Vrider Bakbenet

B

-becca-

Hej alla nu behöver jag råd av er. Då min häst går så vrider hon vänstra bakbenet. Jag har ägt henne sen december 2007 och har gjort det sedan hon kom. hon hade aldrig haft skor då hon kom till oss. och hovlsgarn sa att hela hoven var vriden. Sen fick hon skor på med broddar efter som det är så halt här på vintrarna. hon var rädd att skos och brodarna på vänstra hov var alltid lösa. Jag har testat med att linda bakbenen nör vi rider. Det hjälper kanske lite. Är det här någon som har tips om hur man kan göra så hon skall börja gå rakt med benet?
20223433.jpg

Taxk för svar:)

Sv: Vrider Bakbenet

jag har verkligen ingen idé, men måste bara säga att din häst är SUPERFIN! älskar verkligen kraftiga skäckar! :)

Min gamla medryttarhäst skruvade båda bakbenen när hon rörde sig. Det visade sig vara en låsning i bäckenet som equiterapeuten tog bort. Sen slutade hästen skruva med benen.

Hej det är annars ganska vanligt att spec kallblod o många ponnyer skruvar eller biljerar med en eller flera hovar.

Hej alla nu behöver jag råd av er. Då min häst går så vrider hon vänstra bakbenet. Jag har ägt henne sen december 2007 och har gjort det sedan hon kom. hon hade aldrig haft skor då hon kom till oss. och hovlsgarn sa att hela hoven var vriden. Sen fick hon skor på med broddar efter som det är så halt här på vintrarna. hon var rädd att skos och brodarna på vänstra hov var alltid lösa. Jag har testat med att linda bakbenen nör vi rider. Det hjälper kanske lite. Är det här någon som har tips om hur man kan göra så hon skall börja gå rakt med benet?
20223433.jpg

Taxk för svar:)

Kan mycket väl vara något som går att korrigera med verkning. Det kan vara felverkning och får hästen bara det korrigerat så blir allt frid och fröjd sedan. Kan också vara lite felställning i benet - så även om man korrigerar med verkning, så sliter hästen bara tillbaka det igen om den får gå barfota. Då kan skoning behövas. Din hovslagare borde kunna fixa det med några skoningar, verkningar om h-n är duktig och utbildad.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Kan mycket väl vara något som går att korrigera med verkning. Det kan vara felverkning och får hästen bara det korrigerat så blir allt frid och fröjd sedan. Kan också vara lite felställning i benet - så även om man korrigerar med verkning, så sliter hästen bara tillbaka det igen om den får gå barfota. Då kan skoning behövas. Din hovslagare borde kunna fixa det med några skoningar, verkningar om h-n är duktig och utbildad.

Hälsning Maja

Min hovslagare tycker jag är väldigt duktig. Jag tänkte nu till sommaren ta bort hennes skor efter som hon halkar väldigt mycket då hon går.
Men tack så mkt :)

Min hovslagare tycker jag är väldigt duktig. Jag tänkte nu till sommaren ta bort hennes skor efter som hon halkar väldigt mycket då hon går.
Men tack så mkt :)

Om din hovslagare är duktig och inte lyckats fixa problemet, så kanske du skall låta en veterinär titta på det. Det som gör det mest bekymmersamt är att det är bara på ett ben. Bättre om det vore samma på båda. Själv hade jag då först låtit en annan hovslagare titta på hästen, snarare än en veterinär. Och du VET att din hovslagare är utbildad? Har varit inne på SHF och tittat?

Att linda ben har ingen som helst verkan och kan inte göra så att hästen går rakt.

Hälsning Maja

Om din hovslagare är duktig och inte lyckats fixa problemet, så kanske du skall låta en veterinär titta på det. Det som gör det mest bekymmersamt är att det är bara på ett ben. Bättre om det vore samma på båda. Själv hade jag då först låtit en annan hovslagare titta på hästen, snarare än en veterinär. Och du VET att din hovslagare är utbildad? Har varit inne på SHF och tittat?

Att linda ben har ingen som helst verkan och kan inte göra så att hästen går rakt.

Hälsning Maja

jag har bara ägt henne en kortare tid snart ett halvår. så hon har inte blivit skodd så mkt. oxh han sa att det kan ta länge innan det blir bra. För han sa att ingen hade rört hennes hovar på några år.

kolla högra upp, hoven är en "biverkning"...

Korset, jag sätter en 100-ing på att den är sned!
Titta på den bakifrån när någon annan leder!!!

Min pålle vrider hela "rumpan", säg att den ska vridas 10 cm åt varje håll (alltså gunga) när hästen går, då rör den sig 10 på ena sidan å rak på andra. Hon är sned, blir bättre efter kiropraktor.
Hästens höger bak är utfluten på ena sidan!

Gissar att din häst har svårare i ena galoppen också?

OBS: 10cm vridning var en siffra jag drog till med, men hoppas du förstår, de "vickar" ju lite på rumpan när de går :p

Min häst har ochså en rotation på ett bakben. Har fått höra att de4t antingen kan vara medfött eller (vilket jag tror mer på) att det beror på att hon, som travare, börjat tränats för hårt, för tidigt. Hon är nära 170 över manken och lär ha vuxit längre än en mindre häst.
Även hon var dåligt skodd när jag köpte henne men vi skor "som vanligt" nu, försöker dock vara snabb att ta bort brodden på våren då jag inte tror att det är bra att hoven "fastnar".
Jag har henne lindad bak för att jag tror att det knappast kan skada lite med lite extra stöd för kotan, sen slår hon på sig också.
Det jag har märkt är att det blir bättre ju mer hon musklar på sig (var mager och misskött när hon kom) och om hon jobbar "i form" och trampar under sig ordentligt.

kolla högra upp, hoven är en "biverkning"...

Korset, jag sätter en 100-ing på att den är sned!
Titta på den bakifrån när någon annan leder!!!

Min pålle vrider hela "rumpan", säg att den ska vridas 10 cm åt varje håll (alltså gunga) när hästen går, då rör den sig 10 på ena sidan å rak på andra. Hon är sned, blir bättre efter kiropraktor.
Hästens höger bak är utfluten på ena sidan!

Gissar att din häst har svårare i ena galoppen också?

OBS: 10cm vridning var en siffra jag drog till med, men hoppas du förstår, de "vickar" ju lite på rumpan när de går :p

ahaa. nej det är bara benet alltså längre ner hon vrider. Hon bockar i galoppen på ridplan, men annars underbar galopp.

jag skulle ändå kolla upp korset!!!

bocka = glad, eller bocka = kanske försöker säga nått?
bockar hon i bägge varven?

hoppas jag inte låter "bitter", försöker bara analysera-bolla lite med dig :D

jag skulle ändå kolla upp korset!!!

bocka = glad, eller bocka = kanske försöker säga nått?
bockar hon i bägge varven?

hoppas jag inte låter "bitter", försöker bara analysera-bolla lite med dig :D

haha nej då inte gör du det ;)
I båda varven nog. Inte glad precis heller... vi skall kolla om det inte blir bättre så skall vi ta ut en veterinär. men hon har ju som sagt stått sedan juli och före det riden i juni och före det stått i en hage..

Vill bara avråda från att sko sig runt problemet innan ni kollat upp ordentligt vad det är för något. Skötisen fick skor som skulle hindra att han vred foten - halt efter en vecka. Vridningen var ju inte borta, skon låste bara hovens vridning. Benet vred sig fortfarande :crazy:

Vill bara avråda från att sko sig runt problemet innan ni kollat upp ordentligt vad det är för något. Skötisen fick skor som skulle hindra att han vred foten - halt efter en vecka. Vridningen var ju inte borta, skon låste bara hovens vridning. Benet vred sig fortfarande :crazy:

ojnej :S
jag tar bort skorna nu till sommaren. Eftersom hon inte tkr om att bli skodd och aldrig haft skor. eftersom då hon kom hade hon aldrig fått sina hovar omsköttta men vi värker och skor regelbundet nu.
Men vad tror ni kan det vara att då hon stått och är veldigt omusklad att hon vrider det? kan det blir bättre vartefter hon musklar sej med lindat ben. För jag måste sejja att det har nog blivit lite bättre då jag har lindat.

20253261.jpg

Här är en bild på Tösen från i går. Håller på att bli sommar nu :D

Jag citerar mig själv
Jag har henne lindad bak för att jag tror att det knappast kan skada lite med lite extra stöd för kotan, sen slår hon på sig också.
Det jag har märkt är att det blir bättre ju mer hon musklar på sig (var mager och misskött när hon kom) och om hon jobbar "i form" och trampar under sig ordentligt.

Men jag tror som någon skrev innan: att linda åtgärdar nog inte själva rotationen däremot kan det nog inte skada med lite extra stöd för kotan.

Jag citerar mig själv

Men jag tror som någon skrev innan: att linda åtgärdar nog inte själva rotationen däremot kan det nog inte skada med lite extra stöd för kotan.

Tror inte heller på att det återgärdar helt. men Tänkte att då hon musklar upp sej det skulle ge stöd.
Tycker ni jag skall ta kontakt med någon veterinär ?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Jag har en häst som vart lite underlig i bakbenen det senaste. För ett tag sen var hon varm i vänster bakben från hasen och ner...
Svar
6
· Visningar
931
Senast: Sirap
·
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 332
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023