Welsh Cob - inget för barn?

Milene

Trådstartare
Kikar på hästar till dottern och hittar ett antal cobbar. Har hittills konsekvent sagt NEJ då jag anser att cobbar är starka, heta, tuffa och hårda. Dottern är ridkunnig sen mååånga år, har en mjuk hand och en säker men lätt sits pga sin ålder (12 år, 165 cm lång). Trots att vi har flera hästar och är "hästfolk" sen tidernas begynnelse så tycker jag att det inte är nåt att satsa på ens i ponnyformat. Jag envisas med att de är för hårda för oss.

Har jag rätt eller fel?

(Gör en egen tråd istället för att skriva i cob-tråden då jag även vill få svar från sådana som INTE rider cob längre)

Sv: Welsh Cob - inget för barn?

Du resonerar nog helt rätt. Leia är som en Rottweiler, mkt arbetsglad (pigg het och stark), ifrågesätter ledarskap ofta (inte så mkt mot mig, men vi har ju gjort upp det dära.. ), Men hon märker DIREKT om hon kan köra över nån. De är också intelligenta på gott o ont, finns många rävar bakom öronen, o andra sidan kan man alltid lita på dem när man fått den kontakten.

De är dock otroligt roliga, ger så mkt varje dag! Talangfulla på det mesta också även om det kanske inte är en hästras som man rider VM på liksom. Leia förgyller varje dag, men jag skulle nog avråda tills din dotter är starkare och har mer erfarenhet. Iaf om hon förväntas att göra det mesta själv. Hittar ni rätt individ och du oftast är med, då är det en annan femma.

Jag har fått uppfattningen att de är precis som du beskriver din häst. Väldigt stark personlighet och energi.

Och flickan är inte så tuff i sitt sätt, visserligen konsekvent, men man vill ju inte att hon ska bli testad i tid och otid, då tröttnar man ju till slut på hästeriet.

Tack för svar!

Nu har jag visserligen ingen egen häst, och hästen jag nämner har jag inte på något sätt ägt eller så.

Har ridit en del på en welsh cob, visserligen bara ca. 129-130 cm i mkh men ändå. Trotts min ålder är jag kortare än din dotter, och dessutom väger jag rätt lite. Känner inte alls igen mig i det du beskriver. Är dessutom långt ifrån ett "proffs" utan ligger på en ganska basic nivå i dressyr och hoppar i princip aldrig. Han som jag ridit kan vara något seg när man rider fram, och lite bufflig när man sköter om han märker att man har något i fickorna. Annars är han jättefin, en duktig läromästare och hoppar med fin teknik. Dock kan han bli lite osäker/"jobbig" om man själv ligger på väldigt låg nivå (tänk typ någon som precis lärt sig galoppera...), men kan man rida någorlunda så är han som sagt jättefin.
Jag tror absolut att en welsh cob kan passa er :)

Jag har tranat manga section D och de ar i regel pigga, alerta och kan vara starka. Men det finns undantag och undantagen blir fina barnhastar eftersom de ar valdigt ridbara.

Nu är visserligen min welsh bara strax över 2 år men han har en egen vilja, är envis och samarbetar inte alla gånger med mig.

Men han är gudasnäll!

Misstänker att han kommer göra allt för mig när han är ridbar men är det något som han inte vill gå med på så kommer han helt enkelt inte göra det. Han har sin personlighet och har lite rävar bakom öronen.

Jag tror inte det är en barnponny även om min dotter på 5 år kommer få rida övervakat på min om några år om han fortsätter vara så lugn och snäll som han är nu, men som egen häst? - nej.

Jag har precis sålt min welsh cob för att hon var för svår för mig. Hon var otroligt känslig med mycket arbetsvilja, intelligent men otålig och explosiv. Nu var hon säkert lite i överkant men har fått höra att många welsh cob är sådana. Men precis som flera säger, det finns såklart undantag och det är ju härliga hästar om man har dem med sig!

Min cob har jag haft en hel del fighter med. Han är väldigt skarp o har ett otroligt gott självförtroende o är en riktig humörhäst. Men han är också en underbar individ o en tiger på tävlingsbanan där han ger allt. Han är min första cob efter ett antal halvblod o jag är helt såld. Skulle gärna vilja ha en till!

Har bara erfarenhet av min egen Welsh cob så jag kan bara utgå från honom.
Han är en fantastisk häst, men absolut inte någon barnhäst.
Fast någon hård eller tuff häst är han absolut inte!! Snarare tvärt om.
Min herre är otroligt känslig och mjuk i sitt sätt. Han är supersnäll, men mycket känslig. Fast envis som synden kan han vara och då gäller det att vara bestämd. Så det är en balansgång som jag inte tror att de flesta barn bemästrar. Både vara bestämd där det behövs och känna av när det inte handlar om envishet utan osäkerhet.

Så svårt att förklara :o

Lite som att han både är en känslig arab och en robust, envis ponny i samma individ. ;)

Sedan kan han vara stark också även fast det inte är så ofta (som när han får hoppa i skogen :D)

Känner att det blev lite egoprat om min kuse istället för ett svar på din fråga. Men det är bara för att jag älskar min pålle så! :D

// Anna

Jag har bara ridit en enda cob så det är ju inte direkt ett stort urval. Men han är iaf inte vad jag skulle beskriva som en lämplig barnhäst. Däremot en perfekt vuxenhäst i ponnyformat.

Till yngre ryttare brukar jag rekommendera connemara eller new forrest. Båda raserna har jag mycket bra erfarentheter av med superhärligt lynne och att de verkligen tar hand om sina ryttare:).

Har själv stött på folk som har den erfarenheten att Welsh Cob inte är för oerfarna. Jag har bara en som referens, min egen, och hon är inte lätt. Min tränare sa vid ett tillfälle: Du har köpt en Welsh Cob, vad har du väntat dig? när jag var lite trött på hennes egenheter ;) ... Hon är ett kapitel för sig helt klart. Ändå har de som fått prova henne varit lyriska över hur lätt och lyhörd hon är så länge jag är med...hon genomgår en totalförändring om jag försvinner...:cautious:

Min egen och många andra Cobbar jag träffat skulle jag inte rekommendera som barnhäst men absolut inte för att de skulle vara starka, tuffa och hårda utan för att de just är väldigt känsliga, nervösa, mjuka och osäkra.
Jag skulle inte rekommendera Welsh Cobbarna till ett barn trots att jag älskar cobbar men jag vet många ponnyer av welsh av cobtyp och welsh mountain som är supersnälla!

Känsliga och nervösa?

*kl

Min egen är hur snäll som helst, helt trafiksäker, snäll att sko, bada, lasta osv.
Under förutsättning att du själv vet vad du håller på med. Annars blir det pannkaka. Hon är halvsyster till Mariaautos cob, de är undan samma sto och kommer från en toppenuppfödare som säljer sina ungponnyer väldigt väl grundade (min såldes som treåring inriden, ordentlig inkörd osv).

Men ska jag välja ut en barnponny i min flock så är det nog ändå min connemara. Hon är visserligen bara två men trygg och genomsnäll på ett annat sätt. Hon är mer förlåtande även om hon har lite mer nerv.

Har bara erfarenhet av min egna, visserligen inte helt renrasig men det var den absolut snällaste coolaste häst jag träffat på, trots unghäst. Precis en sådan häst jag önskar alla nybörjare och förstahäst-ägare!
Så det beror väl som allt annat mycket på individen och även stammen antar jag?

Hehe... blev jätteförvånad över din beskrivning, och ännu mer när jag läste flera svar som håller med dig...?

Min erfarenhet är tvärtom, att cobbarna är skitfina och justa hästar för just ungdomar; ofta hög ridbarhet, ofta energiska och lätta utan att vara hetsiga och nervösa. Cob och cobkorsningar är jättevanliga på ridskolor i England, och även här brukar de ju säljas som trevliga familjehästar. Eller är det jag som enbart stött på guldkornen?

Sedan blir ju alla ponnysar och hästar brötiga och olydiga om de inte sköts och får lära sig hur man beter sig civiliserat. Men det är ju sak samma vilken ras vi pratar om då. En buffel till Fjord är inget jag vill ha i mitt stall heller.

Jag föder upp welsh cob så jag är väl lite partiskt. Men jag strävar att barn, ungdomar skall kunna rida mina, båda mina hingstar skulle jag kunna sätta upp din dotter på. Vår ena hingst reds av en 11 åring när han var sex och de höll ihop tills hon var 13 och han åtta och tävlades upp till MSV hoppning (nu fanns det väldigt hästvana föräldrar bakom).
Men jag har även stött på den lite mer heta, lite nervösa cobben. Kanske de beror på att vi tar in en del importer som inte blivit så mkt hanterade men är vackra att se på i hemlandet rider de inte alltid dem

Fjordingar är väl överlag inga direkta barnponnyer heller ;)

Min är väluppfostrad, välhanterad och välutbildad (det som är gjort). Men minsta lilla du är osäker så kör hon över dig totalt och så är inte en snäll barnponny, den tar hand om.

Ja, jag har nog aldrig mött en Cob som skulle vara tuff och hård, de finns säkert men jag har endast stött på de introverta.
De introverta är också Mycket snälla och mjuka i personligheten men jag rekommenderar dom inte till barn eftersom de också kan vara opålitliga
när det gäller att de kan bli panikiga och nervösa.
Min egen är väldigt snäll, mjuk, blyg och skulle absolut inte "köra över" mig men kräver man för mycket så blir han panikig. Man får alltid vara lugn
och väldigt mjuk mot honom och alltid göra på samma sätt, annars blir han osäker.
Alla Cobbar är inte på detta viset(trots att jag älskar dom) men jag har mött många som är det och dom rekommenderar jag inte till ett barn, hittar man en cob
som inte är nervös, så ser jag ingen anledning till att inte ha en cob, dom är ju hur underbara som helst :)

Min är inte nervös någonstans. Men någon barnponny är hon inte för den skull.

Jag har ett tvåårigt russ hemma. Bombsäker. Men det dröjer innan man ens under vuxens ledning kan kalla henne barnponny, hon är ALLDELES för egensinnig.

Jag sa inte att alla hästar som inte är nervösa passar till barn ;) Man får givetvis se om den hästen man är intresserad av passar till sitt barn.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Broddar
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka