Western sadel till kort normal rygg

Hrannar

Trådstartare
Letar westernsadel till em Irish cob med mkt kort rygg men normal, dock ingen manke, rak rygg.

Vet ni eller har nån att rek , ¨PM gärna eller skriv ner vilka sadlar ni använder :-)

Sv: Western sadel till kort normal rygg

Det gäller att hitta en vidare xfull quarter med round skirt... finns dock inte allt för många sånna på beg marknaden...

Vad tror ni om en Simco från B-rjes, den heter Lucky S Pleasure...pratade me dom i telefon och dom trodde det skulle passa :-)

Jag tipsar ännu en gång om montsegur-sadlarna. Har en till min isis (finns i extra korta modeller) och den är helt perfekt- kort, lätt och bekväm! Inte en "klassisk" westernsadel (skulle gärna ha en riktigt snygg, men viktigare att hästen trivs...) men byggd på samma sätt. De dyker upp en hel del begagnade då och då, men gäller att man orkar vänta!

kolla montsegur.se

Tack för era svar!
Ni som menar att den e för smal, men om den har legat på en haflinger, så ser nämligen den ena hästen ut i ryggen, kan den ändå inte passa? Hästen som ska ha den har normal bom i vanlig sadel just nu .

Tack för era tips och PM, jätte snällt att alla är så engagerade, jag hoppas att jag hittar en sadel som kan passa :-)

Fortsätt gärna tipsa eller PM :-)

Har den normal bom på vanlig engelsk så kan den kanske passa, men jag tycker det låter smalt? Jag har ju inte sett hästen dock.. med cob modellerna på häst brukar vara lite mer "bredaxlade".. =)

Jag har haft samma problem som du och provat ett tiotal olika sadlar. Dom som fungerar absolut bäst har varit McCalls Wade sadlar. Till kort rygg finns det 3 modeller som är bättre än andra, Wade Trail en sadel med traditionell råhudsklädd träbom som går att använda till allt, Mile Maker och en med swellfork som heter Summit är lättare typ av sadlar. Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Letar ny sadel till min ena pålle som har tappat muskler efter fölning mm. Utprovaren sa för flera år sen att hon har en rak rygg...
Svar
0
· Visningar
303
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka