjat skola om min häst till w-häst) Allt går så mycket lättare o min häst förstår det bättre. :rofl:

Så jag borde klara av det utan större problem asså?
Bara att gå ut i stallet och välja en häst asså :)

MVH/ Stefan

Jag red engelskt i många år först... Sedan blev det automatiskt att jag gick över till western och red det seriöst i 3-4 år.
Sen gick jag tillbaka till engelskridningen efter att ha ridit in min nya häst med westernprincipen men han hade mer potential i engelskridningen och jag var sugen på det igen.

DOCK kan jag säga att westernridningen har förstört min sits väldigt mycket i engelsksadlarna.
Jag sitter nu mer i stolsits och det får jag träna på varje gång jag rider. Går bättre och bättre.

Men det är kul med western, mycket trevligare hästar och människor :)

En fråga!

Menar du att du skyller på westernridningen att du sitter i stolsits?! Hur har :confused: W ridningen förstört din sits?!

Jag som själv kallar mig "dressyr ryttare" har länge sökt efter den "röda tråden"!! Å ju mer man diskutterar med duktiga Westernryttare förstår man likheterna, man förklarar mycket på olika sätt däremot. Upplever att i "vanlig ridning" lär man ut på ett svårare sätt.
Ska någon lära sig snabbt att rida o klara av en häst så är western mer effektivt. Mera svart eller vitt(enligt mig).
I vanlig ridning prtar man om drivande o mothållande hjälper vilket gör att det är svårt för eleverna att lära sig ex skänkelvikning, det blir för mycket, tryck där, ställ där, håll emot där, det blir för mycket att hålla reda på. Min upplevelse är att ryttare fortare får känsla för sidförande hjälper inom westernridning?!

Vad jag vill komma fram till är att det finns en röd tråd!! :D olikheter men samtidigt likheter!

Så jag borde klara av det utan större problem asså?
Bara att gå ut i stallet och välja en häst asså

hehe stämmer men undvik djupt skålade dressyrsadlar!! Min sambo red för någon vecka sedan i en av våra dressyrsadlar som är rätt djup i sitsen. Efter att vår mycket känsliga arabkorsning tvärstannat 2ggr(överreagerade på sätet) satt han av o gick hem han fick ont :crazy:

Klart du kan sitta upp på hästar som inte är westernridna. Kan man rida så kan man rida ;)

Rent teoretiskt, nästan ingenting.
Rent praktiskt, nästan allting.

Jag har, från att ha varit dressyrryttare i många, många
år, de senaste åren övergått till western.
Den absolut största skillnaden jag upplever är att inom
engelsk ridning, har man hästen mer mellan hand och skänkel.
Formen är högre och ridningen är mer "tyngre".

:confused:
rasen spelar väl ingen roll? jag menar hästar som rids och hanteras i westernprincipen. Det är trevligare hästar att umgås med.
Jag har varit på hopp, dressyr och westerntävlingar och alltid lugnare på westerntävlingar även om vissa kan härja.

Det är ungefär lika många som härjar på en westerntävling som lika många lugna trygga hästar på en hopptävling.
Det säger ganska mycket. (nu har jag knappast varit på alla men på de jag har varit på har jag fått dessa erfarenheter=)

Sen om det är travare eller quarterhästar bryr iafl inte jag mig om.

Wilma: Ja det menar jag. Jag vet inte hur för jag tycker jag satt rakt och bra i westernsadel också och det sa många andra också att jag gjorde.
Men när jag började rida engelskt igen så hade jag mycket dåligare balans och dåligare sits i de sadlarna.

Det är ju väldig skillnad på utrustning och ridning.
Jag håller öven tyglarna på westernvis nu vilket inte är så bra i dressyren då man istället blir stark.....

Det har väl med vana och ovana att göra antar jag.....

Jag har oå ridit engelskt innan och jag tror att det beror på att man blir bortskämd i western sadeln.... stiglädrerna e mycket kraftigare o stadigare, sitsen är inte uppbyggd på samma sätt!!!! Jag hamnar inte i stolsits när jag sätter mig i en engelsk sadel men jag har lite taskigare balans i den än vad jag hade innan jag börja rida western!!!!

Det är min teori i alla fall!!

Hm... är det möjligtvis så att ni sitter på era "rövabullor"?! :D
Det blir jobbigt att sitta o balansera på sina sittben man måste sitta på skrevet också :p

Förstår vad du menar. Allt blir en vana. Efterssom jag rider i både dressyrsadlar o westernsadlar så är jag ju van vid båda.
Sambon brukar säga åt mig att ta Westernsadeln när man vet att hästen är lite crazy för dagen för att man sitter säkrare?!

Jag tror också att man blir lite bekväm i westernsadeln. Jag får inte heller stolsits av westernsadeln men däremot tar det några minuter att hitta balansen i engelsksadeln. Dessutom kommer man åt hästen bättre i engelsksadeln så jag tycker det är bra att variera sig lite.

Något av skillnaden mellan engelsk och western är väl att du håller om hästen mer i engelsk och i western så ber du om en rörelse och försöker sedan få hästen att göra det själv utan att du bibehåller trycket. Du ber om en lägre form i western och samma här att du jobbar mycket med eftergift för att få hästen att göra mycket av jobbet själv.. I den engelska ridningen så vill du ju använda tygeln som stöd.

beror väl inte bara på hur duktig du är som ryttare.
utan hur välridna hästarna är.

är det travare som i att dom travtränas?
då är dom inte alltid särskilt välridna (även om det finns såna med såklart).

Gjorde ett försök idag och det höll på att gå åt helsike så jag gav upp efter ca 100 meter och ledde tillbaka hästen till stallet...
Jag får nog hålla mig till western, synd bara att jag inte har tillgång till någon westernhäst :(

MVH/ Stefan

Vad var det som inte fungerade då? Känns som att det kanske är andra faktorer än krock mellan engelsk och westernridning?
Prova en annan häst?

Se det positiva i saken, du kan ju utbilda hästen till att bli en westernhäst. :) Du kanske kan bli medryttare på nån av hästarna och åka iväg till en instruktör ibland? Är det en starthäst så kan nog ägarna bara tycka att det är bra att hästens träning blir varierad.

Jag rider både western islandshäst och engelsk ridning.
Det jag märker mest är att hoppningen blir lidande eftersom jag har bättre balans i långa läder (inte bara westernridningens fel islänningarnas också :smirk:) och hoppa med spikraka ben är ingen hit. :crazy:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 453
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 792
Senast: Seabaz
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad är egentligen skillnaden mellan westernridning och vanlig konventionell ridning? Är det formen och utrustningen? Kanske finns det...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat