Vridmoment= bra dragbil eller ??

Apollo

Trådstartare
Har förstått att vridmomentet är viktigt att titta på för att se hur stark en motor är att dra med. Har jag fattat rätt:confused:
Men vad är ett bra vridmoment?? Hjälp mig i denna djungel av bilinköp!!!

Sv: Vridmoment= bra dragbil eller ??

Vridmomentet är viktigare än hästkrafterna. Vridmoment är styrkan i motorn, så ja, högt vridmoment på bil = bra dragbil. :) Mycket hästkrafter = motorn går snabbt upp i högt varv. Högt vridmoment = motorn behåller lättare samma varvtal när t ex en backe kommer. Man kan jämföra det med uthållighet och snabbhet! :D

Dieselbilar har högre vridmoment vid lägre varvtal, jämfört med en bensinare som måste varva mer för att komma upp i samma vridmoment. Du har ett bättre grunddrag i en dieselmotor. På en diesel kan du i princip släppa upp kopplingen (försiktigt på) så glider den iväg på ettans växel, medan du får motorstopp på en bensinbil om du gör samma sak.

Det där var ju en vettig förklaring.

Men man får inte heller glömma att motorn bara är en faktor av flera som spelar in på hur bra bilen är att dra med. Viktförhållanden, utväxling, tyngdpunkter, drivhjul, drivlina, köregenskaper, ja, många faktorer spelar in.

Vridmomentet är viktigare än hästkrafterna. Vridmoment är styrkan i motorn, så ja, högt vridmoment på bil = bra dragbil. :) Mycket hästkrafter = motorn går snabbt upp i högt varv. Högt vridmoment = motorn behåller lättare samma varvtal när t ex en backe kommer. Man kan jämföra det med uthållighet och snabbhet! :D

Dieselbilar har högre vridmoment vid lägre varvtal, jämfört med en bensinare som måste varva mer för att komma upp i samma vridmoment. Du har ett bättre grunddrag i en dieselmotor. På en diesel kan du i princip släppa upp kopplingen (försiktigt på) så glider den iväg på ettans växel, medan du får motorstopp på en bensinbil om du gör samma sak.

Jag vet att folk säger att det är så, men jag har kört några dieselbilar och bensinbilar, och inte en enda har detta stämt på! Min bensinare kan man lätt bara släppa upp kopplingen på, och han rullar fint iväg, speciellt försiktig behöver man inte heller vara. Morsans bil och jobbilen (båda dieselbilar) kan man inte under några omständigheter göra det med. En stor skillnad är oxå när jag drar släp med min och morsans bil, väljer 10 ggr hellre min bil, anledningen, man behöver inte växla till 3 an vid branta långa backar, utan det räcker med 4:an.

Jag vet inte om min bil har nån specialmotor eller nåt, men när jag jämför med den så stämmer detta inte in alls. Jag kan liksom köra i 30 på 5:an utan problem, och åter igen, det är en bensinare. Det går förstås inte med släp dock :p

Håller nog med övriga om att det generellt är ett bättre grunddrag i en dieselmotor än i en bensinare. Att du inte kan köra på 5-an i 30 med dieselbilarna förvånar mig inte alls. De dieselbilar jag har kört hittills har man ofta behövt ha ett snäpp lägre växel än vad man behöver med en bensinare i motsvarande hastighet. Sedan känns din jämförelse i övrigt lite som att jämföra äpplen och päron. Det framgår inte vilka bilmodeller det är, vilka motorer de har osv. Dessutom har ju var och en sitt sätt att hantera växlar och gas. Vissa gillar att köra på så hög växel som möjligt trots att en annan hör hur illa bilen tycker om det. Någon annan gör motsatsen - kör på för låg växel för just den bilen. Etc etc.

Nu förstår jag inte alls, jämföra äpplen och päron? Jag jämför 2 bilars dragegenskaper helt enkelt, hur kan det vara att jämföra äpplen o päron?

Jag är yrkeschaufför och kör mkt olika bilar och anpassar mig väldigt mkt efter vad jag gör. Behöver jag komma fram snabbt, köra om eller liknande så kör jag på låga växlar och högt varv, medans om jag bara crusar så kör jag på höga växlar och lågt varv.
Har inga problem att anpassa mig efter bilen, framförallt inte om den har varvmätare, då är det ju så enkelt så det finns inte.

Ett ex med släp är då när det kommer en rejäl uppförsbacke, min bil klarar det på 4:an, medans morsans dieselbil måste man ner på 3:an och har då en hastighet av 50-60 km/h när man är uppe. Rätt så rejält irriterande när man ligger på motorvägen, för att inte tala om farligt.

Uppenbarligen klarar min bil av det bättre, visst, den har 15 hästar mer än morsans, men om nu dieselbilarna var så mkt segare så skulle det ju gå på ett ut, eller?

Så menar du att en bensinare därför generellt skulle vara en bättre dragbil än en dieselbil? Då är du nog ute och cyklar... Jag har kört bensinare som dugt bra som dragbilar också, men aldrig att de slår en diesel med vettig motor.

Som Caffe skrev så finns det ju lite andra förhållanden att ta hänsyn till också, än enbart hästkrafter och bränsletyp. ;)

Ett ex med släp är då när det kommer en rejäl uppförsbacke, min bil klarar det på 4:an, medans morsans dieselbil måste man ner på 3:an och har då en hastighet av 50-60 km/h när man är uppe. Rätt så rejält irriterande när man ligger på motorvägen, för att inte tala om farligt.

Uppenbarligen klarar min bil av det bättre, visst, den har 15 hästar mer än morsans, men om nu dieselbilarna var så mkt segare så skulle det ju gå på ett ut, eller?

Och vi har haft två stora dieselbilar efter varandra, båda två har lufsat på väldigt bra. Det finns inte på kartan att man med dessa bilar skulle hamnat på så låg fart som du skriver i uppförsbackar. Växla ned på 3an har inte alls behövts. Möjligen 4an i de allra värsta backarna och allra segaste motluten. Fast i de fallen har man behövt växla ned även bensinbilen. Så det är inget generellt att dieselbilar skulle vara så sega som den du beskriver. Jag hade för en tid sedan en Volvo av nyare modell (bensin) som hyrbil, tror det var årsmodell -10. Jag var fullständigt vansinnig på den, man hade behövt bly i högerfoten för att komma någonstans, omkörningar krävde extra noggrann planering och lååång sträcka. Hela tiden jag körde den så längtade jag efter vår gamla diesel som for iväg som ett spjut för bara ett lätt tryck med stortån...

Vi har för övrigt bensinbil nu och trivs väldigt bra även med den.

Senast ändrad:

Jag säger att jag aldrig har kört en dieselbil som har varit pigg i motorn, vare sig vi snackar acceleration eller att hålla farten uppe vid låga varv (man hamnar ju trots allt på låga varv när man kör 80 km/h på 5:an).

Jag säger att jag aldrig har kört en dieselbil som har varit pigg i motorn, vare sig vi snackar acceleration eller att hålla farten uppe vid låga varv (man hamnar ju trots allt på låga varv när man kör 80 km/h på 5:an).
Då skulle du få en ögonöppnare om du provade min A3 1,9 tdi. Med 170 hk, 400 Nm och drygt 400 kg lättare än en V70 med samma motorprestanda sticker den ifrån många bensinbilar i GTI-klass, baksidan är att man får växla ofta. Ser man till att hålla åtminstone 1800 rpm så sackar den inte på farthållaren i någon backe jag provat hittills iaf. :)
Jag har kört bensinbilar som varit roligare, men inga familjebilar och inga med den bränsleförbrukningen.

(Nej, just den bilmodellen är förstås ingen vidare dragbil sett till helheten, men ett trevligt exempel på att dieselbilar absolut inte behöver vara tråkiga. ;) )

Senast ändrad:

Vad i hela vetet har du, som ska vara yrkeschaffis, kört för missfoster till fordon för att häva ur dig att dieselbilar generellt är sämre dragbilar än motsvarande fordon med bensinsnurra?

KHåller med, har dessutom ett bra exempel..
Syster har en hyndai santa fe diesel med 190 hk
Den är apstark! Och dessutom skitpigg!
Innan hade hon en santa fe bensin v6, den var inte lika apstark, och inte lika pigg heller faktiskt. Så det var/ är stora skillnader att dra släp med dessa två. Vi drar regelbundet två stora hästar i stort boogie släp.

Jag drar för närvarande med en landrover discovery diesel. Pigg, nej. Stark, ja. Det är ingen racerbil kan jag säga. Men jag tycker om den ändå :D
Systers hyndai är dock överlägset gladare att köra!

Så det handlar ju så klart om vilken diesel man kör! Måste dock vara en betydligt hk svagare diesel för att en bensinare ska vara bättre att dra med.

Vad i hela vetet har du, som ska vara yrkeschaffis, kört för missfoster till fordon för att häva ur dig att dieselbilar generellt är sämre dragbilar än motsvarande fordon med bensinsnurra?

Har jag aldrig sagt o andra sidan. Sätt inte ord i min mun är du vänlig.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en... 2
Svar
32
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 624
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka