Sv: Western & engelskt?
Intressant tråd!
Jag tycker som några andra här att western har ett mer naturligt och trevligt sätt att hantera och rida hästarna, jag tycker inte riktigt att det ska kallas väluppfostrade hästar, utan jag tycker snarare att det är ett bevis på en hälsosammare relation. Att hästen verkligen VILL göra det man gör tillsammans.
Jag är en sån där som vissa som rider klassiskt (är det så den "vanliga" ridningen kallas?) och tävlar uppfattar som en knäppis, för jag tycker att det högsta man kan uppnå inom ridning är när man t.ex. kan rida hästen helt utan huvudlag och förstå varandra perfekt ändå och
inte att vinna en världsomspännande tävling.
Jag tycker att ridskolor (de jag har kommit i kontakt med) lär ut bara en bråkdel av det som man ska kunna om hästar innan man skaffar häst. Men så heter det ju ridskola också och inte hästskola...
Men jag lärde mig inte ens att rida, vi fick bara åka runt på uttråkade hästar som hade lärt sig ridlärarens kommandon. De började trava när ridläraren sa "kom fram i traaaav". Suck. Lär man sig någonting då?
Äsch, hur som helst så tror jag också att det går att lära sig någonting av de flesta "grenarna" om man sållar och väljer det man tycker låter klokt.
Jag röstar iaf på western om man ska välja!
Är det någon som kan mycket om andra "ridsätt" utöver engelskt och western, jämförelser?