Vuxen häst som äter bajs???

B

BertaLotta

Mitt sjuåriga sto har börjat äta av sitt eget bajs:crazy::crazy:. Inga jättestora mängder, men jag har sett henne göra det ganska många gånger nu. Ibland ur skottkärran när jag mockar, ibland vänder hon sig om när hon precis bajsat och pillar lite i skiten och tar kanske en eller två "bollar".

Vad kan detta bero på? Kan hon ha någon brist? Har ju aldrig sett detta beteende hos henne tidigare. Tacksam för svar.

Sv: Vuxen häst som äter bajs???

Ja, ganska säker. Visst kan se att en del havrekorn kommer ut, men det är inte många. Dessutom är hon ganska svår att få att äta/kräsen, och hon gör detta när hon har annan mat. Det verkar alltså som att hon behöver det eller tycker att det är gott:crazy::o.

Fast det är klart, helt säker kan man ju inte vara...

Oftast har det att göra med att de försöker rätta till sin egentarmflor. Prova ge mikrobalans en månad och se om hon slutar. Det andra alternativet är att hästen står inne mycket och har utvclat det som en form av beteendestörning för att den har tråkigt.

Mmm, har funderat på detta. Hon är inte inne så där hemskt mycket, är ute mellan ca 07.30 - 17.30 och rids därutöver ca 1-1,5 timme/dag. När hon är inne står hon mest och sover. Det enda jag ändrat i foderstaten är att jag börjat ge loppfrö efter att shettisen fått buköppnas pga sandkolik. Kan det ha med det att göra:idea:? Har även sett att hon gnager lite uppe på stolparna i hagen...

Min foderhäst gjorde det innan, frågade en kunnig person varför och fick som svar att det hade med tarmfloran att göra. Men hon visste inte riktigt vad man kunde göra åt det.

Träätning är ett annat symptom på vajsing i tarmfloran. Loppfrön gynnar magen så jag skulle inte tro att det är orsaken. Kanske har hon varit stressad om hon varit ensam eller något?

Mitt bästa tips är ialla fall absolut att ge en kur microbalans. En burk kostar 350:- och man ska bara ge en burk (ca en månad) sen ska tarmfloran vara återställd. Fungerade super på min när hon var kass!

OK, ska prova det. Tack för tipset:bow:.

Proteinbrist kan vara en orsak, eller för lite grovfoder. Hur är foderstaten?

(uppgiften finns bl a i boken "Hästens näringsbehov och utfodring")

Det borde inte vara det, hon äter ca 8-9 kg av ett analyserat hö (får inte i henne mer även om hon inte får nogot kraftfoder alls) och krafft groov 125, havre, betfor, mineraler och loppfrö. Foderstaten är noga beräknad med utgångspunkt i grovfodret.

En lite lustig sak med min häst är att hon aldrig äter så bra som när hon står på transporten :rofl:. Brukar ju ofta vara tvärtom...

Var kan man köpa microbalans?
Apoteket?

Välsorterade hästsportbutiker, eller sådana som säljer foder.

Ett billigare alternativ att förbättra tarmfloran är vanlig färsk bakjäst. Rör ut 25 gram, ca ½ pkt, i t ex betfor morgon och kväll. Kostar 1,75 kr per dag. Det gjorde jag i ca 10 dagar och min häst slutade äta bajs!

Jag läste någonstans att det kan vara brist på salt oxå som gör att dom äter jord, bajs odyl...Kommer bara inte ihåg vart jag läste det, kanske någon artikel i Ridsport förra året. Jag provade i alla fall på min häst som oxå åt bajs, jag gav den ca 2 matskedar per dag och har fortsatt med det och han har slutat äta bajs. Har också i omgångar gett Pro Equo i 10dgr för att återställa tarmfloran.

Ok, intressant! Min pålla har saltsten i boxen, men ajg har inte sett henne slicka på den på ett tag... Kanske ska prova det oxå.

Ska det stå ett tag, så att jästen hinner jäsa innan de äter det eller ska man röra i det i färdigsvälld betfor precis innan man fodrar?

Har jag använt bakjäst, har den brutits ner i fodret och hästen har ätit den rakt av. Man vill åt processen som sker när den blöts upp, inte när den är klar.

Ska det stå ett tag, så att jästen hinner jäsa innan de äter det eller ska man röra i det i färdigsvälld betfor precis innan man fodrar?

Det ska inte stå ett tag. Jag rör inte ut jästen utan lägger den ovanpå annat foder. Men det är kanske bra att röra ut den i början tills hästen har vant sig.

Nu har jag gett mikrobalans i ca en vecka och jag tycker nog att det blivit bättre, i alla fall lite;). Ganska lustigt att se att hon verkar gilla pulvret (mikrobalansen), hon som knappt äter betfor och gärna pillar bort mineraler, mm. Strör jag mikrobalansen uppe på fodret så äter hon det först:d.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 036
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 125
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 439
Senast: fiao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025