Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ska ev bet mitt halvblodssto med en Welsh , men mer mot hopp så jag tycker ditt förslag verkar bra
Det är relativt vanlig korsning och kan bli riktigt fina hästar/ponnyer, men som alltid med korsningar är det svårare att förutsäga hur avkomman blir.
Vet bl.a en fin D-ponny e. Castor II RW 98 - Warsteiner. Gått ungponny-SM dressyr.
Även en e. Simberg Superman RW 133 - Bernstein som gått väldigt bra på kvalitetsbedömning (9-9 hopp och 999-10 gångarter).
Plus även ganska många korsningar som är "tvärt om", dvs halvblodshingst på welshsto.
Ja det lutar åt Moflows Zelmerlöv.Jag tycker Welsh är en trevlig ras med naturlig framåtanda.Stoet rör sig bra hoppat mkt bra och hennes blod har använts i Holland till ponnyavel .Har vi tur kan det bli en trevlig ponny åt vår dotter när hon blir äldre.Ska vara en ponny som ska kunna lite av varje hopp, dressyr , fälttävlan o ponnygalopp!Jag är inte då stor så jag kan grundskola den .Vilka hingstar har du funderat över?Vad spännande! Har du bestämt vilken hingst det blir isåfall? Hur tänker du kring valet av welsh?
Jag tycker ju att om man ska betäcka ett SWB-sto så passar Sek B dvs Welshponnyn bäst. Linner Hedwr håller jag med @Ackio om att det är en läcker hingst, men han är en sek D dvs Welsh cob och risken är både att det blir en övervuxen ponny och att den blir för grov och inte så elegant som trådskrivaren vill ha.
Sek B (welshponnyn) är ju ridponnyn bland welsharna och mer elegant och lätt i typen och passar bättre till SWB.
Jag läste precis idag att Simberg Superman kommer att stå på semin i år. Han har gett flera mycket bra hästar just i kombination med SWB-ston. Han ger ofta en bra front och väldigt trevligt temperament :-)
Varför inte använda en lite mindre ridåonnyhingst? De har ju ofta ganska mkt Welsh längre bak i
Finns det någon hingst kalender över ponnyhingstar? Eller är det svensk ridponny jag får söka på?