• Avel
  • Trådstartare Trådstartare EoG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 462

EoG

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden att betäcka ett av min ston med Waitaki, en rysk trakehnerhingst som tävlat internationellt. Är det någon som vet något om denna hingst. Mitt sto är stort och närbesläktat med i stort sett alla hingstar jag tänkt använda i år, och han är ju inte släkt med i princip något som vi känner till. Dvs väldigt lättvindigt val. Han har en godkänd son, Der Dürer, men det är i stort sett allt jag vet.
Priset är mycket lockande, endast 200 euro per dos (kompispris)
Waitaki dog ju 2006...
52838288.jpg

Sv: Waitaki

Den hingsten dog lite för tidigt. Han hoppade in ca 1,4 miljoner i prispengar.Han var även godkänd i Rheinland, Oldenburg, Westfalen och Hannoveraner Verband.

Känns som något värt att satsa på. Vi kan behöva nya blodslinjer i Sverige.
Vet du hur bra kvaliten är på den frysta sperman?
Kan vara värt att kolla upp, med tanke på att det brukar kosta en extra peng att använda fryst.

Det är ett 12-årigt oldenburgersto e Landfriese II(Landadel)-Contender-Gordon (Grande). 173 cm hög, själv tävlad 120, 2 syskon i svår hoppning, 1 syskon msva, 3 unga syskon i LA/lätt fälttävlan. Mödernet är samma som Bourbon 947, hans mamma är mormorsmor till den här. Som man kan förvänta sig av stammen rör hon sig bra. Ska ha haft ett föl eller två men har inte lyckats få fram uppgifter om det ännu, därför har jag ingenting att gå på.
Googlade igår och hittade massor om Waitaki, jag tror han blir jättebra. Faktum är att jag tänkte boka mitt Irco Mena sto till honom också (som jag redan bokat till Incolor), men det finns bara 2 doser av honom :( så det får bli till den här.
Naturligtvis finns mer hos ägaren, men inte till det priset.
Legende_6.jpg

Jag betalar 180 € per brunst på fryst.
Vet inte hur hans sperma är, men stona har blivit dräktiga, och jag använder samma vet och samma station.

Det här är vad jag hittade om honom igår.
Waitaki var i början av 2000-talet en av de mest framgångrika internationella hopphästarna i Tyskland. Han utnämndes inte mindre än 4 gånger till Årets Trakehner av tyska Trakehnerförbundet. Med sin ryttare Holger Hetzel var han 2001 och 2002 mest framgångsrika hingst i Samsung Nation Cup.
Waitaki importerades till Tyskland 1995 och började sin karriär med att vara felfri i både grund- och omhoppningarna på FEI-nivå inte mindre än 45 gånger i rad.
Han vann LVM-s hingstchampionat, blev 3 ggr Rheinländsk mästare, tätplacerad i Grossen Preis i Rulle, placerad i Samsungfinalen i Gijon/Spanien, andra pris i Grossen Preis i CSI Lopez/Polen, segrar och placeringar i CSIO Dublin/Irland, placerad i CSI Wiesbaden, CSI Berlin, CSI Eindhoven, CSI Zuidlaaren/Holland och CSI-W s´Hertogenbosch, placerad i Mannheim, Aachen, Bremen och Münster. Han vann Frankfurter-championatet 2002. En fjärdeplacering i världscupen i Millstreet/Irland, tätplacerad i Moskva, fjärdeplacerad i Münsters stora pris mm mm.
1998 blev han godkänd i Trakehnerförbundet tack vare sina utmärkta tävlingsresultat, och 2000 utnämndes han till årets hingst i Neumünster. 3 gånger i rad fick han Dr Fritz-Schilkes minnesmedalj av trakehnerförbundet.
Han användes ganska sparsamt i aveln, pga sin tävlingskarriär, men lyckade väl även där. Helbröderna Blücher och Wezaki tävalr båda i msv hoppning. Danton, utagen till hingstpremieringen i Neumünster 2004, vann trakehernförbundets championat i sin åldersklass med poängen 8,2. Godkända sonen Der Dürer, vann sin åldersklass i samma championat 2006. Segrarinna i trakehnerförbundets löshoppningschampionat 2006 var en dotter till Waitaki, Bonita med poängen 8,3. Hon var det enda trakehenrstoet som placerade sig i Freispring-Cup i Kreitsreiterverbandes Soest, där hon kom på tredje plats med 8,0.
Waitaki toppar listan bland framgångsrika äldre förärvare i trakehernförbundet ihop med Long Deal, Benz och Caprimond.
Dotter Formidable har segrar tom msv.
I augusti 2006 måste Waitaki avlivas pga sjukdom, 18 år gammal.
Han kommer ur avelsmatadorerna Pythagoras och Pilgers hingstlinje, och har på mödernet den fantastiska fullblodshingsten Oleander XX. Farfadern Ech-Ma (linjeavlad på Pythagoras), själv framgångsrik i fälttävlan och senare "hauptbeschäler" på statsstuteriet i Kirow, är far till Abrek, som också tävlat svår hoppning. Även Ekspromt tävlade int. svår hoppning. Chrysolith hittar man även i stammen på Almox Prints, även han tävlade int svår hoppning.
showphoto.php

Sonen Der Dürer
duerer.jpg

Och Danton
2007-danton.jpg

Lycka till! Det låter som ett bra sto så det blir spännande att följa! Kul!

Han borde även kunna kunna röra sig med den typen...

Tyvärr nedärver han inte gågnen har jag fått veta. Däremot en mycket bra typ, bra hoppteknik och kvickhet. Jag hittade en videosnutt på honom, och det är en liten snabb häst. Gillar hans bakbensteknik. http://www.dressageworld.de/video/equistro/waitaki.mpg
Vet inte om länken funkar för er det gör den inte för mig, men högerklicka och välj spara mål som så funkar det.

Senast ändrad:

Tyvärr nedärver han inte gågnen har jag fått veta. Däremot en mycket bra typ, bra hoppteknik och kvickhet. Jag hittade en videosnutt på honom, och det är en liten snabb häst. Gillar hans bakbensteknik. http://www.dressageworld.de/video/equistro/waitaki.mpg
Vet inte om länken funkar för er det gör den inte för mig, men högerklicka och välj spara mål som så funkar det.
Stoet då hur rör hon sig? Jag har inte fått ordning på den filen med honom än men jobbar på det så jag får se honom.

Hon rör sig inte alls tokigt.
Legende_7.jpg

Jag var ju på hingstvisningsturné för ett tag sedan och fastnade för Monte Bellini, Conteur och Earl. De 2 första är för nära släkt med henne, snäv linjeavel på Contender rekommenderas inte och Earl är 173. Vi var inne på Stakkato, men det kostar ju. Gillar hans lille son Satisfaction, men han är ue Calypso II, vet inte om man ska linjeavla på honom heller? Nu slapp vi allt sånt krångel, Waitaki är ju lättanvänd på det viset...
Perigeux och Labiat finns kvar som kandidater men kanske till något annat sto eller nästa år... Escudo också, eller hans som Embassy III, den tyckte jag var fin, men då får vi Calypso II 2 ggr igen.

Eftersom det inte är särskilt många Trakehnerhingstar med meriter i svår hoppning hade det varit bra om han fått verkat i aveln ett par år till.

Ja det är ju klart :D

Men ser man till de Ryska hingstarna så finns det ju en del fryst, så tillkom ju min Trakheners mamma tex :idea:

Sedan om man får köpa ut det är ju en annan femma :crazy:

känns som om du skulle vara dum om du inte tog den chansen :) ditt sto är jättefint, å de är en väldigt fin hingst, klart de finns mer jättefina hingstar, men inte till de priset! Å de komer ju fler år med så :)

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 525
Senast: Marty
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 562
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve