Western vs Classic

M

maosse

Hej!

Jag har en unghäst (Welsh Cob född 2010) som jag skulle vilja rida in "Western style" såsmåningom. Är det någon skillnad på de första årens markarbete/hantering eller går det bra att köra på som "vanligt" med longering, tömkörning etc? I vilken ålder början man i så fall träna dem lite annorlunda jämfört med den "klassiska" ridskolningen? Western-ridning är helt nytt för mig bortsett från att jag prövat på ett tiotal gånger på USA-semestrar men det verkar oerhört roligt. Jag hanterar honom i nuläget enl NH-principerna -av många även bara kallat "sunt förnuft" ;)...

Hälsningar, Maria

Sv: Western vs Classic

Jag kör med samma principer med blivande dressyr/hopp hästar som western hästar fram tills de är ca 4 år. Stå still, respekt för människor, flytta undan för tryck, longering, gå turer/ha med som handhäst, miljöträning, vänja vid sadel osv alla de grunderna tills de är tre. När det är dags för ridning så är det ju det vanliga, vänja hästen vid att ha ryttare på ryggen, skritt trav galopp, flytta undan från skänkel och vikt, ge efter för en tygel i taget och sen båda, mycket uteridning i skog och mark, ur och skur första året. Därefter börjar jag så smått inrikta mig på den disciplin jag vill ha hästen till. Jag har ridit in de flesta hästar på detta vis och det här sättet känner jag funkar till de flesta och mina hästar har alla blivit väldigt mångsidiga, hopp/dressyrhästan tävlade jag 1.10 hoppning och utbildade rätt högt i dressyr (byten i vartannat, 1/2 varvs piruetter och påbörjade piaffe innan jag sålde honom) men tävlade även både western och working wquitation på honom med godkänt resultat. Samma sak med Painten, han har blivit bra placerad i pleasure, trail och horsemanship men även gjort otroligt bra ifrån sig på galoppbanan, på distansritt och planerar att starta honom i en L:C till sommaren.

Det är så jag gör i alla fall. Som jag ser det så funkar en häst med bra grundutbildning till lägre klass i alla discipliner och jag tycker aldrig en häst ska vara 100% inriktad på en gren, det är roliga och nyttigare för både häst och ryttare med variation :)

Senast ändrad:
Sv: Western vs Classic

Ok, så bra. Då behöver jag inte bekymra mig om att "göra fel" nu i början. Ska bli spännande att lära sig mer om de olika grenarna men det finns ju gott om tid både att läsa på och pröva själv innan vi börjar.

:-) Maria

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka