Wellington elite vs Stübben Tristan DL

Tiili

Trådstartare
Nån som har erfarenhet av båda dom här??
Jag har haft en stübben tristan på pållan nu men för ett tag sen började hon bete sej konstigt när man red o vi kom fram till att det var sadeln. Har nu vart å kikat/provsuttit lite sadlar å blev helt kär :love: i wellingtonen. Undrar nu om dom sjunker ihop mkt fram eftersom pållan har rätt mkt manke?? :confused:

Hej!
Min pålle har en jättmanke (smal o hög) och vi provade Wellington Elite en 4 (extra vid) o en 3:a (vid) men den gled lixom ner på sidan av manken och tryckte lite. Så det blev en smal bom för honom (dock ingen Wellington). Annars gillar jag Wellington mycket, superskön att rida i!Men som sagt passade inte på min häst...har en Bates till honom nu, funkar jättebra den har ju också djupt säte som Wellintonen.

Har inte ridit ordentligt i någon Stubben för att kunna uttala mig men vad jag uppfattat så har de inte så djupt säte :confused: , som jag vill ha, men det beror säkert på modell.

Lycka till iaf!

Jag har haft min wellington elite i två år nu, och den ser ungefär likadan ut nu som när jag köpte den. Jag tycker också om min jättemycket!!! :bump:

:eek: OBS! Jag vill höja ett varningens pekfinger för Wellington!

Min vän köpte en ny Wellington dressyrsadel i höstas.
Efter endast några månader hade hon ute en duktig tjej till hästen som även kikade på hennes sadel och visade oss att denna sadel var helt sned. Från början. Det kunde vi också se när vi tittade efter.
Hela ovansidan av sadeln (säte) var snett ihopsydd med underdelen, bossorna, helt vansinnigt.

Då lämnade min vän tillbaka sadeln till återförsäljaren som genast skickade sadeln till fabriken i Tyskland (är det väl?) med löfte att hon skulle få tillbaka den max 2 månader senare. Hela våren tjatade återförsäljaren på Wellingtonfabriken men sadeln dröjde.
Efter 3,5 månad kommer äntligen sadeln som varit hett efterlängtad, då ägaren har problem med sin kropp och inte kan rida barbacka.

När vi tittar på sadeln är den då FORTFARANDE sned!
Det var bättre, men det är ett riktigt dåligt jobb och Wellington får verkligen skämmas! :mad:
Sadeln kan användas utan att hästen får ont, men den har sina skönhetsfel och är inte korrekt.

Så jag måste säga att jag skulle tveka både 2 och 3 gånger innan jag köpte en sadel från Wellington. Bara det faktum att man i självaste huvudfabriken är såhär usla på sitt arbete säger mycket. Sedan att de kan sälja så sneda sadlar som denna var från början... Stackars hästar. För det är lätt att missa som ryttare.

PS: Min vän tycker också den är jätteskön att rida i! Det tycker jag med, men ändå inte lika underbar som min Morris & Nolan ;)

Tror det är England!
Men jag pratade med en tjej som sa att nästan alla hästarna som hade haft W/W sadel i hennes (stora) stall hade fått ryggproblem!

Tack för era svar!
Jag tror nog att man kan få tag på "måndagsexemplar" av både det ena å det andra märket :crazy: men ska iaf hämta hem wellingtonen imorron å prova den på Loppsan, å hoppas på att den här sadeln är som den ska vara :) och att den ligger bra på henne....

kanske, kanske inte. men det som gör mig förbannad är att om man nu får ett måndagsex och skickar tillbaka det till självaste fabriken så ska man då inte få tillbaka den i lika uselt skick! DET är skandalöst! :mad:

Men hoppas du har bättre tur.
Titta supernoga på din sadel! ;)

Japp, ska titta in i minsta detalj på den ;) jo, skickar man tebaks den å får tillbaka den i typ samma skick så e det helt klart riktigt dåligt av tillverkarna :crazy: det vinner man ju inte kunder på direkt! men,men..ska upp till vapencentralen idag iaf (såg att du var från kalmar ;)) å hämta hem lilla sadeln!! Å nåde dom om det e nåt fel på den!! :devil: :rofl:

Det har varit samma problem med många Kieffersadlar, och Zaldi verkar vara mer sneda än raka som regel.

till trådskaparen: jag var mycket förtjust i min Wellington, en av de få sadlar jag kan sitta i utan ryggproblem. Jag har ångrat många gånger att jag sålde den.

Nej precis, man borde vara mer rädd om sina kunder.

hehe ja det låter bra, buss på dem om den inte är rak ;) :devil: Hoppas du blir nöjd med den!
Åker du ända till Vapencentralen? Har ni ingen butik med mkt sadlar i Blekinge? :)

nja, finns inte sådär många butiker här som har sadlar, och inte så stort urval som vapencentralen. Har inte så himla långt upp heller, bor lite mer än en mil neranför Torsås så det går rätt fort :) Japp, hoppas med den e OK å att den ligger bra på hästen...hon är ju ett litet spetigt fullblod med lite manke...*hoppas* :banana:

Så, nu har jag vart å hämtat hem sadeln, eller sadlarna..fick en Kieffer Action oxå med mej. Provade dom på pållan igår men ska få hjälp idag av en lite mer kunnig, e ju inte så hemma på de här med sadlar :crazy: Men jag tyckte att båda två låg bra på henne...men,men...får la se... :smirk:

Wellington Elite tillverkas i England ( Walshall) där många engelska kvalitetssadlar tillverkas. Är en jättefin sadel med träbom och omstoppningsbar. Har haft min på 2 hästar och ingen har haft problem med ryggen. Sen att sadeln är snedsydd, det finns ju faktiskt "måndagsexemplar" och då ska man ju reklamera en sådan vara.
Mvh Aker

Sådär, så var sadeln köpt. Blev en Wellington Elit, den låg bäst på henne....passa perfekt! Både henne o mej. Så idag är jag glad!!! :bump: :banana: :bump: :banana:

Nu var ju poängen att detta måndasexemplaret REKLAMERADES, skickades tillbaka till England och kom tillbaka i ett fortfarande ej okej skick, som du kunnat läsa ovan.

Jag tycker man ska varna andra, när man råkat ut för nåt sånt här. Sedan är det ju upp till alla andra hur man tar till sig informationen, men jag hoppas det kan hjälpa andra att titta en extra gång på sin sadel och fundera över vilka företag man vill stötta.

Att du har goda erfarenheter av Wellington är ju trevligt och jag hoppas de flesta har det, själv blir jag skeptisk när ett företag inte är mer rädd om sina kunder än att de efter 4 mån "reparation" skickar tillbaka en sadel i detta skick. Men som sagt, skönt att dina fungerat bra.

(PS Ingen annan som reklamerat en Wellington men fått tillbaka den i toppskick?)

Grattis, hoppas sadeln och hästen ska fungera toppen nu :)
Är ju en himla bekväm sadel :bow:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Okej, jag vet att det inte går att jämföra rakt av. Men liten vink kan vara på sin plats. Har haft en Gold Medal Flatback till pållan...
Svar
2
· Visningar
1 035
Senast: Rugge
·
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 325
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp