Western sadel?

S

Sasse_

Är rätt ny på det här med western, men har haft egen häst i över 20 år och vet hur viktigt det är med bra passande sadlar...

Men eftersom jag inte kan ett skvatt om westernsadlar och ändå måste ha en för att få ut på d-tävlingar här i distriktet så vill jag fråga er om jag är ute och cyklar eller om jag är på rätt spår!?!

Jag har tagit hjälp av en sadel utprovare och försäljare som kommit med en bunt sadlar till mig vi har provat och det återstod endast 2 av alla han hade med sig som kunde passa min häst, jag red i dessa och fastnade mest för double c trail sadeln. Den låg absolut bäst sa försäljaren och vad jag kunde se helt still på min hästs rygg + att jag som ovan ryttare i westernsadel tyckte faktiskt att den var skapligt ok att rida i...

Jag har tänkt mig rida klasser som pleasure, horsemanship, western riding och möjligen lite trail... och kanske lite reining men bara kanske...(försäljaren sa att detta var en bra allround sadel för mitt ändåmål)...

Vad tycker ni? Är det ett bra köp double c trail, som allround sadel att tävla alla möjliga ridklasser i? (Dessutom vill jag ha en sadel som även håller måttet om vi lyckas ta oss upp i lite högre klasser än d-tävlingar... Funkar den även för det?)

Sv: Western sadel?

Jag har en double c trail apache,mycke nöjd. Jag rider både på kor o varit på ett par tävlingar westernriding ,pleasure ,på låg nivå än så länge. Jag tycker min funkar ,trodde inte jag skulle få någon annan sadel o passa pga hennes rygg.Men vi prova sadeln till andra hästen en mccall cowhorse sadel som passar tydligen bra...fast mina båda har så olika ryggar(ena rak o den andra svankig). Men sen beror d väl på hur man själv tycker man trivs i sadeln. Men mccall sadeln e på tok för dyr för o köpa en till :(

Senast ändrad:

När jag rider på kor e d inte bara o valla runt utan även på cuttingmaskin (för position mm)o försök på herdwork.Så d blir mycke rollbacks o stop lite liv o rörelse i sadeln:rofl:
Men d funkar så här i början sen e d som i allt man börjar vilja ha grejjer som e mer lämpade, men så här i början e d no problems.:banana:

Tack tack för svar! Kanske nått att satsa på då!?

Jag hoppas bara att den passar att rida alla slags klasser i och inte är lämpad för enbart trail... så jag inte köper en sadel och sen kommer på att det är ju fel, när jag lär mig mer och då måste byta...

Jag vill ha rätt från början och att den ska passa till allt och följa oss på vägen från nybörjare och förhoppningsvis uppåt! ;) (Tycker tyvärr att den ser lite tråkig ut, den är ju rätt enkel... Men det viktigaste är ju att den passar hästen och mig och ändamålet)...

Någon mer med erfarenhet av double c trail sadlar???

tjosan, men du liten kort söt fråga bara, var/hur får man tag på folk som kan prova ut en sadel?
vill skaffa en riktig western sadel åt min mors arab, o sen som småning om en till min egen, när det växt upp...men det enda alternativ jag känner till är att lasta hästen o åka till Tumbleweed i Sala...borde ju finnas fler alternativ? :confused:

Jag är ju från Dalarna, så jag tog hjälp av Dalawestern center... Sen är ju jag väldigt ny på det här med western... Så jag vet inte om så många runt om i landet alls...

Men det borde ju finnas?

En liten tanke bara. Jag tittade på internet efter en double c trail sadel men kunde inte hitta någon, däremot så har double c en variant som heter endurance saddle som man kanske skulle kunna tolka som en trail sadel, men den har inget horn, så om det är den du tittar på så tänk på att du inte kan tävla i högre klasser med en sådan sadel. I regelboken står det att sadeln måste ha horn, åtminstone hos AQHA, och wras följer ju i stort sett den regelboken, men jag kan inte säja 100% att det är så, har ingen wras regelbok just nu.

Tack tack för tipset...

Men som gammal distansryttare jag är, så vet jag att en distanssadel inte är godkänd att tävla western i :smirk:
(trots att de kan vara gjorda i westernmodell, men då just saknar horn).

http://www.dalawestern.se/wpt/view/98/698/7698/

Här är sadeln jag provat... Den finns också att hitta på begagnat annonser om man googlar...

Som synes lite tråkig, men duger den för "show" klasser ändå?

Jag har apachen, men d skiljer nog inte så mycket på dom skulle ja tro. Men smaken e ju olika vad man vill ha,alla kanske inte trivs i den.. Men jag klarar mig än så länge.:bump:
Ja den duger gott o tävla i,jag e inte mycke för silver o sånt vill helst ha en neutral. Sen får man skaffa sig en för tävlan o ha en hemma men d får man ta efter hand.
Helst om man håller på me kossor vill jag inte ha för utsmyckat som tex i reining o plesure eller liknande.

Senast ändrad:

Det är klart att den går att tävla i :)! En sak med en sådan sadel kan vara att det är svårt att få en riktigt bra sits i den för equitation grenar, såsom pleasure, horsemanship osv. eftersom stiglädrena är så rörliga och inte ger mycket stöd, och om jag inte har helt fel, även sitter lite längre fram än på equitation sadlar, så det är lätt att hamna lite mer i stolsits i en sådan sadel. Men om den är bekväm i övrigt och ligger bra på hästen osv. är det säkert ett utmärkt köp. den var ju inte så dyr heller! Och skulle du verkligen gilla tävlandet framöver och vill satsa mer, så kan du ju alltid investera i en "showsadel" senare och behålla denna till träning och uteritt. Kommer själv att tävla i equitationgrenarna framöver (när jag ridit in min häst :) Så gör jag så själv, har två sadlar så man inte förstör tävlingssadeln.

Tack tack!

Är lite rädd för det där med stolsits! Det känns som sagt som om en del westernsadlar är lite tokiga åt det hållet att fendrarna sitter för långt fram och sätet lutar bak osv... Så man hamnar i stolsits. Men jag satt faktiskt relativt rakt i den när jag provade, men då var fendrarna tok långa (har rätt korta ben), så kunde inte rida med dom, måste köpa till kortare.

Jag hoppas jag kan provrida med fendrarna på nästa gång, så jag kan känna vart dom sitter, men kan de alltså sitta längre fram bara för att det är en trail sadel? Jag har hört att de möjligen sitter lite galet och kan ge en stolsits om man köper en ren reiningsadel...

Vad är sant och hur ligger det till egentligen? Detta med westernsadlar är ju en hel djungel!!!

Sen bör jag kanske tillägga att jag har inte tänkt mig köpa 2 st. westernsadlar, utan den jag köper nu ska helst duga till ALLT...

Jag har redan 1 distanssadel och 1 engelsk sadel och med 1 westernsadel på det så får det faktiskt räcka! ;) Därför vill jag vara noga med att westernsadeln jag investerar i just är en investering och funkar till allt... så jag slipper köpa 1 till sadel...

4 sadlar till en häst... Njeee... Överdrivet! :smirk:

Liknande trådar

Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 195
Senast: Void
·
B
Western Jag har provat en Double C Nevada Fancy storlek 03 till mitt lilla monster som både har en del manke och svängd rygg (lyfter dock ryggen...
Svar
0
· Visningar
1 994
Senast: Bamboo
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 340
Senast: sthu
·
Utrustning I dagsläget rider jag i en vanlig allroundsadel i läder. Både jag och hästen toktrivs med den sadel. Den ligger kanon på hästen och jag...
Svar
14
· Visningar
1 496
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama