Weefoal/Pregnamare/Timetofoal mfl

Angel

Trådstartare
Är det några som använt dessa självtest? Hur bra har det fungerat för er? Blev lite fundersam när både jag och en bekant har fått falskt negativa resultat i år med weefoal 38. Jag jobbar på labb och är rätt så duktig på att följa instruktioner så borde inte ha varit handhavandefel från min sida tycker jag. På den amerikanska hemsidan så står det att på X antal procent av stona så fungerar inte dessa test alls men hittar ingenting om det på den svenska sidan. Veterinären som dräktighetskollat min häst hade inte mycket gott att säga om dessa test heller.
Har inte brytt mig om att skaffa något av de test som ska användas senare under dräktigheten eftersom jag blev lite skeptiskt inställd utan har nöjt mig med att ultraljuda på 90 dygn.

Timetofoal (som väl egentligen bara är kalciumstickor) verkar intressant och är ju en helt annan typ av test men hur bra stämmer sådant? Finns kalciumstickor att få tag på någon annan stans? Eller är det bättre att låna/köpa en refraktometer?
Någon med egna erfarenheter?
 
Jag har använt på ett ston. Det var blodprovet. Hon var dräktig och det visade provet också. Men jag tyckte att det kändes, tja lite opålitligt och smäckigt, så nästa sto tog jag ut veterinären och tog blodprov istället.
 
Jag använde kisstestet på mitt sto som blev tjuvbetäckt. Tog testet i slutet av februari och hon fölade i början på augusti. Testet visade positivt.
 
Jag använde det till mitt sto som var konstaterat dräktig på 40 dygn. Gjorde blodprovet strax innan det var för sent att göra det. Visade väldigt otydligt att hon var dräktig, så tom företaget var osäker på hur jag skulle läsa av svaret. Enligt dem hade jag haft det för kallt och därför blev resultatet osäkert. Men de trodde att hon var dräktig fortfarande. Vilket hon var, då hon fick ett föl i juni 2013.

Men att det var så extremt känsligt för kyla (gick mellan stallgången och sadelkammaren, kanske fem meter?) gör att jag inte kommer använda det och testa fler gånger.
 
Jag hade time to foal och det visade 80% sen 90% dagen efter och efter 90% tog det nästan 2 veckor innan fölet väl kom så nej det fungerade inte på mitt sto...
 
Jag använde också Time to Foal, det fungerade inte, inte ens lite. tog till och med från det som var kvar i flaskan av råmjölken och den sa inte att det var nära. Har studerat en del kemi på högre nivå så jag borde inte heller missa på den biten...
 
Jag har använt Caballa kalciumstickor på två olika ston ett antal fölningar, och det har alltid funkat bra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp