Welshhingst till halvblodssto

moiran

Trådstartare
Jag har lite lösa funderingar på att nästa år betäcka mitt relativt lilla halvblodssto med en ponnyhingst med målet att få en C- eller D-ponny. Hon är ganska ädel i typen, har hyfsade tävlingsmeriter, är lättfödd, lättriden och är mycket trevlig att hantera. Tre goda gångarter och en helk ok hoppteknik.

Jag har tidigare tagit föl på henne efter tre olika halvblods- och fullblodshingstar, och tanken har väl växt fram med tiden att hon nog skulle kunna lämna riktigt trevliga ponnyer med rätt hingst då alla hennes avkommor har de grundegenskaper som jag själv skulle leta efter hos en ponny men som kanske inte värdesätts lika mycket hos hästar - lätta, lugna, stabila, lätthanterade och jäkligt smarta. Potentialen för en bra prestationsponny finns naturligtvis där också.

Jag personligen har alltid haft ett gott öga till de lite nättare welshponnyerna, och med de erfarenheter jag haft av de två underbara ponnyerna jag hade efter Cawdor Hywel som yngre så känns det som att han hade varit en mycket god matchning till mitt sto om han hade levat idag för att producera en ponnystjärna.

Så skjut nu era bästa argument på mig om varför jag borde eller inte borde idka welsh partbred-avel och prova ta en avkomma efter en ponnyhingst på mitt halvblodssto. Kom gärna också med tips på allsidiga goda prestations-welshhingstar som gärna lämnar litet. Välansatt hals och bra kors premieras. (Ljus-)fuxar och svarta med vita tecken ges guldstjärna, men en bra häst har som bekant ingen färg... :angel:

Sv: Welshhingst till halvblodssto

Enligt de som förmodligen vet mer om saken än jag gör, så är welsh/halvblod ofta en rätt bra förstakorsning, men använder man avkomman i vidare avel blir det varken hackat eller malet.

En av mina vänner betäckte sitt hblsto på 158 cm som brukar lämna förhållandevis små avkommor, med en C-ponny-welshhingst. Avkomman lyckades bli inmätt som 148,0 som treåring så den fick gå treårstestet. Men sen har den vuxit några cm till... SÅ gick det med den planerade D-ponnyn till dottern...

Håller med Ameo, det blir oftast en otroligt bra tävlingsponny men kanske inget man avlar vidare på, men alla behöver inte vara i avel!

Denna korsning brukar få ett kanonsteg med bakbensakrivitet som uppskattas på dressyrbanorna. Mitt tips är att du använder dig av en B ponnyhingst där föräldrar o avkommor håller sig på B ponny nivå.

Då har du största chansen till att avkomman håller sig på ponnysidan.

Lysande exponent för denna korsning:
Tim
1996-01-01, fux , V. , Svensk Ridponny
e.Hellekis Timjan RW (e.Cawdor Hywel) u.Axa (13) 24419 e. Amiral 764
Axa mätte 162 cm när hon stambokfördes.

Intressant! Nu var ju (som tur var) planen att få fram en god C-/D-ponny för ridning/tävling och inte med avel som mål, så det känns inte så betungande om det inte skulle bli en god förärvare av ponnyn - jag skulle ärligt talat helst få en hingst (valack) om jag hade fått välja fritt... :D

Skulle det mot all förmodan (stoet har hittills lämnat ganska litet trots hingstar på 167, 169 och 170) bli en liten häst av det hela är det inte världens undergång heller, då behåller jag den för eget bruk - jag är själv inte särskilt stor - men det bästa vore naturligtvis om den stannade på ponnymått.

Jag tycker att det låter som ett utmärkt val! Welsh-halvblod är en bra förstaledskorsning (och värt att val vidare på). Det brukar bliutmärkta tävlingsindivider.

Precis som du är jag själv mycket svag för Hywel-blodet.:laugh: Även om hansjälv inte lever så finns det hingstar i avel som bär blodet och själva har presterat på tävlingsbanan. (Ja, jag är lite partisk...;))

Min ponny var just en sådan korsning. Nu hade väl ingen av föräldrarna supergång men min ponny och hennes helsyster blev två väldigt trevliga ponnyer att hantera och rida.

Pappan var c-ponny och stoet var nog alldeles under 160, min ponny slutmättes som 142 cm (:grin:) och hennes helsyster stannade som c-ponny.

Jag tycker också att Cawdor Hywel är alldeles fantastisk förärvare -

Vilka ´hingstar finns kvar med hans blod idag ????

Vilka ´hingstar finns kvar med hans blod idag ????

Efter en snabb koll på SWF:s hemsida hittar jag:

Ekelunds Nalle RWR 6 (138 cm)
e. Cawdor Hywel RW 16

Fabian II RW 79 (127 cm)
ee. Cawdor Hywel Rw 16

Ollies Captain RW 118 (122 cm)
uue. Cawdor Hywel

Pontiac Pan RW 124 (126 cm)
Ue. Cawdor Hywel

Rimskij RW 104 (134 cm)
Ue. Cawdor Hywel

Vilka hingstar finns kvar med hans blod idag ????
För mig var Cawdor Hywel den optimala hingsten för avel av tävlingsponnyer (särskilt hopp då )
Och jag har efter honom inte ens hittat någon som varit i närheten av hans storhet.

Vi gjorde några halvblod/ welshkorsningar med bla Ekelunds Anjo (E: Cawdor Hywel) och jag tyckte verkligen att kombinationen gav vad jag sökte i avkommorna.
Av 6 stycken födda (5 B en C) , gick 1 svår hoppning. 3 msv hoppning. 1 SM i ponnygalopp. 2 MSV Fälttävlan.
4 såldes utomlands (danmark och Tyskland).

OM det kommer en riktigt bra welshhingst igen, som har det jag söker så skulle jag aldrig tveka att göra om samma sak ännu en gång.

Senast ändrad:

Lever Ekelunds Nalle och verkar i aveln fortfarande? Han borde väl vara 25 i det här laget?

Jag antar att han gör det eftersom han står med på listan (http://swf.nu/sekt_b.htm)

Men han bor väl på Gotland, och har inte verkat så mycket i avel därför. (gissar jag)

Om jag inte räknade helt fel så är ca. 15 av de 48 hingstar som de har med på den listan 15 år eller äldre (på den listan är väl bara de hingstar som är godkända för kvalitetsboken ?) Så det är ju ganska många äldre hingstar tycker jag. Äldst tror jag Carolinas Foxglove RW 74 med sina 27 år är.

Lunas Hunter var väl korsning welsh/halvblod om jag inte minns fel. För er som inte kommer ihåg honom så var han en c-ponny som vann SM i hoppning åtskilliga gånger och hoppade 1,70 i en höjdhoppningstävling i Scandinavium. Han var ridskoleponny.

Men visst finns det väl bra prestationshingstar även idag?! Karfälts Karuso har ju lämnat en mängd presterande avk. Kulltorps Yrroll sopar ju banan med det mesta... För att bara nämna några. Fler finns!

Ja, jag får nog leta lite och se om jag hittar något som kan passa. Än så länge är det ju långt till våren...

Bor man i söder så finns Möllegaards Orion Surprise som jag gillar. Han har lämnat en hel del tävlingsdjur. I öster så finns hans son Bostorp Bells. Bor man norröver så finns Bells halvbror Bostorp Bravad som ingen kan ha missat som fader till många tävlingsponnier, tyvärr tror jag dock att han inte tar emot andra ston längre.
I Småland så finns bröderna Joelsbo Clic och J.Coulthard samt min stora favorit Rimskij! Vi har en avkomma e Rimskij som enligt Traudi Björling är en blivande SM ponny dressyr och som enl. Assarsson har talang för hoppning.

Gå in på Joelsbo hemsida och läs om deras WPB halvblod/welsh, de har ett vinnande koncept att ta efter.

Jag tycker också att Coulthard och Clic är fina. Tittar man på den hemsidan som Welsh länkade till så ser man ju att dom har ett rätt tydligt mål med sin avel.
Jag har ett sto som har welsh inslag i sig, hon är xx-hbl-hbl-wels-xx-hbl. Hon är ungefär 163 cm. Hon är nu i halvblodsaveln, men jag har funderingar på att betäcka henne med en welshhingst.

Cippyn Red Crusader har väl lämnat en del bra hopphästar tillsammans med halvblod?

*delvis kl*

Intressanta tips, jag ska kolla upp alla lite närmare än den snabba koll jag hann ta nu ikväll!

Är det inte väldigt stor risk att det blir liten storhäst om man korsar ett 158cm stort sto med en 148cm cobhingst?

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: Fredag
·
C
Avel Hej! Min gamla D-ponny (korsning fullblod-Connemara) kommer ev. betäckas iår, och jag skulle behöva tips på lite ponnyhingstar att...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: validiin
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: -Lilla My-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama