W.P.: Får inte öronen vara under mankhöjd?

Sv: W.P.: Får inte öronen vara under mankhöjd?

Sorry Honey:
en häst som är kutt rygg, stel i bak kärren och gunga som en hobby häst har ingen samling.
En hopp häst har samling.
En cutting och reining häst har samling.
En Spansk tjur faktnings häst, där har du samling!
www.youtube.com/watch?v=rJwx8kuKT8A
Dina häster har samling när de jobba ko, gå upp och ner för dom långa Canada prarie backer.

Vi ska nog inte gå allt för djupt i detta ämne då det är ett hett ämne med många åsikter i. Jag vill dock poängtera att samling kan se ut på många sätt precis som Bewildered redan varit inne på. Man KAN inte jämföra en Pleasureavlad hästs form o samling med en häst av iberisk typ.

Jag kan hålla med dig om att SAMLINGSGRADEN ofta är större på den iberiska hästen men det betyder inte att Pleasurehästen inte är samlad. Men den dag du kan visa en Pleasureavlad häst i en iberisk-hästs form o samling- då är jag mycket intresserad av att få se den. Jag har ridit gångartshästar som gjort G Piruetter och det är knappast möjligt utan samling.

Sen finns det possitiva o negativa effekter av allt.
Den iberiska hästen har lätt att bli samlad men har samtidigt lätt att hamna i ett spänt läge.
Pleasurehästen har en mer avslappnad överlinje (rätt tränad) men lite mindre samlingsgrad.

Dock är det lättare för ett otränat öga att se samlingen på ex. en dressyrhäst för att det är mycket mycket tydligare.

Vi kan diskutera olika rid styl, men när det kommer till samling då ska man hålla sig till den rätta terminalogi:
Samling means "Collection"! kroppen samlar dom musklar för att uttöver ett viss arbetet.
En häst som se utt att den är upphänged från ryggen med ett linja från taket är inte samlad, du för hitta på ett annat ord.

Vi kan diskutera olika rid styl, men när det kommer till samling då ska man hålla sig till den rätta terminalogi:
Samling means "Collection"! kroppen samlar dom musklar för att uttöver ett viss arbetet.
En häst som se utt att den är upphänged från ryggen med ett linja från taket är inte samlad, du för hitta på ett annat ord.

Det du glömmer här är dock de kanske viktigaste byggstenarna i samlingen.
Hästen samlas precis som du äger för att utöva ett visst arbete.
Men också för att få viktfördelningen mer jämn i hästens kropp.
och att få ryggmuklerna att ta upp vikt istället för skellettet.

Sen har man massa possitiva bieffekter också...

fel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Collection_(horse)

och prairien har har inga backar heller for den delen.

Vara arbetande hastar gar i -naturlig balans- inte -samlat-.

;)

och TS forlat for OT. *gar tillbaka till att braka med snon*

Wiki........collecting the muscles, raising the head and moving the weight to the hind quarters, exactly what I was saying.
No you don´t have the mountain and hills, but every time you and the ol man decide too trott around the herd or ride Hell For Leather to cut off that steer, the horse is collected, you don´t think about it girl, you just stay with your horse so he can do his job ;)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 277
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar