Warsteiner?

Narcissa

Trådstartare
Jag är på g att köpa ett sto till och Warsteiner hade passat henne perfekt. Inte för att han är billig utan för att de faktiskt hade kunnat komplettera varandra.
Men är det dumt att betäcka med W? Får man fölen sålda?

Erfarenheter?
 
Varför skulle man inte kunna sälja föl efter Warsteiner? :) Sett flera i vår 2011 tråd och de är riktigt fina.
Däremot kanske man inte får lika mycket för dem tyvärr som om man använder "modehingstarna" :/
 
Jag vet flera som haft svårt att sälja Warsteineravkommor. I och med att det finns så många avkommor till honom på marknaden måste den egna sticka ut på något sätt, fantastiskt möderne eller lågt pris.
 
Jag vet flera som haft svårt att sälja Warsteineravkommor. I och med att det finns så många avkommor till honom på marknaden måste den egna sticka ut på något sätt, fantastiskt möderne eller lågt pris.
Stoet i fråga har fina resultat i både dressyr och hoppning så det är ett bra sto. Hon är dessutom efter en väldigt trevlig VDL-hingst.
Saken är att jag liksom gillar Warsteiner men många avråder från honom.
 
Man får ju välja, vlll man försöka få en komplett avkomma eller en säljbar. Själv har jag använt Lambourgini flera gångar, knappast poppishingst men har passat utmärkt till mitt sto.
 
Man får ju välja, vlll man försöka få en komplett avkomma eller en säljbar. Själv har jag använt Lambourgini flera gångar, knappast poppishingst men har passat utmärkt till mitt sto.

Förhoppningsvis kan man väl få båda två, en komplett OCH säljbar avkomma? Att ha ett öga på marknaden är nog inte fel, i alla fall om man vill få sålt avkomman innan den presterat. När den väl har egna meriter sen, så skulle jag säga att köparna bryr sig mindre om stammen, men det är ju inte alla uppfödare som har möjlighet att själva utbilda och meritera sina uppfödningar. Har man en häst med icke-säljbar stam utan meriter, så kan den nog vara rätt svårsåld, även om man själv är nöjd med den.
 
Jag skulle säga svårsåld då många tränare avråder från avkommor till honom och många ryttare inte ens kollar om han finns i stammen.
 
  • Gilla
Reactions: AW
Vissa ringer inte ens om det är Warsteiner som är far till hästen man säljer nej, MEN har man skrivit en realistisk och bra annons finns det en stor chans att de som kommer dit faktiskt är intresserade. Alla är inte så insatta i avel att de känner till Warsteiner.

Själv har jag ridit 3 avkommor till Warsteiner, och de har varit väldigt lika varandra. Bekväma, inte att sitta på utan de har bara gjort det man absolut krävt. De har varit svåra att uppforsta och ganska buffliga. Koncentrationsförmågan har varit god... bara det att det aldrig var ryttaren de koncentrerade sig på. De har varit gummibolls-hoppare alla tre, och de har även tyckt bättre om att hoppa än om.. allt annat vi gjort i ridningen. Ärliga på hinder men tenderade att "flippa ur" helt mellan hindrena.
Själv skulle jag kunna titta på/provrida Warsteiner-avkommor, men jag skulle -aldrig- i livet betäcka med honom.
 
Jag har en Warsteiner-unge född -11.
Han är snygg och titta på men han är inte helt lätt att jobba med.
Kvick med mycket vilja och humör men väldigt nyfiken och social.
Nya saker är skrämmande men har man gjort något tre gånger är det tråkigt och då hittar han på hyss.

Tror inte heller de är lättsålda om de inte är väldigt billiga.
 
Nej, D-Daystoet ska betäckas med Red Hot Chilli. :)
@Narcissa Tur det kanske, Warsteiner - D-day låter som något att bita i, även om den skulle bli världens snällaste och mest medgörliga, så kan jag tänka mig att en och annan köpare skulle dra åt sig öronen. ;)

Lite OT, men jag blir lite nyfiken - hopphingst på sto med dressyrpappa?
 
Jag har råkat på fler avkommor till Warsteiner som är svåra/inte bra i temperamentet än bra och har när jag tittat på häst inte tittat på dem i första hand. Jag har kännt att det ska vara något speciellt för att jag ska göra det (vädligt meterierad mor/mor som kan visa på bra temperament/vuxen häst som kan visa på bra temperament).
I mitt huvud går det som så att att köpa föl är lite av en chansning, köpa Warsteiner-föl blir större chansning då jag oroar mig för huvudet på den = priset ska helst avspegla det. Och eftersom det funnits en del väldigt billiga Warsteiner-föl/avkommor tidigare år på marknaden tror jag att det blir svårt att få det att gå runt på att föda upp en sådan avkomma?
 
Hahaha NOOOOO, den kombinationen vill inte jag ha!

Menar du Chilli på D-day?
Stoet är en väldigt fin hopphäst. :)
 
Och eftersom det funnits en del väldigt billiga Warsteiner-föl/avkommor tidigare år på marknaden tror jag att det blir svårt att få det att gå runt på att föda upp en sådan avkomma?

Gör det någonsin det? ;)

Ska mest föda upp för eget bruk faktiskt men man vill ju kunna sälja om man känner för det.
 
Ja för mig känns det som att köpa grisen i säcken. Och de som är -för- Warsteiner brukar peka på BLUP och de högt tävlande avkommorna. Men BLUP speglar inte temperament direkt, jag tar hellre en lägre bedömd häst som är riktigt ridbar och bra i hanteringen, än en diplomhäst som är helt odräglig vars kapacitet man inte kan använda.
Det finns en anledning till att folk slutade betäcka med honom (vilket ledde till hans prisdumpning) och det är inte för att stammen är gammal osv. Titta bara på Don Primero som fick massor med ston även på äldre dagar. Skillnaden mellan de två är att DP inte var ökänd för temperamentet på avkommorna medan WS är ökänd för just det, temperamentet.

En liten fundering - Vilka Warsteiner-egenskaper är det som du känner passar med stoet? Intressant att veta.
 
[QUOTE="Wine-tee, post: 16361311, member: 97781dagar.
En liten fundering - Vilka Warsteiner-egenskaper är det som du känner passar med stoet? Intressant att veta.[/QUOTE]

Jag tror de skulle komplettera varandra väl. Hon är dubbeltalang- han är dubbeltalang. Han förädlar det som jag vill förädla. MEN! Jag ställde frågan för att få höra andras erferenheter. Det finns fler hingstar.

Däremot har jag en stor svaghet för halvbesvärliga fuxar med stor kapacitet. ;)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 212
Senast: Fetaost
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp