western bom ?

Sv: western bom ?

Semi QH, (Regular) QH, full QH är storleksangivelser för sadlar och beskriver gullet-vidden.
Det finns ingen standard som talar om vad de olika beteckningarna skall motsvara, utan det varierar mellan tillverkare.
En tillverkares vidd på Semi, kan motsvara en annan tillverkares vidd på Full och en del tillverkare anger Semi som smalare än Regular och en del tvärt om.

Jag har också alltid undrat - men fan vad rörigt det låter?! :confused:

Så egentligen... säger det en köpare ingenting, om man inte använt samma märke innan? :confused::confused:

Man kan mäta innermåtten mellan conchona på sadeln för att få fram rätt bomvidd till sin häst, skippa X Full, Full QH mm gå efter bom måtten istället .

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 949
Senast: Seabaz
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka