Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Har i tio år gått och trott att mitt sto är efter en annan hingst.
Hade allt för att registrera henne med den hingsten som pappa sedan visade sig blodtypningen att det inte var han som var pappa till henne.
Nu har min jakt igen påbörjats efter en betäckningsrapport och en språngsedel. Hoppas bara inte att det kommer att ta tio år igen.
...Det var jag som ägde och (tråkigt nog) tvingades kastrera wän Saheer. En helt underbar häst som aldrig fattade att han var vallack. Det är flera år sedan jag blev tvungen att ta bort honom eftersom han hade en skada på ett framben som inte läkte ut trots flera års tålamod. En bättre häst finns inte, en helt fantastisk individ som var mycket smartare och personligare än någon annan häst jag har haft. En riktig gentleman med ett hjärta av guld. Ingen häst kunde någonsin kuva Saheeren men han hade aldrig hjärta att ge sig på unghästarna och fölen inte ens när de åt av hans kraftfoder. Jag tröstar mig med att Saheer hade ett fint hästliv med kompisar och härliga sommarbeten med egen flock som han verkligen tog hand om på bästa arabhingstmaneér. Fortfarande drömmer jag om min ädla, sammetsarab. Ingen häst kommer någonsin upp i Saheers kategori. Det är detta som kallas kärlek.
Mitt sto fick sitt pass med honom som pappa dagarna innan hon själv blev mamma...
Hur hög var han?
Zafira är ett helt underbart sto på 152. Snällare och coolare häst får man leta efter. Tyvärr kan hon inte ridas så ofta för hon var en riktig olyckskorp som ung häst....
Hej! Saheer var 153 hög. Zafira är ju hög för att vara sto isåfall. Så gott med en så stor tjej. Saheer hade ganska tjock och kraftig päls för att vara arab. Han var brun utan mycket tecken. Saheers mamma bodde i Trollhättan och har tillbringat sitt liv som "big mama" med ett föl om året tills hennes näst sista år. Klart med den stammen som hon hade ville nog ägare utnyttja detta maximalt. Jag har foton på Saheer men tyvärr inget digitalt. Saheer var första fölet och en kopia av sin mamma. Jag har även haft en lillebror till Saheer som heter Haley Boop och bor på Orust nu. Han tävlar framgångsrikt inom westernridningen.
Zafira ser klok ut på ögonen. Tänk att Saheer hade en okänd dotter. Jag hörde bara en svag antydan om att Saheer hade avkomma från den jag köpte honom av. Jag köpte honom när han var 5 år men inte inriden. Han var precis som Zafira mycket cool när vi hade lärt känna varandra. Han behövde aldrig sederas när veterinären kom eller så. Bor Zafira i Vara?
När jag sålde Haley lämnade jag med släktfoton på farmor och farfar. De var riktiga "högdjur" inom arabaveln. De var egyptiska araber förstås. Saheer liknade farmor mycket. Saheer är livmodersimporterad från ett exklusivt stuteri i Österrike tror jag. Farfar var importerad från saudiarbien för astronomiska summor. Minns inte längre men det rörde sig om flera miljoner dollar. Saheer var helegyptisk och det är kanske därför Zafira är så stor. Vad har Zafira för stam på mödenet?
Hej! Saheer var 153 hög så kanske Zafira brås på farsan. Han hade ganska tjock päls (brun) för att vara arab vilket många egyptiska araber har. Han var väldigt cool och klok. Vi behövde aldrig sedera honom när veterinären kom. När jag köpte Saheer fick jag med en exklusiv folder med foton på farmor och farfar. Denna folder lämnade jag vidare när jag sålde Saheers lillebror som jag också har ägt. Han hete Haley Boop och bor på Orus. Haley tävlar framgångsrikt i western ridning bland annat koklasserna och kom 2:a på arab EM i speed!
Saheer som var helegypt var livmodersimporterad från Österrike och fadern kom från ett exklusivt stuteri. Farfar var importerad från Saudiarabien för miljonbelopp. När jag köpte Saheer nämnde förre ägaren att Saheer hade betäckt och att det finns en dotter. Jag undrade alltid var dottern fanns och nu har jag fått veta. Ringen är sluten. Du kan vara jätteglad för Zafira för hon har jättefin stam. Egyptiska araber är inte så populära i Sverige men internationellt är det egypter som regerar.
Saheer var min favorithäst alla kategorier och en liknande häst finns inte att få tag på. När jag hade fått ta bort Saheer slutade jag ganska snart med hästar för ingen kunde mäta sig med honom. Spännade att höra om Zafira. Kanske jag kan få se henne om jag kommer till Vara?
Mamma till Zafira hette Bilboza som i sin tur var efter Billbosa.
Gissar att vi köpte våra hästar av samma person
Jag gick i tron att Zafira var efter hennes hingst Etic i åtta år.
Det var det vad det stod på köpebeviset.
Köpte Zafira på avbetalning och trodde att jag skulle få registreringsbeviset när hon var färdig betald.
Men vid blodtypningen visade det sig att Wän Saheer var pappa till henne.
Inte för att det gör mig något att det var fel. För Zafira är Zafira vilket fall som helst. Min pärla...
Trodde aldrig att jag skulle få henne registrerad som arab. Ville absolut inte regga henne som arabkorsning.
Men skam den som ger sig....
Min man påminde mig just om att säljaren sa att Saheer hade en dotter som dog. Kanske säljaren sa så för att jag inte skulle leta så mycket. Lite skumma affärer var det nog då. Det är klart att om man tror att ens häst är efter en hingst och man senare uppdagar att det inte stämmer så är det ju inte så kul. Dock kan jag trösta dig med att det finns de som har klagat på att Saheer är kastrerad för de hade velat betäcka med honom bara efter att ha sett stamtavlan!
Om det är samma Wän Saheer som finns där så verkar han vara moderns femte föl och är ingen moderlivsimport. Fadern har fler föl i sverige På Sahf finns en enda registrerad avkomma efter Wän Saheer, My Zafira undan Billboza som jag då förutsätter är TS häst? TS - kolla allbreed, där finns lite bilder bl.a på farfar och morfar
För övrigt är jag lite nyfiken på var Lindilus anser att egyptiska araber regerar? Utställning? Distans? I hagen?
Till TS - vad skönt att du äntligen fått papper på din häst!
I och med den långa tiden att få pappren på henne så hann Sahf ändra regler vad gäller namn på araber.
De får inte heta eller låta stavas likadant. Så jag fick lägga till en ändelse som blev My. För hon är ju min
För det fanns en annan arab vid namn Zafira...
Ska gå in och kolla hur hennes släkt ser ut. Ska bli roligt..
Lite ot är att hon nu är mamma till en liten hispano arab vid namn My Little.
hej.. förlåt att ja lägger mej i detta.. men ja blev så till mej.. är nämligen så att ja har skött om dessa hästar när ja var typ 15 16 år...
sökte dem nu på internet å hittade detta..
ja med trodde etic var Zafiras pappa.. inte saheer...
Bilboza var min favvohäst... mer underbar häst än henna har ja inte mött, vilken personlighet.
jaja ville bara skriva å kul å veta att hon mår bra.. hon var ju bara föl sist ja såg henne!!!
hej..jag skötte oxå om dessa hästar:Saheer, Bilboza, Etic, Jasmine mfl.
Men jag visste att Saheer var pappa till Zafira å var helt hundra på att det var han som stog som pappa till henne..Så jag blev lite paff när jag läste att det var Etic som stog som pappa i papprena.
Hon var ju inte ett dugg lik Etic.. Tråkigt för dig att det har stått fel hingst!
Å verkligen tråkigt med saheer, helt underbar häst..
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.