western sadel till c ponny

R

ratjacks

Hur tusan vet man vilken storlek man skall ha när det gäller westernsadlar ? på vanliga så finns det ju wide x wide small mm.. samt tum till sitsen, men vad utgår man från när man skall köpa westernsadel. hästen ifråga är en c ponny ganska bred och med kort rygg. :confused:
ps! skall användas för skogsluffande o inte tävling.:laugh:

mvh gp

Sv: western sadel till c ponny

konstigt att ingen kan eller vill svara det brukar ju finnas så många som vet bäst på det här forumet ! eller är det för man är man o 57 o inte tjej o 16 som man inte är intresant. får väl byta till nytt alias o verka allmänt ovetande så kanske det går bra.:devil: för det är väl inte så att man inte får vara här för man är gubbe:cool:

Förmodligen för att de flesta här inne har tröttnat på alla sadelfrågor.

Om jag fattat rätt så motsvara 16 tum i westernsadlarna 17-18 tum i englska sadlar. Sedan när det gäller bomvidden är det svårt för en full quater bom (som jag tror motsvarar ungefär normal bomvidd i engelska sadlar) är olika stora beroende på tillverkaren om jag inte fattat fel. Sedan är det massa andra mått som jag inte blir klok på som talar om hur mycket mankfrihet osv det är.

Men sök lite i detta forumet så får du nog lite tips.

Hur tusan vet man vilken storlek man skall ha när det gäller westernsadlar ? på vanliga så finns det ju wide x wide small mm.. samt tum till sitsen, men vad utgår man från när man skall köpa westernsadel. hästen ifråga är en c ponny ganska bred och med kort rygg. :confused:
ps! skall användas för skogsluffande o inte tävling.:laugh:

mvh gp

Hej!

Tidigare ägde jag en liten kraftig New Forestponny på 139 cm och till honom använde jag en Weaver-sadel och den passade honom jättebra.

Sadeln var 16" i sätet men ändå var sadeln mycket kort, c:a 60 cm.

Det är inte en massa silver på sadeln men det är jättebra kvalité på läder och arbete.

Nypriset när jag köpte sadeln var 13.000 kr men jag vet en bekant som har en NY sådan sadel till salu för 6.000 kr, det är sadeln på bilden nedan.

annonser_clip_image002.jpg

Hör av Dig via pm om Du är intresserad.

MVH/Carina

sitsstorlek har du ju redan fått svar på. Vad gäller bomvidd så är semi-quarter smalast, sen kommer quarter, full quarter och x-full quarter. SEdan är det som någon tidigare sagt så att det kan variera mellan olika märken på så sätt att en med quarter bom i ena märket inte är exakt lika vid som en med quarter bom i det andra märket! Dumt, men så är det, tyvärr. Det är bara at prova sig fram. Lite vägledning har man ju i alla fall om man vet vad det olika beteckningarna innebär. En bred häst bör inte kunna ha en sadel med semi bom i något märke, t.ex.

Den gängse uppfattningen är att semi-quarter är vidare än regular quarter.

Då kanske en westernsadel för araber oxå funkar? De är ju kortare i rygglängden (sadlarna alltså)

Tack så mycket för upplysande svar alltid trevligt när man får hjälp.
MVH Gp;)

Liknande trådar

Western Ja, precis som rubriken säger. Vad ska jag leta efter i sadelväg till en c-ponny om jag själv är vuxen... Kan ju alltså inte ha alltför...
Svar
19
· Visningar
3 743
Senast: 4BarsRR
·
Western Hej hej. Vi har precis lagt handpenning på ett underbart litet varmblodsstosom mannen min ska luffa runt i skogen med. Han är...
Svar
2
· Visningar
1 255
·
Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 343
Senast: sthu
·
Western Hej! Jag är ny på detta med western, men skulle nu vilja införskaffa mig en westernsadel. Jag är ganska så haj på det hur en...
Svar
4
· Visningar
2 382
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama