Vuxen och rida en ponny?

Såvitt jag vet går gränsen för D-ponny vid 140cm? Dvs c-ponny får vara 139,9cm.
Ja, du får gärna protestera, men det är en term som använts länge.
Min ponny var 139 och inte fuskmätt.
För mig betyder maxad (som är en förkortning av maximerad) högsta tillåtna, och SAOL säger enligt nedan.
C-ponny får vara 140. Det är maxat. Så när man mäter kan den vara 141.9 om den mäts med skor då man drar av en cm för skorna och sedan alltid avrundar nedåt till hela cm. Hade ponnyn mätts till 139.9 hade den i mätningsprotokollet varit 139 om den mäts utan skor och 138 om den mäts med skor.
 
C-ponny får vara 140. Det är maxat. Så när man mäter kan den vara 141.9 om den mäts med skor då man drar av en cm för skorna och sedan alltid avrundar nedåt till hela cm. Hade ponnyn mätts till 139.9 hade den i mätningsprotokollet varit 139 om den mäts utan skor och 138 om den mäts med skor.
Tack för korrigering och den ytterligare infon. Jag hade nån centimeter fel alltså. 😊
 
C-ponny får vara 140. Det är maxat. Så när man mäter kan den vara 141.9 om den mäts med skor då man drar av en cm för skorna och sedan alltid avrundar nedåt till hela cm. Hade ponnyn mätts till 139.9 hade den i mätningsprotokollet varit 139 om den mäts utan skor och 138 om den mäts med skor.

Har ju inte varit aktiv inom sporten senaste 8 åren, men sedan när övergav Sverige de vedertagna måtten för A ,B, C och D ponny på respektive118, 128, 138 och 148 cm. Mig veterligen är de angivna högre måtten enligt FEI´s regelverk i internationella tävlingar vilket inte så många av Svensk ägda ponnyer är kvalade för.
 
Har ju inte varit aktiv inom sporten senaste 8 åren, men sedan när övergav Sverige de vedertagna måtten för A ,B, C och D ponny på respektive118, 128, 138 och 148 cm. Mig veterligen är de angivna högre måtten enligt FEI´s regelverk i internationella tävlingar vilket inte så många av Svensk ägda ponnyer är kvalade för.
Ingen aning när de övergav det, vi har bara mätt in ponnyer senaste tre åren, så någon annan kan nog svara på det även om jag nog fått lära mig hela mitt liv att maxat är 130, 140 och 148 och jag har ju hållt på med hästar i 35 år i alla fall.
Våra ponnyer är inmätta i Sverige (inte feimätning) på 130, 130 (dessa är dock maxade så som jag skrev, de mättes med skor och var då 131,9 vilket man avrundade) och tävlar som b-ponnyer, 147 som D-ponny och en ickemätt som vi tror går in som C-ponny på 140.

Men det du skriver kan inte stämma ändå, Irland har till exempel i alla fall b-ponny upp till 128. Den ena ponnyn är köpt från därifrån, har där tävlat som C-ponny (cat II?) men tävlar alltså i Sverige som B-ponny.

"A-ponnyer kallas de hästar som är 107 cm eller mindre i mankhöjd. B-ponnyer har mankhöjden 107,1 cm till 130 cm. C-ponnyer är mellan 130,1-140 cm, och d-ponnyer 140,1-148 cm. Vissa raser som blir under 148 cm räknas ändå som häst, inte ponny, på grund av en exteriör som mer liknar stora hästars. " Länk.
 
Har ju inte varit aktiv inom sporten senaste 8 åren, men sedan när övergav Sverige de vedertagna måtten för A ,B, C och D ponny på respektive118, 128, 138 och 148 cm. Mig veterligen är de angivna högre måtten enligt FEI´s regelverk i internationella tävlingar vilket inte så många av Svensk ägda ponnyer är kvalade för.
Sverige har haft sådana här regler i alla tider tror jag. Och vad gäller internationella tävlingar är de bara till för d-ponnyer ändå, så där kvalar ju svenska ponnyer in eftersom de är max 148 cm.
 
Men det du skriver kan inte stämma ändå, Irland har till exempel i alla fall b-ponny upp till 128. Den ena ponnyn är köpt från därifrån, har där tävlat som C-ponny (cat II?) men tävlar alltså i Sverige som B-ponny.
Är du säker på att ponnyn tävlat som c-ponny? Irländarna gillar inte små ponnyer i fel kategori och är väldigt bra på att mäta ner sina ponnyer.

Det finns ingen cat II på Irland. Klasserna heter 128 cm, 138 cm eller 148 cm och sen hur höga de är. I vissa fall (tex utställning eller working hunter-klasser) har de andra ponnystorlekar med engelska hands, 12 hh (123 cm), 13 hh (133 cm), 14 hh (143 cm).

Vad står det exakt i resultatlistan, för det där verkar inte stämma?
 
Är du säker på att ponnyn tävlat som c-ponny? Irländarna gillar inte små ponnyer i fel kategori och är väldigt bra på att mäta ner sina ponnyer.

Det finns ingen cat II på Irland. Klasserna heter 128 cm, 138 cm eller 148 cm och sen hur höga de är. I vissa fall (tex utställning eller working hunter-klasser) har de andra ponnystorlekar med engelska hands, 12 hh (123 cm), 13 hh (133 cm), 14 hh (143 cm).

Vad står det exakt i resultatlistan, för det där verkar inte stämma?
Ja hon har tävlat upp till 138. Hon är köpt som C-ponny också, men som sagt, gick in som maxad B i Sverige. Det gjorde ingenting för vår del. De klasser hon gått på Irland räcker för SM nivå för kategori B här, men som C hade hon fått det svårt att gå hela vägen till msv A. Oavsett känns det väl inte helt relevant för tråden vad vår ponny gjort och gör utan jag svarade bara på Pegasus att det idag är 130, 140 och 148 som gäller i Sverige och inga andra mått :)
 
Tävlad upp till 138 cm? Du menar att hon är tävlad som 138 cm, dvs c-ponny?
Ja det var ju det jag skrev. Men det var som sagt ett svar på Pegasus inlägg att vår inte har startat bland B på Irland, utan i en högre kategori (oavsett vad de kallar dem) och att hon köptes som C. Resten kvittar som sagt för min del och jag är inte beredd att spamma tråden och gå offtopiq med det heller för det känns som en peditess i sammanhanget vilken höjd en maxad C ska ha i Sverige ;-)
 
Ja det var ju det jag skrev. Men det var som sagt ett svar på Pegasus inlägg att vår inte har startat bland B på Irland, utan i en högre kategori (oavsett vad de kallar dem) och att hon köptes som C. Resten kvittar som sagt för min del och jag är inte beredd att spamma tråden och gå offtopiq med det heller för det känns som en peditess i sammanhanget vilken höjd en maxad C ska ha i Sverige ;-)
Nä, nä, jag reagerade mest på att du skriver att hon är tävlad upp till c-ponny. Men det är ju ingen som säger så. Vad betyder det ens? Såklart ponnyn tävlar i rätt kategori. Tänkte om det var någonting annat du menade, tex höjden på hinder. För då förstår jag att man säger att den är tävlad upp till tex 130 cm.
 
Nä, nä, jag reagerade mest på att du skriver att hon är tävlad upp till c-ponny. Men det är ju ingen som säger så. Vad betyder det ens? Såklart ponnyn tävlar i rätt kategori. Tänkte om det var någonting annat du menade, tex höjden på hinder. För då förstår jag att man säger att den är tävlad upp till tex 130 cm.
Jag skrev i första inlägget att hon är tävlad som C-ponny på irland (eller motsvarande höjd då vad man nu benämner sina kategorier som, jag drog till med kategor II och ett frågetecken just för att det är internationella indelningar vilket var det som funderades över i ursprungsinlägget som jag svarade på). Vet inte varför man vill märka ord. Det kan ju vara så att det är därför hon såldes till Sverige om man nu inte vill ha ponnyer som är för små, vad vet jag. Det var vår irländske tränare som rekommenderade henne till oss, men inte han heller hade trott att hon var så liten. Hon ser betydligt större ut än mätstickan visar, men luras av ögat. Däremot skulle vi ju aldrig någonsin kunna få in henne till 128.
 
Sverige har haft sådana här regler i alla tider tror jag. Och vad gäller internationella tävlingar är de bara till för d-ponnyer ändå, så där kvalar ju svenska ponnyer in eftersom de är max 148 cm.
Det tror jag också. Det har varit så minst alla fall minst sen jag började rida, för en sisådär 32 år sedan. Innan dess har jag inte riktigt koll men har aldrig läst någonstans att det skulle varit annorlunda tidigare 😇.
 
Det tror jag också. Det har varit så minst alla fall minst sen jag började rida, för en sisådär 32 år sedan. Innan dess har jag inte riktigt koll men har aldrig läst någonstans att det skulle varit annorlunda tidigare 😇.
Instämmer, de måtten var i all fall aktuella när jag red ponny under 90-talet.
 
Sverige har haft sådana här regler i alla tider tror jag. Och vad gäller internationella tävlingar är de bara till för d-ponnyer ändå, så där kvalar ju svenska ponnyer in eftersom de är max 148 cm.
C tävlar internationellt också (har vänner som är i Belgien just nu och rider C-ponny). Vi tävlar Baltic cup, och där krävs FEI pass för kategori C och D och tävlingen har internationell status men inte för B där tävlingen går som nationell.
 
Svarar mig själv då det var för sent att ändra. Eller så beror det på att deras ponnyer är över 138 (maxade C)? För på EM får ponnyerna vara 138 och uppåt vet jag, om de inte ändrat det senaste åren. Oavsett är det inte aktuellt för oss så ska sluta spamma tråden med offtopiq nu :-)
C tävlar internationellt också (har vänner som är i Belgien just nu och rider C-ponny). Vi tävlar Baltic cup, och där krävs FEI pass för kategori C och D och tävlingen har internationell status men inte för B där tävlingen går som nationell.
 
Ang TS fråga så tycket jag inte att den går att besvara utan TS bör be om hjälp m bedömningen av en duktig instruktör. Det finns så många faktorer att ta hänsyn till när man ska bedöma vad som är lämpligt.
Jag kan ta mig själv som exempel: Jag har ett PRE-sto på 19 år som är ca 150 cm. Hon är i god kondition men lite i överhull och har både gamla skador och lite artros i sina ben. Detta påverkar ju vad ryttaren kan väga. Jag är 168 cm och väger idag 63 kg och tycker inte hon kan ridas av ngn som väger mer än 65 kg. När hon var yngre och bättre i sina ben var jag 7-8 kg tyngre och det hade hon inga problem då. Vill jag kunna rida henne idag får jag se till att hålla vikten och en av flera anledningarna till att jag gjorde mig av m mina onödiga kilon var just detta …
 
Har ju inte varit aktiv inom sporten senaste 8 åren, men sedan när övergav Sverige de vedertagna måtten för A ,B, C och D ponny på respektive118, 128, 138 och 148 cm. Mig veterligen är de angivna högre måtten enligt FEI´s regelverk i internationella tävlingar vilket inte så många av Svensk ägda ponnyer är kvalade för.
Jag har varit mer eller mindre aktiv hästmänniska sedan slutet av 70-talet och gränserna har hela tiden varit 107 cm för kat A, 130 cm för kat B, 140 cm för kat C och kat D hade tidigt en maxhöjd på 147,3 cm vilket senare avrundades till 148.
Under någon period, kanske på 80-talet?, kunde man använda internationell kategoriindelning och jag har för mig att gränserna då var 127, 137 och sen upp till maxmått för D-ponny.
Maxad står för att den är nära kategorins maxmått. Inte nödvändigtvis "nermätt" till sin kategori.
 
Jag har varit mer eller mindre aktiv hästmänniska sedan slutet av 70-talet och gränserna har hela tiden varit 107 cm för kat A, 130 cm för kat B, 140 cm för kat C och kat D hade tidigt en maxhöjd på 147,3 cm vilket senare avrundades till 148.
Under någon period, kanske på 80-talet?, kunde man använda internationell kategoriindelning och jag har för mig att gränserna då var 127, 137 och sen upp till maxmått för D-ponny.
Maxad står för att den är nära kategorins maxmått. Inte nödvändigtvis "nermätt" till sin kategori.
Jag minns också de jämna centimeterna, med undantag av D-ponny.

Min c- ponny var 139 cm. Detta var sent 80-tal.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 235
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Hästvård Hej! Har en snabb liten fråga till alla er där ute 🙂 Är det möjligt att INTE få avslag från SvRf om att mäta om slutmätt ponny? Hon...
Svar
0
· Visningar
954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp