webcam, diktafon eller babywatcher?

escodobe

Trådstartare
Nu när hunden börjar kunna vara ensam längre stunder så är det hopplöst träligt att gå iväg och sen regelbundet smyga tillbaka och tjuvlyssna. Han hör mig säkerligen.

Men jag vill ju veta att hunden är tyst (och lugn) även längre stunder (1-3 timmar)

Han är givetvis (tyvärr) uppspelt just när jag kommer in, men han verkar inte ha stressat innan och jag har inte hört något. Men säker kan jag ju inte vara.

En webcam kan inte täcka hela lägenheten och jag vågar inte stänga av sovrummet eller hallen eftersom han kanske bli osäker igen. (har testat alla varianter och det här fungerar bäst) så det kanske är bortkastade pengar?

En babywatcher funkar då räcker det med att jag sitter i entren en stund då och då? Men då är jag ju ändå låst till att sitta där och häcka. (Mina grannar tror redan jag är rubbad efter alla timmar jag suttit i trappan) men en diktafon måste jag ju sitta och lyssna på bandet?

Vad rekommenderar ni?

Sv: webcam, diktafon eller babywatcher?

Kan inte någon granne hjälpa dig ?
Kan du inte förklara läget, ge dom ditt telenr och be dom ringa ifall det hör liv där inne ?
Då slipper du sitta och vakta och det kan vara skönt att ha någon som kan säga till om den skäller eller liknande.

Så gjorde jag.

Nu har jag dock inte ensamhetsproblem eller så, men däremot vet jag att ena hunden gärna vaktar med skall för främmande ljud.

När jag flyttade in till lägenheten jag bor i sedan en månad tillbaks så la jag en lapp till grannarna brevid och under med information om att mina hundar gärna reagerar med skall på nya ljud ( port m.m. ) och att dom gärna får ringa mig om dom stör eller bara lever om.

Både för deras skull och min egna, då jag gärna vill veta OM dom skulle göra något i början när allt är så nytt.

När min hund var ny och jag inte riktigt visste hur det skulle gå lade jag en lapp i brevlådorna med följande text och en bild på:

Hej!

Jag heter Sofi och är eran nya granne.

Mina mattar och hussar jobbar och går i skolan så jag håller på att lära mig att vara själv på dagarna. Jag är en pratig typ så jag kan yla och skälla och gny som låter hemskt. Men min matte vill att ni låter mig vara. Då lär jag mig att om jag bara är lugn så kommer matte eller hussarna snart hem!

Men om ni undrar över något, ring matte på 070-XXX XXXX eller kom och hälsa på när matte är hemma!

Tack så jättemycket!
Grannarna uppskattade det mycket och jag fick många kommentarer om min nya hund :)

Kanske blir lite dyrt beroende på vad man har för telefon, men ring upp hemtelefonen med mobilen (eller tvärtom) och låt luren ligga framme och påslagen och knata sen iväg.

Är det bara nån gång du vill testa kanske det funkar?

Kan inte någon granne hjälpa dig ?
Kan du inte förklara läget, ge dom ditt telenr och be dom ringa ifall det hör liv där inne ?
Då slipper du sitta och vakta och det kan vara skönt att ha någon som kan säga till om den skäller eller liknande.
Jag hade en tråd här i våras "funderingar i ett trapphus" där jag skrev om allt jag hörde när jag brukade tillbringa nästan hela dagarna med att gå in och ut...

Min ena granne är halvdöv och tror ibland att jag varit bortrest i flera dagar när jag inte varit det. Min andre granne är så bekymmrad över att jag sitter där och vill bjuda in mig på kaffe.Hon bryr sig inte alls om hunden skulle låta. De som har lägenhet brevid mig verkar vara ett helt gäng taxichafförer...
Dessutom har han citronhalsband så det värsta "illskällandet" lär inte vara ett problem utan jag vill höra att han inte ligger och smågnäller eller vankar runt. Han ska sova!
Har skaffat ett babylarm nu. Jag kan alltid ge bort det till nån annan sen.

Kanske blir lite dyrt beroende på vad man har för telefon, men ring upp hemtelefonen med mobilen (eller tvärtom) och låt luren ligga framme och påslagen och knata sen iväg.

Är det bara nån gång du vill testa kanske det funkar?

Hehe, ja man kasnke ska passa sig lite för vilka trick man använder:angel: länk

jag skulle försöka gå därifrån. gå en liten promenad så du verkligen går. för jag är nästan säker på att många hundar kan känn apå lukter osv att man faktist sitter därute =P

då har du även chansen att prata med grannarna innan de går in osv. men när jag var nyinflyttad satte jag upp en stor lapp på min dörr om att LIlle Herrn kan reagera med skall.

oftast skäller han iofs inte när han är skäll, men desto mer när matte är hemma =P

Har själv haft lite ångest över detta med att lämna, särskilt många timmar som när jag har två föreläsningar efter varandra o sådär. Men igår kom jag hem till det här, ett litet bo ;):

main.html

sen har jag även ett "bra" brevinkast här som inte låter, och står halvöppet hela tiden, där jag kunde kika på han när jag hade gått ut. och då står han först och glor lite, sen vänder han och går in i vardagsrummet.

men VIKTIGT! lämna aldrig hunden när den är stressad. då blir det garanterat gråt =P

Webcam kan jag rekomendera starkt.
Har en god vän som har satt den i köksfönstert så hon kan se hundarna från hundgårdarna när hon sitter på arbete.

Precis som Flo-Jo skrev så skulle jag också rekomendera att sätta upp en webcam. Har du prövat att ha hunden i bara ett rum? Det kan få hunden att lägga sig ner och ta det lungt. Mindra yta att vakta så att säga. Det kan stressa upp hunden att ha en hel lägenhet att vakta. Då kan du ju sätta upp webcamen så att du har översikt över hela rummet. Telia ska ju tydligen ha en sådan tjänst om jag inte missminner mig? Telia hemkoll heter det. Ett tips det med:)

Precis som Flo-Jo skrev så skulle jag också rekomendera att sätta upp en webcam. Har du prövat att ha hunden i bara ett rum? Det kan få hunden att lägga sig ner och ta det lungt. Mindra yta att vakta så att säga. Det kan stressa upp hunden att ha en hel lägenhet att vakta. Då kan du ju sätta upp webcamen så att du har översikt över hela rummet. Telia ska ju tydligen ha en sådan tjänst om jag inte missminner mig? Telia hemkoll heter det. Ett tips det med:)

Ja, jag har testat att låsa in honom i ett rum, det fungerar inte, alltså blir det svårt med webcam.

Jag går redan promenader och kan vara borta rätt länge.

Jag harköpt en babywatcher nu i allafall. Den äldre hunden är filmad flera gånger, men det går inte i den här lägenheten. (bra planerad för att vara en etta men uselt ur övervakningsyfte)

Senast ändrad:

Om du tröttnar på att vara i närheten för att lyssna i babywatchern finns det program som spelar in ljud för datorn. Då kan man se "toppar" om det har förekommit ljud och du slipper att lyssna igenom hela filen. Nackdelen är att det tar tydligen rätt så stor plats på hårddisken. Om du är intresserad kan jag höra med kompisen, som använde programmet i samma syfte, vad det hette.

Om du tröttnar på att vara i närheten för att lyssna i babywatchern finns det program som spelar in ljud för datorn. Då kan man se "toppar" om det har förekommit ljud och du slipper att lyssna igenom hela filen. Nackdelen är att det tar tydligen rätt så stor plats på hårddisken. Om du är intresserad kan jag höra med kompisen, som använde programmet i samma syfte, vad det hette.

Det vore snällt, jag ska nämligen lämna tillbaka babywatchern, den verkar inte alls fungera som den borde.

På vilket vis fungerar den inte?

Den "ska" bara sätta igång vid ljud. Och det är ju inte säkert att hunden är i närheten av den när/om den gnyr.

På endel vakter kan man ställa in känsligheten.

Jag har testat den med tex tv och mobilen. Ibland låter den, ibland inte. Jag tror att det beror på att jag bor i ett höghus av betong.

Jag och min sambo har fördelaktiga abonnemang till våra mobiler, så när jag skulle testa min slyngel ringde jag och startade ett "samtal" med hans telefon, la den mitt i lägenheten, stoppade lurarna i öronen till min egen telefon och åkte och handlade :)
Jag hörde hur han tassade runt, men inget annat.

Slår man på högtalaren på telefonen som ligger hemma har man ju chansen att "korrigera" hunden också. Men då kanske de blir förvirrade...

Det vore snällt, jag ska nämligen lämna tillbaka babywatchern, den verkar inte alls fungera som den borde.

Oj, hade missat detta :o Skickar iväg ett mail till kompisen med en gång och återkommer när jag har fått svar.

Liknande trådar

M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 757
Senast: Shark
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 236
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka