Western,barbacka,tips sökes

T

TIGERHEART

Hej! Har fått bekräftat av veterinär att min hästs rygg och höfter högst troligast kommer sig av att sadeln inte passar riktigt. Vi flyttar tillbaka till Södermanland sista maj och då kan jag ta Pearl till en kille där som är duktig på att prova ut westernsadlar. Under tiden måste jag rida barbacka, och det är inga problem med min gamling (23 år) men JAG studsar som en ping-pong boll i traven och har svårt att slappna av och hitta balansen. Så, har ni några tips på hur jag ska sitta för att inte studsa så mycket och har ni tips på bra övningar som man kan göra i skritt och trav? Om jag får ordning på honom nu och om han bara får vara frisk och oskadad så satsar vi på någon form av tävling framåt sommaren-hösten och då satsar vi på trail, pleasure och western horsemanship. Några bra övningar inför dessa klasser som jag kan rida utan sadel?

MvH TIGERHEART

De flesta trailövningarna går väl bra att göra..
Ja brukar oxå rida barbacka iblnd, när ja e för lat att lägga på sadeln.. :D

Sitt mitt över hästen och slappna av, lätt eller hur? :)

Har du svårt att sitta ner i traven så ta mantag de första metrarna, sen brukar det gå lättare. Sen när du ridit barbacka ett tag så kommer du sitta kvar i alla lägen. :D

tyvärr har min halvblodsgubbe inte mycket till man och det lilla han har är jag rädd om för taglet går ytterst lätt av.
Dessutom kastar han sig framåt så fort jag rör den. :D Framvikt = gas i western, DET lärde han sig minsann snabbt! :rofl: Men jag funderar på att lägga ett hopknutet grimskaft som halsring att ha som balansstöd så att jag inte blir hängande i tyglarna.

Det obegripliga är att jag red barbacka utan problem flera veckor i somras när de hade stulit min sadel ( som passade, till skillnad från den nya. :(). DÅ var det inga problem, men NU studsar jag nåt hejdlöst!

Kan ju bero på att min pålle haft 2 veckors boxvila då vi trodde han hade fång, som sen visade sig vara sulömhet, tack och lov! Med plastsulor på var det problemet löst. Min gubbe är ju 23 år, så han är tämligen stel efter vilan.
Jag får bara rida i manegen och helst inte på böjda spår under en vecka tills sulinflammationen läkt, så den enda uppmjukande övning jag kan komma på just nu är ryggning...

/TIGERHEART

Hej,

Om det skumpar mycket + att du blir skitig som attan i rumpan så kan du lägga på en vanlig vojlock och sedan en täckesgjord (den lite dyrare sorten med "kuddar" på varsin sida om manken).

Har du ingen täckesgjord så kan du köpa för ca 250:-

Behöver du "nödat" stigbyglar så kan du sy på fyrkantiga metallringar att fästa vanliga engelska stigläder och stigbyglar i.

Sist men inte minst så finns det jättelämpliga ringar att fästa ett delta eller rep i på dessa täckesgjordar så då har du ett jättebra handtag!!!

mvh Eva

Jag spänner fast min tjocka ylle westernpad på det viset och det funkar hyfsat. Idag gick det bättre, men jag hade ett grimskaft som halsring att hugga tag i om det behövdes.
MvH TIGERHEART

Det finns en ridgjord (en gjord med stigbyglar) som man kan köpa som är ganska bra. Såklart måste man vara försiktig och inte förvänta sig falsk säkerhet med den, men det blir faktiskt lite lättare att rida barbacka!

Barbacka är inte alltid så kul, det är bara att bita ihop. Det gör jag näg jar rider varmblodet barbacka som är smal och med stor manke. :crazy:

Tänkte just tipsa om grimskaft runt halsen. Annars är det väl bara att börja odla manen på honom. :) El kanske låna/köpa en voltigegjord men stora och fina handtag att hålla sig i. :D

Apropå det där med sadel, du har inte funderat på en bomlös som övergångssadel och sedan som komplement?

Liknande trådar

Dressyr *Hoppas att jag lagt tråden rätt nu* Har lite idétorka på övningar just nu och tänkte om ni bukefalister har några övningar som ni...
Svar
2
· Visningar
1 135
Western Jag provrider olika hästar & har fastnat för en helt underbar kille. Det är så att Austin har tävlat & trnats väldigt mycket i western...
Svar
2
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka