Vuxen och rida en ponny?

Jenca82

Trådstartare
Hej

Min dotter har en maxad c-ponny ( arab/Welsh)
Undrar nyfiket på om jag kan rida på honom🙈.Jag är 167cm och väger 68kg. Vissa säger ja medans vissa säger absolut nej. Söker man på viktgränser så är det olika svar överallt🤔
 
Det tråkiga svaret är "det beror på".

Hur ponnyn är byggd
Hur ponnyn är tränad
Vad du tänkt göra med ponnyn
Ponnyns utrustning
mm

Det finns en "mellan tummen och pekfingret" grej där du+utrustning inte bör väga mer än ca 20% av hästens idealvikt.

MEN: använder man tex en sadel som inte passar hästen eller inte passar ryttaren (Jätteviktigt att sadeln inte blir för liten för ryttaren) så sjunker 'maxvikt'.

Likaså om hästen är överviktig, är otränad, har en annan skada/fysiologi som kan påverka viktbärandet (tex veka kotor, kissing spines mm).

Ska du skritta ut en vända i skogen? - Hästen/ponnyn klarar antagligen mer vikt utan problem. Ska du hoppa höga hinder i hög fart? - Hästen/ponnyn påfrestas mer av hög vikt.
 
Hej

Min dotter har en maxad c-ponny ( arab/Welsh)
Undrar nyfiket på om jag kan rida på honom🙈.Jag är 167cm och väger 68kg. Vissa säger ja medans vissa säger absolut nej. Söker man på viktgränser så är det olika svar överallt🤔
Min dotter har också en maxad c. Jag är lite kortare än dig och rider den ungefär en gång i veckan.
Han är helt obekymrat. Men jag vill ju inte rida honom allt för ofta. Tänker att om man är lite för stor är det viktigt att hålla korta pass och pausa lite oftare. Så inte musklerna blir trötta för då blir det ju genast mer förslitningar.
Jag har suttit upp på mindre ponnyer också. Ingen av dom har tagit skada på nåt vis- men det är ju igen korta pass och inte regelbundet.
 
Min dotter har också en maxad c. Jag är lite kortare än dig och rider den ungefär en gång i veckan.
Han är helt obekymrat. Men jag vill ju inte rida honom allt för ofta. Tänker att om man är lite för stor är det viktigt att hålla korta pass och pausa lite oftare. Så inte musklerna blir trötta för då blir det ju genast mer förslitningar.
Jag har suttit upp på mindre ponnyer också. Ingen av dom har tagit skada på nåt vis- men det är ju igen korta pass och inte regelbundet.
Tänker oxå att det ska vara korta inte några hårda pass. Utan mest för att avlasta dottern vissa dagar och hålla igång ponnyn.
Det tråkiga svaret är "det beror på".

Hur ponnyn är byggd
Hur ponnyn är tränad
Vad du tänkt göra med ponnyn
Ponnyns utrustning
mm

Det finns en "mellan tummen och pekfingret" grej där du+utrustning inte bör väga mer än ca 20% av hästens idealvikt.

MEN: använder man tex en sadel som inte passar hästen eller inte passar ryttaren (Jätteviktigt att sadeln inte blir för liten för ryttaren) så sjunker 'maxvikt'.

Likaså om hästen är överviktig, är otränad, har en annan skada/fysiologi som kan påverka viktbärandet (tex veka kotor, kissing spines mm).

Ska du skritta ut en vända i skogen? - Hästen/ponnyn klarar antagligen mer vikt utan problem. Ska du hoppa höga hinder i hög fart? - Hästen/ponnyn påfrestas mer av hög vikt.
tänker mest lufsa i skogen rida i paddocken i lugnt tempo. Ingen hoppning utan mest för att avlasta dottern när hon inte kan rida.
Hästen är fin i hullet, haft vintervila nu med lugna pass några gånger i veckan mest för att komma ut. Utrustningen passar hästen och bör inte vara för liten för mig heller.
 
Min dotter och jag har islandshästar, så vi rider ju "ponny" varje dag fastän vi är vuxna :D Jag är längre än du, ca 174 cm, men väger ungefär som du och min dotter är runt 165, också med ungefär samma vikt. Våra hästar är mellan 133 cm och 145 cm av varierande grovlek. Den största på 145 cm har också både kraftiga ben och rejäl bål (utan att egentligen kännas grov), så han skulle antagligen kunna bära betydligt än han gör utan problem (han är min ridhäst och jag gillar hur hans bål liksom "sväljer" mina långa ben). Den minsta, dotterns sto på 133 cm, har varit hennes tävlingshäst under Young Rider-åren och hållit fint för det (aldrig skadad under 6 års tid, bra resultat upp till SM-nivå), trots att hon är ganska lättbyggd. Jag känner mig dock för stor på henne, mest relaterat till min längd. De andra två hästarna ligger på 143 cm respektive strax under 140 cm, normalt byggda för att vara islandshästar, och är under träning/utbildning av dottern.

Det jag tänker att vi som rider islandshäst gör annorlunda än andra är att vi i stort sett aldrig hoppar, det funkar nog sämre när man är relativt stor på liten häst (självklart finns det barn som hoppar, men då blir det ju ett mer proportionerligt ponnyekipage). Jag brukar också ägna mig åt en del avsutten träning, och är noga med att själv vara i balans när jag rider och att ta promenadpauser om vi rider längre turer (på Island är det ju inte ovanligt att man har med sig handhäst eller löshästar och byter ridhäst efter t.ex. halva sträckan).

Tror säkert att du kan rida din dotters ponny! Noga med att sitta i balans och att hästen jobbar "rätt" för att bära upp dig så bra som möjligt, och så kortare pass i början så den får vänja sig vid ökad belastning gradvis. Och självklart vara uppmärksam ifall den ger tecken på obehag!
 
Hej

Min dotter har en maxad c-ponny ( arab/Welsh)
Undrar nyfiket på om jag kan rida på honom🙈.Jag är 167cm och väger 68kg. Vissa säger ja medans vissa säger absolut nej. Söker man på viktgränser så är det olika svar överallt🤔
Baserat på ditt inlägg tycker jag du låter för stor för ponnyn. Arab/welsh låter smäckert och litet.
Hade hellre tömkört eller promenerat ponnyn för att hålla igång den.
 
Jag håller med @Elo, det beror på många faktorer och går inte avgöra enbart på vikt och längd.

Exempelvis brukade jag hjälpa till att rida en b-ponny förr i tiden (innan jag blev överviktig ska tilläggas) trots att jag egentligen var lite för stor. Då handlade det om att underhålla utbildningen under kortare pass på en vuxen ponny som gick i verksamhet och var välmusklad. När några elever sen köpte en ponny i samma storlek och av samma ras som var fyra år gammal och inte riden så var det inte tal om att jag tänkte sitta på den eftersom den inte var alls lika vältränad.
 
Jag hade en korsning just arab-welsh som jag fick som tonåring och sen behöll fast jag blev för gammal, också maxad C-ponny (139,7 cm för att vara exakt). Hon var ganska grovt byggd, sina raser till trots, och trollade bort mycket ben på ryttaren. Kändes mer som en liten stor häst att rida. Nu är jag dryga tio centimeter kortare än dig, men min kompis på 1,70 red henne ibland och det såg aldrig konstigt ut.

Jag har fortsatt rida ponny som vuxen, har idag en new forest på 1,40 och normalbyggd som är den jag rider. Det ser inte oproportionerligt ut. Jag skulle säga att dels så väger det in för mig dels hur ponnyn är byggd så klart, en smäckrare häst tar givetvis inte samma vikter som en grövre, mer viktbärande. Men dels också att om den större ryttaren bara ska rida någon enstaka gång ibland så är det inte lika "illa" som att personen rider varje dag. Eller att en större ryttare (längre och/eller tyngre) som är bra på att rida, har bra balans och inte sitter och flaxar och fladdrar och skumpar är bättre än en mindre som inte har koll. Min shettis tyckte till exempel det var fruktansvärt obehagligt när hans lilla medryttare började bli för lång när hon började svaja med överlivet över honom om hon höll på att tappa balansen, medan hon däremot inte hade några problem med att benen var lite långa så länge hon inte red barbacka.
 
Som andra skrivit. Det beror på ponnyn. Själv red jag en maxad B-ponny 2x 1.5h uteritt varje dag i 6 veckor då vi var fullbokade på ranchen jag jobbade på och hästbrist.

Jag var den "minsta" guiden. 166cm, 64kg

Det var inga problem.

Hittade bara ett gammalt photo (ignorera min pose och weird arm haha)

FB_IMG_1643789245604.jpg
 
Vi har också en maxad c-ponny, welsh/arab. Hon är rätt kraftigt byggd och skulle med största sannolikhet klara av att bära en ryttare som beskrivs i TS någon gång i veckan.
 
Hej

Min dotter har en maxad c-ponny ( arab/Welsh)
Undrar nyfiket på om jag kan rida på honom🙈.Jag är 167cm och väger 68kg. Vissa säger ja medans vissa säger absolut nej. Söker man på viktgränser så är det olika svar överallt🤔
Nej det blir för tungt.
Kan den väga 350-400 kg? 1/6 av hästens vikt blir 58-66 kg och då ska utrustning inkluderas med.
 
Baserat på ditt inlägg tycker jag du låter för stor för ponnyn. Arab/welsh låter smäckert och litet.
Hade hellre tömkört eller promenerat ponnyn för att hålla igång den.
Det beror nog på om det är korsat med welshponny eller welsh cob.
Och ja, det finns cobbar i maxad c-ponnystorlek, jag har haft en... Kanske till och med finns ytterligare lite mindre cobbar.
Welsh cob är ju en ganska grov ras. Min vägde ca 400kg om jag minns rätt.
 
Om det endast är att rida ut ibland och ta det lugnt hade jag sagt ok, men rida varje dag eller ha som en "egen häst" då hade jag sagt nej. Det beror också på hur kraftig den är.
 
Hej

Min dotter har en maxad c-ponny ( arab/Welsh)
Undrar nyfiket på om jag kan rida på honom🙈.Jag är 167cm och väger 68kg. Vissa säger ja medans vissa säger absolut nej. Söker man på viktgränser så är det olika svar överallt🤔

Både Arab och Welsh Forest/Mountain är avlade för att ridas av väl "vuxna" människor, så jag ser inga problem under förutsättning att ponnyn har ärvt dessa egenskaper från sina föräldrar.

Förövrigt måste jag protestera mot benämningen "MAXAD" antigen är ponnyn 128, 138 eller 148 cm eller inte. I min värld är en så kallad maxad ponny fuskmätt så den klassas i en lägre kategori än vad en "random" oannonserad kontrollmätning skulle visa....
 
Nej det blir för tungt.
Kan den väga 350-400 kg? 1/6 av hästens vikt blir 58-66 kg och då ska utrustning inkluderas med.
20 procent som max är väl ändå gränsen.
Men det går inte att svara på utan att ha sett ekipaget.
Viktgränserna avser dessutom allsidig ridning. Det spelar väldigt stor roll vad en gör.

Har haft ryttare på gränsen till 20 % som skrattat ut min svåra gubbe. Mycket bättre än någon som är lätt men inte reder ut det.
 
Är rätt övertygad att du kan rida din dotters ponny då och då... Många ponnyföräldrar som rider sina ungars hästar hemma för att till exempel avlasta... Jag ser inte att det skulle vara problem alls om hästen är i kondition.
 
Ska du rida nån gång ibland tror jag inte det är några problem förutsatt att det är en frisk häst och att du rider i balans med hästen. Jag vägde ca samma som dig och är ca lika lång var alltid den i gruppen på ridskolan som fick rida ponnyer när alla hästar var slut 😅
 
Både Arab och Welsh Forest/Mountain är avlade för att ridas av väl "vuxna" människor, så jag ser inga problem under förutsättning att ponnyn har ärvt dessa egenskaper från sina föräldrar.

Förövrigt måste jag protestera mot benämningen "MAXAD" antigen är ponnyn 128, 138 eller 148 cm eller inte. I min värld är en så kallad maxad ponny fuskmätt så den klassas i en lägre kategori än vad en "random" oannonserad kontrollmätning skulle visa....
Såvitt jag vet går gränsen för D-ponny vid 140cm? Dvs c-ponny får vara 139,9cm.
Ja, du får gärna protestera, men det är en term som använts länge.
Min ponny var 139 och inte fuskmätt.
För mig betyder maxad (som är en förkortning av maximerad) högsta tillåtna, och SAOL säger enligt nedan.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220202_194435_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
    Screenshot_20220202_194435_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
    92 KB · Visningar: 59

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 235
Senast: Dessie2010
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 649
Hästvård Hej! Har en snabb liten fråga till alla er där ute 🙂 Är det möjligt att INTE få avslag från SvRf om att mäta om slutmätt ponny? Hon...
Svar
0
· Visningar
954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp