Westensadel

S

Stina_Julle

Hej!

Hur långt bak sätter ni eran westernsadel? Jag har hört talas om att den ska vara lite längre bak än en vanlig sadel.. Är det sant eller är det bara ngt ngn har kommit på??

Sv: Westensadel

Tillräckligt långt bak, så att bogbladet kan röra sig fritt från bommen.
Hur långt bak lägger du din ”vanliga” sadel? Btw: Westernsadeln är ”vanlig sadel” för mig.

Alla sadlar ska ligga bakom bogbladen så att de kan röra sig fritt. När du har sadlat lyft upp ett framben ngt uppåt och känn att ingen bom ligger mot bogarna.

Tillräckligt långt bak, så att bogbladet kan röra sig fritt från bommen.
Hur långt bak lägger du din ”vanliga” sadel? Btw: Westernsadeln är ”vanlig sadel” för mig.

Nå "valiga" sadlar för mej är typ dressyrsadlar å sådant.. eftersom att det är min första westernsadel så kallar jag dressyrsadlarna för "vanliga" sadlar..fattar ni?:p

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men jag trodde att en westernsadel skulle ligga ngt över bogbladen men vara så pass bred att rörelsefriheten inte hindras. Upplys mig om jag har fel för det fick jag info om från en seriös sadelutprovare för westernsadlar givetvis. Blev lite orolig nu.

Sadelns bom ska inte ligga över bogbladen. När ryttaren drar åt sadlgjorden och sen sitter i den får hästen ett tryck på bogarna av bommen. Hästarna kan börja att gå med för korta steg fram mm pga trycket och det gjer i värsta fall hälta. Sadelprovaren kanske menade lädret och inte bommen på bogen?

Ja liksom att en del av lädret lägger sig över bogarna. På min häst skulle man aldrig kunna ha hela sadeln bakom bogbladen. Sen har jag tittat lite på bilder och annat och det ser ut som att jag sadlar som andra. Sen var det en duktig instruktör som sa att jag la sadeln för långt bak hiihi

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: iNHALE
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
751
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka