western brösta & extra bakgjord

K

kollo

Är inte så hemma på western, utan har alltid ridit "engelskt", Har nu Bytt till Western sadel pga att jag rider mkt långa turer och man då lätt får ont i baken av en engelsk sadel + att jag får med mig mer saker i sadelväskorna.
Min undran är om någon kan svara mig på hur man sätter dit bakgjorden på sadeln? När jag rider i kuperad terräng som är lite backig upplever jag att sadeln sviktar lite och har då fått höra att man ska ha bakgjord på.
Hur hårt ska man spänna den gjorden? En del säger att den ska sitta jättelöst och en del att den ska spännas åt.
Skulle nog även behöva en brösta för att hålla sadel och packning på plats i uppförsbackarna. Ska den sitta liknande som en förbygel på en engelsk sadel?
Tips välkomna!

Sv: western brösta & extra bakgjord

Sviktar din sadel så mkt tycker jag kallt att du ska byta sadel... En bakgjord ska - såvitt jag lärt mig - inte spännas åt särskilt hårt utan skall eg. fylla funktionen att hindra sadeln från att "tippa" för mkt vid tex. Roping, inte vid uppförs/nerförs backe...

Det bör finnas ant. ovala hål i lädret där du sätter straps till bakgjorden alt. metall "d";n som du även där fäster särskilda straps för bakgjord...

En brösta sitter ung. som en förbygel.. men passar sadeln så illa att du både behöver brösta och bakgjord så BÖR du byta sadel innan du förstör din häst...

Bara mina ödmjuka lekmanna åsikter... Sadeln kanske sitter jättebra, det vet ju inte jag... men jag personligen hade bytt sadel. Helst igår...

Lycka till! :D

Kanske var jag otydlig när jag sa sviktade, det är inte som att den rör sig upp och ner.
Sadeln är utprovad utav western butik med tränare så jag hoppas att det kan betyda att de kan något även om jag inte är så hemma på western.
Den lilla kunskap jag har lyckas skaffa mig på 27 års hästande får mig bara att inse hur mycket mer man kan lära sig hela tiden.;)
När jag rider i upp och nerförsbackar mkt så upplever jag att western sadeln är mkt svårare än en engelsk sadel, där man står i lätt sits. Nu är ju jag nybörjare i western, så jag vet inte hur det ska vara.
:)

jag är jätte jätte grön när det gäller western, men jag fick faktiskt lära mig att sadla i lördags och sedan dess sitter det faktiskt i minnet ;)
en bakgjord ska sitta löst i jämfört med den andra gjorden. alltså, den ska inte alls sitta åtspänd på samma sätt, där emot så får den inte sitta så löst att hästen kan fastna med någon ben i den eller att den kan åka bak och lägga sig vid skapet på hästen.

Till bröstan har vi inte kommit, så den kan jag inte säga något om :p

Bröstan ska sitta så att du får in en knuten näve mellan(det gäller den delen som sitter på bogen, den remmen som hänger mellan frambenen kan hänga lite lösare ,men inte så att det finns risk att hästen fastnar). Bakjorden ska sitta ungefär lika hårt så länge du bara rider i skogen. Men när man rider ko-klasser eller roping så ska den sitta rätt hårt för att förhindra att den slår upp i magen vid snabba vändningar och stopp. Har din häst ett bra sadelläge? Om den inte har det så e det förståeligt att du behöver brösta men annars ska det inte behövas om sadeln passar.
Glöm inte den remmen som håller ihop bakjorden med sadeljorden....annars kan det gå illa!
Hoppas det blev lite ljusare nu:)

Senast ändrad av en moderator:

jag är jätte jätte grön när det gäller western, men jag fick faktiskt lära mig att sadla i lördags och sedan dess sitter det faktiskt i minnet ;)
en bakgjord ska sitta löst i jämfört med den andra gjorden. alltså, den ska inte alls sitta åtspänd på samma sätt, där emot så får den inte sitta så löst att hästen kan fastna med någon ben i den eller att den kan åka bak och lägga sig vid skapet på hästen.

Till bröstan har vi inte kommit, så den kan jag inte säga något om :p

Tack, precis vad jag ville veta!! Berätta när du vet om bröstan...

Vad snälla ni är, vilka informativa svar!! känns som jag kan få det rätt nu. Hästen har ett bra sadel läge och behöver antagligen inte brösta, men när vi rider ut i branta backar så känns det som att bak gjord kan vara en bra försäkran. TACK!

Jag har precis köpt en 4 årig travare å jag rider alltid med brösta å bakjord. Dels för sadellägets skull, eller rättare sagt avsaknaden av det:crazy: dels för å vänja henne eftersom jag ska ha henne till roping å ko-grenar.

*S* Då förstår jag bättre vad du menar! Har själv aldrig upplevt "svikt" i varesig uppförs eller nerförsbackar.. I nerförsbackar kör jag gamla vanliga "ner med hälarna, fram med skänklarna, läng tyglarna och luta dig tillbaka" funkar fint för mig.. men det kanske är lite mer rörelse i en westernsadel jämfört med en klassisk.. jag har inte ridit ut i en klassisk sadel på.. *Tänka* sju år? kanske mer..

I uppförsbacke lättar jag något ur sadeln, inte direkt lättsits dock.. mer.. tja.. två och en halvpunktssits? Personligen tycker jag man "tippar" sig själv lite väl nära hornet om man verkligen Ställer sig upp.. och det där hornet gör ont att landa på.. ;)

Kämpa på! :bump: och sorry om jag lät lite... *harkel* väl kort... Jag e ganska snäll egentligen...

Bakgjorden SKALL ligga an mot hästen, INGET GLAPP! :smirk:
OM man har den löst och sadeln skulle tippa lite framåt av någon anledning så får hästen ett slag i magen (värre vid tex. cutting och roping då den skall sitta ordentligt hårt.) dessutom är det bara bra att hästen vänjer sig med gjorden så den inte plötsligt känner av en gjord bak på magen vid ett ryck ! :idea:
Hästen kan också (som någon sa innan) om man har otur få in ett ben mellan gjorden och hästen om man har den för löst. Men bakgjorden skall ju inte alls vara så hård som den vanliga gjorden men ligga an mot hästen ordentligt.

Bröstan - ca. en näve fram vid "korset".

Sedan vill jag också bara påminna om remmen mellan bak och sadel gjord. :D :D Jätteviktig !!
/Erik

Sedan vill jag också bara påminna om remmen mellan bak och sadel gjord. :D :D Jätteviktig !!
/Erik

^^ Du.... har den remmen något namn? Har bara hört den tituleras "den där".. :rofl: till och med amerikanen sa "that thingy" om den... (så går det när man e korädd och leker cowboy.. Kossor e läskiga :eek: )

^^nja.. har ingen aning men det tål att tas reda på... men jag har alltid hört den där remmen.. haha...
nähej ! Kossor är jätteroliga tycker jag.. så länge de har respekt för oss såklart.. :angel: :angel: haha...

Det är lugnt, jag får oxå be om ursäkt för bryskt svar, blev irriterad och det är inte min stil heller. Tack!

^^nja.. har ingen aning men det tål att tas reda på... men jag har alltid hört den där remmen.. haha...
nähej ! Kossor är jätteroliga tycker jag.. så länge de har respekt för oss såklart.. :angel: :angel: haha...

Kossor är onda, onda varelser med otäcka tungor och stora horn.. isch. :eek:

Du som e en såndär riktig kosseryttare (om jag inte helt misstar med ;)) kan inte du försöka lura ut ett namn? Känns så illa att kalla den för "den där" hela tiden.. :bump: :banana:

Kollo, jag försöker sluta röka.. så d e inte alltid jag formulerar mig lika diplomatiskt/trevligt som jag brukar... :o

haha.. tur att vi har olika åsikter ! ;)

Nja. "riktig kosseryttare" vil jag inte kalla mig.. har bara prövat lite.

"mellansnöre,mellan rem eller ngt .. haha

kontaktrem?:rofl:
kanske dubbelgjordsstrap? :rofl:
nä usch. det blir klurigt att översätta tror jag:D

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Ridning Hej! Har under se senaste 10 åren ridit western. I vintras gjorde jag en "vild chansning" när jag valde att köpa ett engelskt fullblod...
2
Svar
23
· Visningar
4 284
Senast: lovehorses
·
Fälttävlan nu i fällnings perioder så glider min sadel gärna bak i galoppen, är mellan 2 bomvidder just nu också så har en fårskinnspadd vilket...
Svar
7
· Visningar
1 924
Senast: Buck
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka