webadress som siffror?

Silverkedjan

Trådstartare
Hur gör man för att veta vilken "sifferkod" en hemsida har? Alltså så man kan skriva in en rad med siffror istället för namnet.

Tim
(dator-dummy)
 
Sifferkoden heter Ip-adress och ett enkelt sätt att ta reda på den är att använda nslookup - Start ett dosfönster och skriv tex
nslookup www.bukefalos.com

du får ett svar som ser ut ungefär så här:

Server: något namn
Address: siffror


Name: bukefalos.com
Address: 67.15.16.230
Aliases : www.bukefalos.com
 
eller så använder du ping, ex:
ping www.bukefalos.com
ger följande svar:

Pinging bukefalos.com [67.15.16.230] with 32 bytes of data

Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 67.15.16.230:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),
 
PING är inte lika träffsäkert eftersom det är långt ifrån alla siter som svarar på PING.
NSLOOKUP är betydligt bättre eftersom den slår upp numret i Internets "telefonkatalog".
Kör du Linux så kan du använda DIG istället
 
Nej, alla svarar inte på ping, men det spelar ingen roll, du får ju ip-adressen i alla fall.
 
Eller Start-Run/Kör. Skriv sedan "cmd" i rutan och tryck OK. Funkar det inte så gör om det men skriv "command" i stället. Versaler eller gemena spelar ingen roll.
 
Sorry, jag har förvandlats till en sådan där hemsk supportmänniska som tror att alla vet allting :crazy: :crazy: Ska genast försöka transformera tillbaka mig. ;)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
625
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 858
Senast: Inte_Ung
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
885
Senast: gulakatten
·
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp