Welsh Cob på semin??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ticki
  • Startdatum Startdatum
T

ticki

Undrar bara om det finns någon Welsh Cob på semin i Sverige? Vet inte om jag kan betäcka mitt sto naturligt, och vill reka om det finns i Sverige, eller om jag måste ta någon engelsk hingst??? Misstanke om godartad beskällar sjuka finns... :cry: Har någon i så fall en susning om vad det kostar?? :confused: Må så gott

Sv: Welsh Cob på semin??

Burhults Junior stod på semin för någt år sedan. Kolla med ägaren!

Beskällarsjuka på sto smittar bara under de veckor som hon har blåsor och under tiden dom läker. Sedan är det riskfritt igen. Vet flera fullblodsston som "har" beskällarsjuka, vilket syns genom ärrbildningar. Men stona smittar inte hingsten nu när dom är läkta.
Det går alltså att betäcka ändå!

Hej!
Angåene beskällarsjuka: Hörde talas om en hingst som hade det en sommar. Året därpå blev han sjuk igen. Kan viruset ligga vilade efter utläkning och "blomma ut" igen nästa år? :confused: Undrar Ragnhild

Senast ändrad:

De kan vara kroniska smittbärare, både stona och hingstarna.

jo, vet att det går att betäcka om de inte "blossar" upp. Problemet är bara det att de gör det vid ex. stress... Och vissa hästar kan ju bli lite stressade vid miljöbyte.. Ett annat problem e ju att vissa hingstägare inte vill ta emot ett sto som har "haft" beskällarsjuka. Hände mig för 2 veckor sedan.. :cry: :cry: Hade hittat den perfekta" killen" ! :( Jag har precis haft vetirinären här och tagit blodprov, för att se om det visar ngt. Må så gott!!

Liknande trådar

Avel Ska för första gången betäcka genom semin och har lite funderingar!😃 Har koll på hingstkostnaden men kan inte riktigt bestämma mig för...
Svar
9
· Visningar
1 391
Avel Hej! Har betäckt ett welsh cob-sto med en SWB-hingst (Hannoveranare). Nu måste jag bestämma var jag ska regga den eventuella...
Svar
18
· Visningar
3 731
Senast: HannaZ
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Jag har ett Welsh Cob sto på 144 cm som jag funderar på att betäcka, så nu letas det hingst. Letar efter hingst med Welsh utseende...
Svar
5
· Visningar
1 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka