VSL vid ensilage?

M

marresnarre

Gjorde en uträkning på SLUs foderstat som menade att vi bör komplettera med Selen i fodret. Köpte därför VSL och ger en daglig dos (1 skopa). Det märks ju varken till eller från och på nåt vis undrar man ändå om man stoppar i pållen massa tillskott som inte behövs. Ger även B-vitamin året runt.

Hur resonerar ni när det gäller tillskott på "lättfodrade" hästar? Ger ni tillskott bara för att det känns bra eller lyssnar ni på om det märks skillnad på hästen? Jag tycker det är jättesvårt. Vill ju att pållen ska må bra men vill inte heller stoppa i massa onödiga tillskott för massa pengar som hellre kan anvöndas till ridlektioner t.ex.
Skulle vara kul att höra om ni är lika osäkra som jag. Och hur fasen vet man... :confused:

Sv: VSL vid ensilage?

B-vitaminer behöver man normalt inte ge tillskott av, möjligen precis vid hårfällning/pälssättning.

Det är skillnad med Selen, det är viktigt att man ger tillskott av det om inte övriga foderstaten täcker behovet.

Var värdena ok på Hippocampus gällande selen när du skrev in tillskottet av VSL?

VSL innehåller väldigt lite selen så ett dosmått av det räcker inte långt för att täcka selenbehovet om du inte har någon annan selenkälla, tyvärr.

Om så är fallet är det ju "bortkastade" pengar på onödigt tillskott. Det gör säkert ingen skada men uppfyller inte det behovet som du var ute efter i första hand. För att täcka hela selenbehovet med VSL för säg 500kg häst skulle du behöva ge 100g/1dl dvs ca 8 dosmått.

Om man tar hjälp för att räkna på fodret och ser att något saknas och ger tillskott av just det så att det blir balans är det sällan onödigt. Onödigt blir det först när man ger bara för att och inte har en aning om det behövs. Allt behöver ju dock inte vara skadligt, tex b-vitamintillskott.

selen finns ju oftast inte alls i marken... Tkr oxå det är svårt det där med om dom behöver vitaminer lr inte, har tabeller så jag kan räkna ut behovet men, är så såvrt när man inte vet hur mkt vitaminer grovofdret innehåller. B-vitamin tillverkar hästen själv i tarmen, och det brukar den inte behöva tillskott på, kan hjälpa vid pällsfällning/sättning, B-vitamin är vattenlöslig och är därför inte farlig att överdosera.

VSL innehåller väldigt lite selen så ett dosmått av det räcker inte långt för att täcka selenbehovet om du inte har någon annan selenkälla, tyvärr.

Jaha, jag trodde det innehöll Selen och E-vitamin....

När jag skrev in foderstaten visade den brist på Selen så då skrev jag in tillskott. Men jag ska inte säga att jag räknade supernoga. Däremot visade sig även ensilaget vara för energirikt så nu ger vi halm också för att han ska ha att tugga på.

Jag tycker det är svårt att veta vad som är nödvändigt och vad som inte är. Men jag antar att det enda sättet att veta är att räkna nogrannt?? :confused:

kollar du exakt på siffrorna? om du gör det så sluta med de! mina hästar får dubbelt så mkt energi och protein som de behöver och de är inte tjocka för det!

man kan inte bara stirra sig blin på siffror! titta¨på hästen istället!

Både ja och nej. Det absolut viktigaste är att veta vad, det man ger hästen innehåller. VSL innehåller selen och e-vitamin, sant, men inte särskilt mycket selen i förhållande till vad hästens behov är. Stor skillnad alltså.

Halm innehåller bara energi, beroende på värdet i hö/hösilage, oftast mindre, men dock fortfarande betydande mängd som ska räknas in i foderstaten.

man kan inte bara stirra sig blin på siffror! titta¨på hästen istället!

Sant, men titta inte på hästen istället, utan titta på hästen också. :)

Hullet kan man ju se och jämföra med de siffror man har och göra justeringar utefter det. Mineraler är svårare att se och då får man gå på siffrorna helt.

Liknande trådar

M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka